לראשונה: חוקר סעודי בכיר כותב מאמר לכתב עת אקדמי ישראלי

הישג היסטורי מרגש בין דפיו של כתב העת "קשר" של אוניברסיטת תל אביב

13 יולי 2020

הגיליון החדש של כתב העת "קשר" לתולדות העיתונות היהודית ע"ש שלום רוזנפלד באוניברסיטת תל אביב נפתח במאמר מיוחד במינו, שפרסומו חורג מגבולותיו של כתב עת אקדמי.

 

במאמר בכורה בעברית של חוקר סעודי ומרצה לעברית בארצו, טוען פרופ' מוחמד אלר'באן, האחראי ללימודי העברית במחלקת השפות המודרניות באוניברסיטת המלך סעוד בריאד, כי הנביא מוחמד קיים יחסים טובים עם היהודים והתנגש איתם על רקע פוליטי בלבד ולא דתי. שם המאמר: "תרומה לשיפור תדמיתו של הנביא מוחמד בעיני הציבור הישראלי: הבריתות וההתכתבויות של מוחמד עם יהודי חצי האי ערב". המאמר מתפרסם על רקע הקולות בסעודיה ובליגה האסלמית העולמית לניצול ההבנה הבין דתית לשיתוף פעולה עם היהודים ועם ישראל למען השלום.

 

לדבריו של פרופ' אלר'באן, הוא החליט לכתוב את המאמר בעברית בניסיון לשפר את תדמיתו של הנביא מוחמד בעיני הציבור הישראלי. "סברות מוטעות על תולדות האסלאם שהציעו מזרחנים במאה הקודמת – שחלקן נכתבו בעברית – הביאו להבנה משובשת של כתבים, למתודולוגיה שגויה ולהשפעות שליליות על חוקרי המזרח דוברי השפה העברית של ימינו", כותב אלר'באן בהקדמה למאמר. "האשמת דת האיסלאם ומוחמד הנביא בהסתה ובגזענות נגד השבטים היהודיים בחיגאז' היא האשמה מוטעית. מוחמד התייחס באופן שווה אל כל הקבוצות החברתיות באל-מדינה ובמקומות אחרים אשר היו תחת שליטתו, ללא הבדל גזע ודת. העיוותים במחקר עד כה נובעים מכך שמכתביו ליהודים לא תורגמו מעולם לעברית – מה שהוא עצמו עשה במאמרו".

 

אלר'באן עומד כאמור בראש החוג לעברית באוניברסיטת המלך סעוד שבריאד, שם אפשר ללמוד לתואר ראשון בעברית במסגרת המחלקה לשפות מודרניות ולתרגום. אלר'באן, שבחוג שלו לומדים הסטודנטים, גברים בלבד, טקסטים של ברנר, עגנון, ס. מיכאל ואתגר קרת, טוען כי חוסר ההבנה של הציבור היהודי כלפי מחשבתו של מוחמד נובע מתרגום לקוי או מגמתי, או מהיעדר תרגום לעברית בכלל של מכתבי הנביא מוחמד לשבטים היהודים של חצי האי ערב ושל נוסחי הבריתות שכרתם עמם.

 

פרופ' רענן ריין, ראש מכון רוזנפלד באוניברסיטת תל אביב מדגיש כי החשיבות של המאמר היא קודם כל בכך שלראשונה חוקר סעודי בכיר בוחר לשלב מאמר אקדמי פרי עתו בכתב עת אקדמי ישראלי, במטרה להסרת מחיצות ולקירוב לבבות בין העמים. "כולי תקווה ששיתוף הפעולה האקדמי הוא צעד נוסף בדרך לשיתופי פעולה כלכליים ומדיניים".

 

יצוין כי עורך כתב העת "קשר", של המכון לחקר העיתונות והתקשורת היהודית ע"ש שלום רוזנפלד, ד"ר גדעון קוץ, פגש את אלר'באן הן בכנסים אקדמיים של חוקרי עברית והן בביקורו בריאד בשנת 2015.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>