פרופ' אהוד גזית זכה בפרס רפפורט למצוינות בתחום המחקר הביו-רפואי לשנת 2019

פרופ' גזית זכה על הישגים ופיתוחים חלוציים ובעלי השפעה ניכרת בתחומי הרפואה, ההנדסה והננוטכנולוגיה

15 מאי 2019

פרופ' אהוד גזית זכה בפרס רפפורט למצוינות בתחום המחקר הביו-רפואי לשנת 2019. פרס רפפורט מוענק למדענים צעירים ובכירים על מחקר חדשני ופורץ דרך, שיש בו תרומה משמעותית לקידום בריאות האדם, והוא בעל השלכות טיפוליות ממשיות ויישומיות לטובת האנושות.
 

פרופ' גזית מבית הספר לביולוגיה מולקולרית וביוטכנולוגיה בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס.וייז נחשב לפורץ דרך עולמי בתחומי הננוטכנולוגיה הביולוגית והכימית. מעבדתו היא מהגדולות והפעילות בישראל, והוא הדריך ומדריך עשרות רבות של תלמידי מחקר ופוסט-דוקטורנטים, חלקם כבר חברי סגל במוסדות אקדמיים מובילים בארץ ובעולם.

 

פיתוחים ויישומים חשובים שמוסחרו בהצלחה

עבודתו המחקרית של פרופ' גזית הובילה להישגים טכנולוגיים חשובים בתחומי הרפואה וההנדסה, שמוסחרו בהצלחה רבה על ידי חברת "רמות" של אוניברסיטת תל אביב. עם הישגיו ניתן למנות פיתוחים פרה-קליניים וקליניים של תרופה לטיפול במחלות ניווניות, תגליות חשובות בחקר מחלות עמילואידיות וקיפול חלבונים, פיתוחים בתחום האנרגיה בשימוש בננוטכנולוגיה, יצירת משטחים בציפוי מבנים ננומטריים בעלי כושר ניקוי עצמי, ופיתוחים של חומרים ננומטריים חדשניים לתעשייה ולרפואה.

 

עבודתו המחקרית של פרופ' גזית הובילה לפיתוח ענף מהפכני של ננוטכנולוגיה. מחקריו על פפטידים (שרשראות קצרות של חומצות אמינו) משמשים כיום כבסיס למחקרים של מאות קבוצות מחקר בכל רחבי העולם. פעילות זו כוללת גילוי סוג חדש של ננו-מבנים פפטידיים בעלי תכונות כימיות ופיזיקליות ייחודיות, המיועדים ליישומים טכנולוגיים בתחומי הרפואה, כגון: חיישנים אולטרה-רגישים, מכשירים אופטיים ומוצרי אחסון אנרגיה.

 

גילויו האחרון של פרופ' גזית – האפשרות להיווצרות של מכלולים דמויי עמילואיד המסודרים על ידי מטבוליטים, ולא על ידי חלבונים או פפטידים – קרא תיגר על הפרדיגמה המקובלת של חקר הפרעות מטבוליות מולדות, ואפיין מחדש את המחלות המטבוליות ואת אופן הטיפול האפשרי בהן.

 

תגליות חלוציות ופורצות דרך

בנימוקים לפרס נאמר: "פרופ' אהוד גזית הינו מהחלוצים בעולם באפיון רדוקציוני ומינימליסטי של אבני הבניין הבסיסיות הנחוצות להרכבה העצמית של מערכות ביולוגיות... פרופ' גזית הצביע לראשונה, באופן חלוצי, על החשיבות הספציפית של חומצות אמינו ארומטיות בתהליך, והראה שפפטיד ארומטי העשוי משתי חומצות אמינו בלבד יכול ליצור מבנים עמילואידים. ההבנה של מנגנון היצירה הובילה לתהליך פיתוח תרופות לטיפול במחלות אלו, שאחת מהן כבר נמצאת בשלב של ניסוי בבני אדם".

 

עוד נאמר בנימוקים, כי עבודתו  של פרופ' גזית "הובילה גם לזיהוי היכולת של מטבוליטים, ולא רק חלבונים או פפטידים, ליצור מבני עמילואיד והוא היה הראשון בעולם להראות זאת. הגילוי הזה שינה באופן גורף את הפרדיגמה המרכזית במחלות גנטיות של פגמים מטבוליים מולדים המובילים להצטברות מטבוליטים ברקמות ואברים שונים. גם בתחום זה, ההבנה המנגנונית מאפשרת לבצע תהליך מקיף של פיתוח תרופות לטיפול במחלות אלו".

 

פרס רפפורט מתווסף לשורה ארוכה של פרסים בהם זכה פרופ' גזית, ביניהם פרס ג'ון פ' קנדי, אות הצטיינות של המועצה להשכלה גבוהה, מלגת דן דוד, פרס כדר למצוינות מחקרית, פרס הצטיינות במחקר של המועצה המדעית של אוניברסיטת תל אביב ופרס האגודה הישראלית לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית למדען צעיר מצטיין. בנוסף, פרופ' גזית הוא חבר בארגון האירופאי לביולוגיה מולקולרית (EMBO), עמית של החברה המלכותית לכימיה הבריטית (FRSC) וחבר זר של האקדמיה הלאומית למדעים בהודו. הוא אף זכה לתואר אבירות מהרפובליקה האיטלקית על תרומתו למדע ולחברה.

 

"זה מאוד משמח אותי", אומר פרופ' גזית, "גם ההכרה בחשיבות המחקר שלי וגם באופן כללי – ההכרה בצורך לקדם את הידע האנושי. מדובר בפרס שניתן על עבודה אינטגרטיבית שנמשכה כשני עשורים, לא על מחקר ספציפי, שהובילה לתובנות חדשות לגבי שורה של מחלות גנטיות וניווניות – ולטכנולוגיות חדשות לטיפול בהן".

 

פרס רפפורט לחוקר בכיר העוסק במחקר ביו-רפואי לשנת 2019 הוענק לפרופ' גזית בטקס שנערך ב-10 במרץ במוזיאון תל אביב. בנוסף לפרופ' גזית, זכו בפרס החוקר הבכיר פרופ' צבי לפידות והחוקרים הצעירים פרופ' אסיה רולס וד"ר איילת ארז. בפרס האמן הבכיר זכה השנה דוד גינתון ובפרס האמן הצעיר – ערן נוה. בנוסף, קרן ברוך ורות רפפורט העניקה פרסים לחמישה דוקטורנטים מצטיינים בתחומי הרפואה וההנדסה הביו-רפואית, ביניהם לדוקטורנטית נופר וייגה מאוניברסיטת תל אביב.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>