שלושה דוקטורנטים מהפקולטה למשפטים זכו במלגות נשיא המדינה למצוינות

הדוקטורנטים בל יוסף, דנה אלכסנדר ואלעד אוזן ממרכז צבי מיתר ללימודי משפט מתקדמים זכו במלגת נשיא המדינה למצוינות

20 פברואר 2018

בל יוסף, דנה אלכסנדר ואלעד אוזן, דוקטורנטים במרכז צבי מיתר ללימודי משפט מתקדמים הפועל בפקולטה למשפטים ע"ש בוכמן, זכו במלגת נשיא המדינה למצוינות וחדשנות מדעית לשנת 2018.

 

בית הנשיא מפעיל קרן לקידום מצוינות וחדשנות מדעית בסיוע ועדת העזבונות. קרן זו מיועדת להענקת מלגות הצטיינות בידי נשיא המדינה, לעידוד הכשרה ומחקר אקדמי איכותי. השנה הוענקו המלגות לדוקטורנטים מצטיינים שעבודותיהם עוסקות במתחים לאומיים, דתיים וקהילתיים בישראל, ובדרכים ליישובם בדרכי שלום.

 

לשפר את הדיאלוג בין הכנסת לבית המשפט

מחקרה של בל יוסף, אשר נערך בהנחייתו של פרופ' אייל גרוס, בונה מודל של דיאלוג בין הכנסת לבית המשפט. הדיאלוג הקיים אינו נותן משקל מספיק ליכולת המשילות והחקיקה של הרשויות הפוליטיות, מהצד האחד, ואינו מגן טוב מספיק על זכויות האדם, מהצד האחר (לפעמים הוא אף מהווה תירוץ לפגוע בהן). המודל שמפתחת יוסף מנסה לפתור את שני הכשלים הללו.

 

"המעמד מאוד מרגש", אומרת יוסף על זכייתה במלגה. "מבחינה אישית, זה כבוד גדול עבורי, זה מסוג הדברים שמדרבנים ונותנים הרבה כוח ורצון להמשיך. מבחינה אקדמית, אני מוצאת סיפוק אדיר בכך שוועדת המלגות מצאה לנכון להכיר בחשיבות הפרקטית והיומיומית של דיאלוג חוקתי בין בתי המשפט לרשויות הפוליטיות, ודאי במציאות המורכבת שאנחנו חיים בה".

 

תיאוריית המלחמה הצודקת: מחויבויות מוסריות לחדול מן הלחימה

מחקרו של אלעד אוזן עוסק בתיאוריית המלחמה הצודקת; דהיינו, בתיאוריה הפילוסופית אשר מניחה את הכללים המוסריים לניהול מלחמה. התיאוריה מבחינה בשלושה שלבים מרכזיים: הצידוקים ליציאה למלחמה (jus ad bellum), האיסורים והמגבלות על ניהול המלחמה (jus in bello) והמחויבויות שמוטלות על שכמו של הצד המנצח במלחמה (jus post bellum).
 

בעבודת הדוקטורט שלו, בהנחייתם של פרופ' איל בנבנישתי מאוניברסיטת תל אביב ופרופ' משה הלברטל מאניברסיטת בר אילן, מפתח אוזן חלק רביעי ונחוץ לתיאוריית המלחמה הצודקת, אשר מטרתו להנחות את הצדדים ביחס למחויבויות מוסריות לחדול מן הלחימה. בהמשך, ישולבו המסקנות הנורמטיביות שיעלה המחקר אל תוך מערך השיקולים של דיני המלחמה והמשפט הבין-לאומי ההומניטרי. "אני מתרגש וחש כבוד גדול לזכות במלגה היוקרתית הזו", אומר אוזן, "אני גאה עוד יותר משום שהיא חלק מפרויקט שמנוהל על-ידי נשיא המדינה, ראובן ריבלין, לשם תמיכה בדור הבא של המחקר האקדמי בישראל".
 

כשהשיח החוקתי של זכויות האדם נתקל בהתנגדות ציבורית

עבודת הדוקטורט של דנה אלכסנדר, בהנחייתם של פרופ' שי לביא מהפקולטה למשפטים ופרופ' ניסים מזרחי מהפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת תל אביב, מנסה להבין ולהמשׂיג את גבולות הסדר החוקתי של זכויות האדם בישראל: מתי השיח החוקתי של זכויות האדם, שאמור לשמש מסגרת-על מוסכמת להכרעת מחלוקות ערכיות, נתקל בחומת התנגדות ציבורית והופך בעצמו למושא של מחלוקת.
 

המחקר בוחן מבחינה אמפירית את ביטויי ההתנגדות הציבורית לשלושה מאבקי זכויות אדם בולטים, שזכו לתגובת-נגד פוליטית. אלכסנדר מנתחת את שיח ההתנגדות במקרים אלה לאורן של מספר ביקורות תיאורטיות על התפיסה החוקתית של זכויות האדם, ובפרט לאור המתח שבין זכויות האדם לריבונות פוליטית.
 

על זכייתה במלגת נשיא המדינה אומרת אלכסנדר: "אני שמחה ונרגשת מאוד, ומודה על ההכרה והתמיכה בעבודתי".

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>