פרס ארצ'ס היוקרתי של קרן מינרבה הגרמנית הוענק לד"ר מירי ימיני מבית הספר לחינוך

הפרס ניתן לד"ר ימיני ולשותפתה למחקר, פרופ' נינה קולק, על הישגיהן ועל שיתוף הפעולה ביניהן, שאיפשר מחקר חדשני והשוואתי בין גרמניה לישראל

07 מאי 2019
ד"ר מירי ימיני (מימין) עם תומס ראכל, מזכיר שר החינוך הגרמני וד"ר נינה קולק בטקס הענקת הפרס
ד"ר מירי ימיני (מימין) עם תומס ראכל, מזכיר שר החינוך הגרמני וד"ר נינה קולק בטקס הענקת הפרס
ד"ר מירי ימיני מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב זכתה בפרס ארצ'רס היוקרתי  ( ARCHES - Award for Research Cooperation and High Excellence in Science), הניתן על מצוינות מחקרית בשיתוף פעולה בין גרמניה לישראל.
 
 
בפרס, המוענק על ידי קרן מינרבה הגרמנית, זכתה ד"ר ימיני יחד עם שותפתה למחקר, פרופ' נינה קולק מהאוניברסיטה החופשית של ברלין. הפרס ניתן הן על הישגי החוקרות והן על שיתוף הפעולה ביניהן, שאיפשר מחקר חדשני והשוואתי בין גרמניה לישראל. שתי החוקרות קיבלו את הפרס בטקס חגיגי שנערך בתחילת החודש בברלין במעמד סגן שר החינוך הגרמני, נציגי שגרירות ישראל ובכירי האקדמיה בגרמניה, בו הוענקו להן 200,000 יורו על פעילותן.
 
 

הפרס יממן את המשך המחקר

ד"ר ימיני חוקרת מעורבות של גורמים חיצוניים בבתי הספר, בדגש על עמותות וקרנות. היא מצאה הבדלים משמעותיים בהשפעת העמותות בין בתי ספר המשרתים אוכלוסייה מבוססת ולא מבוססת: בעוד שבבתי הספר המשרתים אוכלוסיית תלמידים מבוססת, נטו העמותות לעודד חדשנות, והאוטונומיה הניהולית והפדגוגית נשמרה בידי הנהלת בתי הספר והמורים – בבתי הספר ששירתו אוכלוסיית תלמידים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, העמותות הן אלה שהכתיבו את סדר היום הבית ספרי, כולל את אופן ניהול התקציב ואת שיבוץ המורים, האחראיים על יישום האג'נדה של העמותה, וכך למעשה הפקיעו את הסמכות הניהולית מהנהלת בית הספר.

 

ממחקריה של ד"ר ימיני עולות שאלות קשות לגבי השפעתם של גורמים חיצוניים על בתי הספר. כך למשל, עשוי להיווצר מצב שבו עמותה, שמטרתה להילחם באי-השוויון ולאפשר לאזרחים להשתתף במערכת החינוך באופן יותר דמוקרטי, דווקא מגדילה את אי-השוויון בגלל הדומיננטיות שלה ביחס להנהלת בית הספר ולהורים.

 

"זהו נושא מאוד משמעותי לחינוך הילדים שלנו, לעתיד המדינה ולעתיד החינוך בעולם", אומרת ד"ר ימיני. "גורמים חיצוניים בדרך כלל מגיעים עם אג'נדה ערכית מאוד, אבל מתברר שהמציאות, כמו תמיד, מורכבת יותר מהכוונות, ודווקא עמותות וקרנות חיצוניות עלולות לפגוע עוד יותר באוכלוסיות המוחלשות. לכן אני שמחה מאוד על הפרס. לרוב, פרס מוענק על הישגי העבר ומענק מחקר מתייחס לעתיד המחקר, אבל הפרס של קרן מינרבה משלב את שניהם. המענק היוקרתי יאפשר לי לקדם את המחקר שלי, לאסוף יותר נתונים, ובכך להגדיל את הערך ואת העוצמה של הממצאים גם תיאורטית וגם להציע דרכים לרגולציה של הנושא".

 
 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>