מתל-אביב ועד איראן: הקורסים המקוונים של אוניברסיטת תל-אביב מככבים ברשת

פרויקט הקורסים המקוונים של האוניברסיטה, שעלה לרשת בסתיו האחרון באתר הטכנולוגיות הלימודיות קורסרה (Coursera), כבר רושם הצלחה ניכרת

27 ינואר 2014

באוניברסיטת תל-אביב מסכמים בשביעות רצון את שני הקורסים הראשונים שעלו לאוויר בסתיו האחרון לאתר הטכנולוגיות הלימודיות קורסרה (Coursera), ונערכים להעלאת קורסים נוספים. כדי ללמוד על הצלחת הפרויקט כדאי להסתכל על הנתון הבא: לקורס של פרופ' אשר ססר שיעלה בחודש מרץ הקרוב ויעסוק בתולדות המזרח התיכון המודרני נרשמו כבר למעלה מ-16 אלף תלמידים מכל רחבי העולם, בהם סטודנטים ממדינות כגון איראן וסעודיה. "מרתק לחשוב שתלמידים מהעולם הערבי ילמדו כיצד פרופסור ישראלי מתל-אביב מתאר את ההיסטוריה של האזור", אומר סגן הנשיא פרופ' רענן ריין.

 

לדברי פרופ' ריין, ישנם  מדדים נוספים להעריך את ההצלחה בקורסרה. מדד ראשון הוא רמת ההפקה של הקורסים המקוונים שמנוהלים ומופקים על ידי החברה הכלכלית של האוניברסיטה. רמת ההפקה מקבלת שבחים גם בהשוואה למרבית האוניברסיטאות המובילות שמשתתפות במיזם.

 

מדד נוסף הוא מספר הסטודנטים שנרשמים לקורסים; כך לדוגמה לקורס של פרופ' דני חיימוביץ - "מה יודע הצמח?"  ולקורס של פרופ' עודד ליפשיץ נרשמו יותר מ-60 אלף סטודנטים מ-123 מדינות מרחבי העולם.

 

המדד השלישי קשור לערך הפדגוגי של הקורסים. קורסרה, שפרסמה לאחרונה באתר שלה הערכות בנושא, נותנת את הקורס של פרופ' ליפשיץ ("עלייתה ונפילתה של ירושלים: יהודה תחת שלטון בבל") כדוגמה לאופן שבו משלבים את הסטודנטים בקורס און-ליין.

 

מדד אחר הינו שביעות הרצון: לדברי פרופ' ריין, התקבלו תגובות מצוינות לקורסים המקוונים ממשתתפים בעולם ובקרב סטודנטים מהאוניברסיטה כאחד. עובדה זו הביאה לפני ימים אחדים את ועדת תואר ראשון אוניברסיטאי לאשר את הסרת המגבלה על מספר התלמידים שיכולים להשתתף בקורס מקוון, דבר שיאפשר לסטודנטים לקחת יותר מקורס אחד כזה במהלך התואר.

 

"אין ספק שהמהפכה הטכנולוגית מבצעת כניסה מרשימה לתחום ההוראה באוניברסיטאות", אומר יובל שרייבמן, מנכ"ל החברה הכלכלית של האוניברסיטה, המנהלת את הפרויקט. "כמו בתחומים אחרים", אומר שרייברמן, "כניסה של טכנולוגיה לתחום ההשכלה הגבוהה מייצרת אפשרויות חדשות ומאתגרות, ואין ספק שאנחנו רוצים וצריכים להיות בחזית העולמית של התחום לצד האוניברסיטאות המתקדמות בעולם".

 

ועם הפנים קדימה: לדברי פרופ' ריין, הסבב הבא של הפקת קורסי קורסרה שיתחיל באביב יכלול לפחות קורס אחד בעברית, שישמש תלמידים ישראלים ודוברי עברית מכל העולם.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>