בוגי יעלון בכנס באוניברסיטת תל אביב: ישראל בסירה אחת עם העולם הערבי הסוני מול איראן

יעלון: "אין לנו אשליות. איננו עתידים לחזות בשלום, ואפילו יציבות היא אתגר. אבל אנחנו יכולים לבנות את המדינה, באמצעות חינוך"

21 מאי 2017

בכינוס שהתקיים הבוקר באוניברסיטת תל אביב אמר שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון כי "המונח הקונפליקט הישראלי-ערבי שוב אינו רלוונטי". לדבריו, "המדיניות הישראלית מאפשרת לנו ליהנות ממצב בטחוני טוב יותר. יש יציבות ושקט בגבולות. במצב הנוכחי במזה"ת יש הזדמנות גדולה לישראל: אנחנו מוצאים את עצמנו באותה ספינה עם העולם הערבי הסוני. אנחנו בסירה אחת עם סעודיה, כוויית, בחריין, אפילו קטאר, שלא לדבר על מצרים וירדן. יש לנו אינטרסים משותפים: איראן היא האויב המשמעותי ביותר של העולם הערבי סוני, וגם שלנו. אויב משותף נוסף הוא הג'יהאד העולמי, גם אם היו בעולם הסוני מי שתמכו בו. האויב המשותף השלישי הוא אויבים פנימיים של א-סיסי, של מלך ירדן, או יריבים חיצוניים שלהם, דוגמת ארדואן הבונה אימפריה ניאו-עות'מאנית".

 

יעלון, שדיבר בסימפוזיון השנתי על שם גנדל, שהתקיים באוניברסיטת תל אביב, במסגרת אירועי מושב חבר הנאמנים של האוניברסיטה, בירך על השינוי במדיניות האמריקאית עם חילופי ממשל הנשיא טראמפ בסעודיה, והביע תקווה כי הממשל יטיל סנקציות וימנע מהאיראנים לרכוש השפעה נוספת במזה"ת. "אין לנו אשליות. איננו עתידים לחזות בשלום, ואפילו יציבות היא אתגר. אבל אנחנו יכולים לבנות את המדינה, באמצעות חינוך שהוא אלמנט מפתח לעתידנו", אמר יעלון.

 

"אנחנו רואים כיום את התמוטטות המבנה של מדינות לאום מלאכותיות שנכפו על המזה"ת על ידי המערב. מה הלאום של מדינה לובית? זו הנאמנות לשבט. מה הלאום של מדינה סורית? זו הנאמנות לשיעה או לסונה, וכך גם בעיראק. לעומתן, מצרים אינה מדינה מלאכותית: יש זהות לאומית מצרית. המערכת של מדינות לאום מלאכותיות הגיעה מאירופה ובאה ממנהיגים שהניחו שהצלחת מדינת הלאום האירופית ניתנת לשכפול. זה נובע מאי היכרות עם המנטליות של המזה"ת, מנאיביות, מאמונה לפיה מה שהצליח יחסית באירופה יצליח גם כאן. יש דימיון בין התמוטטות יוגוסלביה ובין מה שקורה במזה"ת: דיקטטור נופל – והמערכת מתמוטטת. רעיון מערבי אחר שנכפה על המזה"ת הוא דמוקרטיזציה באמצעות בחירות. אני מאמין בדמוקרטיה, אבל היא לא תתמשש במזה"ת בשנים הקרובות. המערב ניסה לכפות את הרעיון הזה לא באמצעות חינוך – הדורש תהליך ארוך – אלא בבחירות. הבחירות הובילו לעליית חמאס, וכך כמעט קרה גם במצרים".

 

המזה"ת כזירת מאבק בין שלוש תנועות רדיקליות

לדברי יעלון, "אנחנו ניצבים בצומת דרכים: הממשל הקודם בארה"ב החליט להתנתק מהמזה"ת, וכתוצאה עלה האיסלם הרדיקלי. המזה"ת כיום הוא מקום מאבק בין שלוש תנועות רדיקליות. מעליהן – השיעה האירנית המנסה לכפות את הדרך שלה, לייצא את המהפיכה, ולרוע המזל הם מצליחים למדי. לאחר הסכם הגרעין ביססה איראן נוכחות במקומות רבים באיזור: בעיראק, בסוריה, בלבנון עם החיזבאללה, בתימן עם החות'ים. תנועה איסלמית נוספת היא הסונית-ווהבית-סלפית".

 

כוח איסלמי שלישי בו התמקד יעלון הוא טורקיה, החברה בנאטו. "ארדואן הוא מנהיג האחים המוסלמים במזה"ת. הוא קורא לזה האימפריה העות'מאנית החדשה. מאז ראשית כהונתו הוא חותר להפוך לסולטן. הוא מקדם את האיסלם שלו באמצעות תמיכה באחרים המוסלמים, בחמאס ולא בפת"ח. הוא מנסה לרכוש הגמוניה אפילו באירופה, באמצעות ההגירה הלא חוקית. הוא איפשר את קיומו של דעאש באמצעות רכישת נפט, ומעבר טרוריסטים אל דעאש וממנו, דרך שטח טורקיה".

 

מבחינת ישראל - איראן היא העיקר

על ביקור הנשיא טראמפ באזור אמר יעלון כי "יש סימנים רבים לפיהם ארה"ב פועלת עתה עם הסונים ולא עם השיעים: יש נושאים רבים לפעולה מול איראן גם מבלי לפתוח את ההסכם, לרבות תמיכתה בטרור. בסיס נוסף לסנקציות, עשוי להוות הפרת זכויות אדם. מבחינת ישראל - איראן היא העיקר. גם אם הפרויקט הגרעיני ייפסק לעשור – צריך להתמודד עכשיו, יחד עם אירופה ואחרים, כדי למנוע מהם נשק גרעיני. יש לבלום את הצלחתם ולעצור את התקדמות באי כוחם נגד המערב".

 

פעילות כירורגית עובדת

"מדיניות ישראל החליטה לא להתערב בסכסוכים פנימיים. אם אנחנו תומכים בצד אחד – אנחנו משרתים למעשה את האחר. יש לנו האינטרס שלנו: איננו מוכנים לכל הפרה של ריבונותנו – וכאשר זה קורה אנחנו נוקטים אמצעים, בין אם אנחנו מקבלים אחריות ובין אם לא. כך היה בסוריה כאשר השמדנו ארטילריה או מטוס, שהפרו ריבונות במתכוון או שלא במתכוון. כל המתקפות בגולן נגדנו בוצעו על ידי כוחות בשליחות איראן. כולם אינם בחיים. מאז אוגוסט 2016 אנחנו נהנים משקט. זה מוכיח שפעילות כירורגית עובדת. הבהרנו גם שלא נתיר מעבר נשק ללבנון".

 

אי אפשר לעשות ביצה משקשוקה

על עתידה של סוריה, אמר יעלון כי "אין דרך לאחד מחדש את סוריה. אני יודע איך עושים שקשוקה מביצה אבל לא איך עושים ביצה משקשוקה. דעאש הצליח לתפוס שליטה באזורים מסויימים משום שהמערב דחה בקשתם לסיוע. כך גם בדרום הגולן ובסיני. ניתן וצריך להתמודד עם דעאש על פני הקרקע כדי להביס את האידיאולוגיה הזאת. בסופו של דבר, לא לכל אתגר יש פתרון בטווח הקצר. צריך לנהל את הסכסוך: אין אינסטנט שלום או אינסטנט דמוקרטיה. התרגלנו למזון מהיר ואנחנו רוצים גם שלום מהיר – אלא שהדבר אינו אפשרי".

 

"אנשים בעלי תפיסה מערבית מחפשים פתרון, ומאמינים שיש פתרון. כך גם לגבי הסכסוך הישראלי-פלשתיני. איני רואה פתרון לג'יהאד האיסלמי בעתיד הנראה לעין, בימי חיינו. צריך לנהל את הסכסוך: להחליט מה האינטרסים החיוניים שלנו ולפעול לפיהם. על ידי הגדרת קווים אדומים, אפשר לייצב מצבים בעייתיים, לרבות עזה: זה שלוש שנים שחמאס לא ירה כדור. אנחנו משתמשים במקל גדול יחד עם גזר: מספקים לרצועה מים, ופועלים נגד דעאש שמשגר רקטות – ומנסה לערער את חמאס".

 

בנושא הירדני אמר יעלון, כי "הנאמנות למונרך הוא חלק מהתרבות הפוליטית של המזה"ת. הבדואים נאמנים למלך, אבל הרוב הוא פלשיתני. המלך מצליח לשמור על נאמנותם באמצעות נישואיו לפלשתינית. אנחנו מספקים לירדן מים וגז, והאינטרס הישראלי הוא לשמר את הממלכה". בלבנון – "חיזבאללה היא זרוע אסטרטגית של איראן. ההחלטה לצאת למלחמה נגד ישראל תתקבל באיראן ולא בלבנון. כרגע איני רואה סיבה לאירנים לצאת למלחמה כזאת, אבל אנחנו מוכנים לה".

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>