מזכ"ל האום באן קי-מון ביקר באוניברסיטת תל אביב

באן קי-מון ציין את ההכרה הגוברת בתרומתה של ישראל והביע תקווה לגבי האופן שבו האו"ם וישראל יכולים לעבוד יחד לטובת האנושות

27 יוני 2016
פרופ' יוסף קלפטר, נשיא האוניברסיטה, מעניק את מדליית ג'ורג' וייז לבאן קי-מון (צילום: ישראל הדרי)

מזכ"ל האום, באן קי-מון,  התחיל את ביקורו הממלכתי בישראל בביקור באוניברסיטת תל אביב. בנאום שנשא הביע המזכ"ל את אמונתו לפיה "חברי הקהילה הבינלאומית חייבים להשתמש בהשפעתם על מנת לסיים את מצב הכיבוש הישראלי שנמשך כבר כמעט 50 שנה ולהקמת שתי מדינות שישבו בשלום זו בצד זו". למרות הקשיים בזירה העולמית, שומר מזכ"ל האום על אופטימיות: "העולם קרוע כיום יותר מאי-פעם בין צפון לדרום, מזרח ומערב. אבל במקביל, מעולם לאורך הקריירה שלי לא ראיתי תהליכים כאלה של אנשים החותרים לבניית גשרים: הקרב הגדול ביותר כיום הוא קרב מוחות, בין אלה המחלקים את העולם ל'אנחנו'  ו'הם'. מולם, ניצבים אלה הרואים את העולם בגישה הומאנית: 'אנחנו בני האדם'".

 

באן קי-מון, קיבל מנשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' יוסף קלפטר, מדליית הוקרה על שם ג'ורג' וייז, מייסד האוניברסיטה. בדברים בטקס שנערך לכבודו, הוא סקר שורת יוזמות והחלטות שהתקבלו באו"ם ביוזמת ישראל, ובירך את שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, שנכח אף הוא בטקס, עם בחירתו ליו"ר הוועדה המשפטית של האו"ם, תוך שהוא מציין כי זו הפעם הראשונה שבה נבחר נציג ישראלי לעמוד בראש ועדה קבועה של האו"ם. באן ציין את ההכרה הגוברת בתרומתה של ישראל והביע תקווה לגבי האופן בו האו"ם וישראל יכולים לעבוד יחד לטובת האנושות.

 

פרופ' אלוף במיל יצחק בין ישראל, העומד בראש המרכז לאבטחת סייבר על שם בלווטניק באוניברסיטת תל אביב, הביע בפני האורח את מחאתו לנוכח החלטת האו"ם למנוע ממדינת ישראל השנה את ההשתתפות בקבוצת המומחים של האו"ם בתחום אבטחת הסייבר, שהוגדלה מ-20 ל-25 משתתפים. זאת, למרות שעד 2015 הייתה ישראל חברה בקבוצה, ולמרות מעמדה המוביל של תעשיית הסייבר הישראלית המחזיקה ב-10% מהשוק העולמי, ואחראית ל-13% מהשקעות המו"פ העולמיות. פרופ' בן ישראל עמד על מקומה המרכזי של ישראל ושל העיר תל אביב ואוניברסיטת תל אביב במסגרת הפעילות הזאת.

 

ישראל האמיתית - חדשנית ומעודדת פלורליזם

במפגש של חוקרים מן האוניברסיטה עם מזכ"ל האו"ם, ציין נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' יוסף קלפטר, כי "מאחורי הכותרות אודות המלחמה והקונפליקט נמצאת ישראל האמיתית: זו התורמת לעולם באמצעות חדשנות ומעודדת פלורליזם. ישראל ההומניסטית והצופה לעתיד נמצאת בכל מקום וניכרת במיוחד באקדמיה שלה".

 

פרופ' דני חיימוביץ, דקאן הפקולטה למדעי החיים, שהקים את מרכז מן לבטיחות ובטחון המזון באוניברסיטת תל אביב, הציג את הצורך הגלובלי בפעילות אקדמית רב-תחומית בתחום, בהכשרת מנהיגי הדור הבא להתמודדות עם סוגיות התזונה, במחקר ובהבאת תוצאות המחקר הזה אל קובעי המדיניות והציבור בכלל. "בשלוש שנות התכנית, למדנו כי אין פתרונות פשוטים. יש לעבוד עם שותפים בכל העולם על מנת למצוא תשובות. מה שחיוני כאן, הוא מחקר רב-תחומי והשכלה רב תחומית", אמר פרופ' חיימוביץ.

 

דוברים נוספים במפגש עם מזכ"ל האו"ם היו רפאל מהודר, ממציא שיטת ההשקיה בטפטוף שהציג את יתרונותיה והאפשרויות החדשות והמשופרות אותן היא מביאה לחקלאות, ופרופ' דרור אבישר העומד בראש קבוצת המחקר בהידרוכימיה במרכז המחקר של אוניברסיטת תל אביב בתחום המים. פרופ' אבישר סיפר על טכנולוגיה חדשה שפותחה באוניברסיטת תל אביב והותקנה במסגרת ניסוי חלוץ המתקיים במרכז הרפואי על שם שיבא בתל השומר, במטרה לטהר שפכים המזוהמים בשאריות תרופות כבר בצמוד לבניין המחלקה בה ניתנות תרופות אלה למטופלים.

 

בביקורו באוניברסיטה, שמע מזכ"ל האום פרטים גם על אודות מחקרים בתרופות לסרטן מבוססות ננו-טכנולוגיה המאפשרות התמקדות מדוייקת יותר בתאים חולים, ומפותחות במעבדה בראשות פרופ' דן פאר.

 

חברת Softwheel הישראלית הציגה בפני מזכ"ל האו"ם טכנולוגיה מהפכנית של גלגל לכיסאות גלגלים, המשפרת משמעותית את אפשרויות הנגישות הפתוחות בפני כ-1% מהאוכלוסייה העולמית המרותק לכיסא גלגלים. עוד בתחום הסיוע לבעלי מוגבלויות, הוצגה במפגש פעילותו של "תו"ם",  מלכ"ר ישראלי הפועל בפריסה בינלאומית על מנת להפגיש אנשים המסוגלים לפתח טכנולוגיות עם מי שמכירים ומסוגלים להגדיר את הצרכים אותן עשויות הטכנולוגיות האלה לפתור. עד היום, השלימה "תו"ם" יותר מ-100 פרויקטים, בהשתתפות 1,500 "מייקרים" (Makers).

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>