פרס ישראל לפרופ' מרדכי עקיבא פרידמן בתחום ההיסטוריה של עם ישראל

פרופ' עקיבא פתח צוהר לתולדות ישראל בימי הביניים במזרח

04 אפריל 2019

פרופ' מרדכי עקיבא פרידמן מהחוג לתלמוד, נבחר לקבל את פרס ישראל בתחום ההיסטוריה של עם ישראל. שר החינוך, נפתלי בנט, הודיע על זכייתו ובירך אותו. לדבריו, פרופ' עקיבא הוא "מגדולי חוקי הגניזה בדורנו. בזכותו למדנו על קהילות מצפון אפריקה וארץ ישראל ועד הודו. הוא מחבר עבר עם הווה ומביא לנו כבוד רב. הצלחתו היא גאווה גדולה."

 

פרופ' עקביא הוא מופקד הקתדרה לתרבות היהודים בארצות האסלאם ולחקר הגניזה, וחבר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. הוא נולד בפילדלפיה בארה"ב, עשה דוקטורט באוניברסיטת פנסילבניה ולמד בבית המדרש לרבנים באמריקה. עוסק בחקר גניזת קהיר, בחומר בנוגע להלכה ולתולדות היהודים בארצות האסלאם מתוך כתבי הגניזה. כתב כמה מחקרים משמעותיים, בהם ספר שבו הוא ניתח 67 כתובות מהמאות 11-10, וגילה מחדש את נוסח הכתובה לפי מנהג ארץ ישראל. ספר נוסף שלו עסק בחקר הפוליגמיה בחברה היהודית בארצות האסלאם בימי הביניים, על פי תעודות הגניזה.

 

הוא חשף עשרות תעודות בערבית יהודית שחושפות את המשפחה הפוליגאמית של היהודים בארצות אלו בימי הביניים. כמו כן עסק פרופ' פרידמן בחקר הרמב"ם ופרסם מחקרים שבהם כתבי יד לא ידועים שחיבר הרב המפורסם. מחקרים אחרים שלו עסקו בתולדות ההלכה על פי תעודות הגניזה, ספרות חז"ל והספרות המדרשית.

 

בנימוקיה ציינה ועדת הפרס כי: "פרופ' מרדכי עקיבא פרידמן, גדול חוקרי הגניזה בדורנו שפתח צהרים לתולדות ישראל בימי הביניים במזרח, תקופה שההיסטוריונים ידעו עליה מעט. בזכותו למדנו על קהילות בצפון אפריקה וארץ ישראל ועד הודו ועל יחסי יהודים ומוסלמים. יצירותיו מקיפות עולם ומלואו וחושפות פרקים שלמים בתולדות ישראל שהיו עלומים עד לאחרונה, לדוגמה: תולדות אברהם בן הרמב"ם, חיי נשים ונישואים והיסטוריה חברתית ותרבותית של ימי הביניים במזרח".

 

בין הפרסים בהם זכה בעבר: פרס יצחק בן צבי, פרס העיר חולון לחוכמת ישראל ופרס גולדשטיין-גורן למחשבת ישראל באוניברסיטת בן גוריון.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>