בקרוב: מכון לתחבורה חכמה

מכון לתחבורה חכמה על שם שלמה שמלצר, מייסד קבוצת שלמה העוסקת במגזר הרכב בישראל, יוקם באוניברסיטת תל אביב

21 דצמבר 2017

אוניברסיטת תל אביב תקים מכון מחקר לתחבורה חכמה, הראשון מסוגו בארץ, ע"ש איש העסקים ומייסד קבוצת שלמה, שלמה שמלצר ז"ל. את הקמת המכון וניהולו תממן הקרן המשפחתית ע"ש שלמה שמלצר ז"ל, בתרומה של שני מיליון דולר למשך עשר השנים הקרובות.

 

המכון החדש יקדם מחקר ופיתוח של יישומים מתקדמים בתחום התחבורה החכמה, ויהווה נקודת מפגש ומאגר מידע לחוקרים מכל הדיסציפלינות. לצד המחקר, יערוך המכון כנס מקצועי שנתי שירכז את מיטב החוקרים, המפתחים והשחקנים המרכזיים בשוק, במטרה לעודד שיתופי פעולה בין האקדמיה, התעשייה, המגזר הציבורי והמגזר השלישי. בנוסף, תעניק הקרן המשפחתית להנצחת שלמה שמלצר ז"ל מלגות למאסטרנטים ודוקטורנטים שתחום מחקרם קשור לתחבורה חכמה.

 

בשלב ההקמה מונו להנהלת המכון ד"ר טל רביב, פרופ' מיכל צור ופרופ' עירד בן-גל מהמחלקה להנדסת תעשייה. "המנדט העיקרי של המכון הוא לעודד מחקר בתחום", אומר ד"ר רביב, שעומד בראש המכון. "הקרן ע"ש שמלצר תעניק מלגות קיום לתלמידי מחקר מכל היחידות בקמפוס ותעניק פרס שנתי למחקר מצטיין. פעילות מרכזית נוספת שלנו תהיה יצירת תנאים לשיתוף פעולה בין חוקרים באקדמיה לבין חברות בתעשייה וארגונים בסקטור הציבורי. אחד האמצעים להשגת מטרה זו יהיה כנס ישראלי שנתי בנושא תחבורה חכמה שייערך באוניברסיטה".

 

חוקרים מובילים מדיסציפלינות שונות

לדברי ד"ר רביב, המכון החדש לתחבורה חכמה ימלא חסך בסיסי במאגרי נתונים: "מחקר בתחום התחבורה דורש שימוש בנתונים על תשתית הכבישים, תחבורה ציבורית, שימושי קרקע, ביקוש לנסיעות וכדומה. נתונים אלו אינם זמינים תמיד לחוקרים. כך, למשל, גוגל מוכרת נתונים על זמני הנסיעה של המשתמשים במוצריה, אבל מדובר בתעריף שחוקר בודד יתקשה למצוא לו מימון. לפיכך המכון ירכוש את הגישה לנתונים במשותף וירכז אותם במאגר אחד, לשימוש החוקרים באוניברסיטה".

 

לדברי פרופ' עירד בן-גל, ראש המעבדה לבינה מלאכותית ואנליטיקה עסקית: "המחקר בתחבורה חכמה מרכז לפחות שלוש דיסציפלינות מחקריות שונות. הראשונה עוסקת בחקר ביצועים ומתמטיקה שימושית, ותכליתה אופטימיזציה של מערכות מורכבות, כגון מערכות לתחבורה שיתופית הכוללות אלפי כלי רכב ומיליוני משתמשים. הדיסציפלינה השנייה עוסקת במדעי הנתונים, ועיקרה בניית שיטות לניתוח כמויות מידע עצומות הנאספות מכלי הרכב, מחיישנים שונים הפזורים ברחבי העיר ומהטלפונים החכמים של המשתמשים עצמם. הדיסציפלינה השלישית עוסקת במדעי ההתנהגות ובגורם האנושי: כיצד לבנות אפליקציות יעילות ונוחות לשימוש, שכן, בסופו של דבר, המטרה היא שיפור איכות החיים. המכון החדש, בניהולו של ד"ר טל רביב, מבכירי מומחי התחבורה, ירכז מחקר אינטרדיסציפלינרי בשיתוף חוקרים מובילים מכל התחומים הללו, בשיתוף קבוצת שלמה ובשיתוף גורמים נוספים בתעשייה ובממשל".

 

מנוע צמיחה לעתיד הכלכלה הישראלית

לדברי אסי שמלצר, יו"ר קבוצת שלמה החזקות: "עולם הרכב עובר בשנים אלו תהפוכות משנות מציאות, עם כניסתם של כלי הרכב החשמליים, עם התפתחותם של כלי הרכב האוטונומיים ועם מהפכות צרכניות של תחבורה שיתופית או ליסינג פרטי. אנחנו סבורים כי ישראל, כמעצמת סטרטאפ והייטק, צריכה להיות בחזית הטכנולוגיה, וטבעי שמכון שיעסוק בתחבורה חכמה יישא את שמו של מי שעמד מאחורי הקמת קבוצת הרכב הגדולה בישראל. שיתוף הפעולה עם אוניברסיטת תל אביב משקף את החיבור בין מצוינות מחקרית ואקדמית למצוינות בניהול ותעשייה. ישראל צריכה להיאבק על מעמדה כחלוצה בתחום התחבורה החכמה. זה יכול להוות מנוע צמיחה משמעותי לעתיד הכלכלה הישראלית".

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>