אתנחתא בעקבות הנסיך הקטן

יצאנו למסע בין כוכבים, כבשים ושושנים

אתנחתא בעקבות הנסיך הקטן
מה זה "אתנחתא"?

אירועי אתנחתא הם אירועים הפתוחים לקהל הרחב, המתרחשים אחת לחודש באוניברסיטת תל אביב. במסגרת האירוע, החוקרים הכי מסקרנים באוניברסיטה נותנים הרצאות קצרות של כ-15 דקות סביב נושא מוביל. השנה, כל אירוע יעסוק בסיפור מסע, מהמוכרים והאהובים ביותר.

לכבוד אירוע אתנחתא של חודש מרץ, קושט אולם סמולרש בכוכבים זהובים ובוורדים אדומים, והתמלא בצלילי שנסונים צרפתיים, הכל לכבודו של אחד מהילדים הספרותיים האהובים והמוכרים בכל הזמנים, הלא הוא הנסיך הקטן. את האורחים קיבלה גם תערוכה של רישומים וציורים של הצייר והפסל מנשה קדישמן (2015-1932). בניגוד לציורי הכבשים הפחות מוצלחים של המספר בספר, שרק ציור של קופסא השביע לבסוף את רצונו של הנסיך הקטן, הפליא קדישמן בציורי כבשים באינספור תנוחות וצבעים, שהפכו לסימן ההיכר שלו.

 

האם ידעתם שהספר "הנסיך הקטן" מאת אנטואן דה סנט-אכזיפרי, ראה אור לראשונה בשפה האנגלית בארה"ב (ב-1943), ורק כשלוש שנים לאחר מכן יצא לאור בצרפת בשפה הצרפתית? את התגלית המרעישה הזאת סיפר לנו מר איב ואל, ראש החוג לתרבות צרפת בפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין. עוד סיפר לנו איב, שאנטואן לא זכה לראות במו עיניו את הגרסה הצרפתית, מאחר שיצאה רק לאחר מותו. מאז, זכה "הנסיך הקטן" להצלחה אדירה ותורגם ל-280 שפות וניבים, ומכר יותר מ-80 מיליון עותקים. הספר נבחר כאחד משלושת הספרים האהובים על ידי הצרפתים, כשקודמים לו הברית החדשה ו-"עלובי החיים" מאת ויקטור הוגו. רוצים לדעת עוד על ילדותו ועל חייו של אנטואן דה סנט-אכזיפרי, כיצד עלה הרעיון לספר, בהשראת מי נכתבה דמותה של השושנה ומה הקשר לנאציזם? צפו בהרצאה המלאה.

 

 

"בבקשה, צייר לי כבשה"

לאחר צפייה בסרט על מנשה קדישמן, מאיה קדישמן - שחקנית וסופרת, אוצרת ורקדנית, בתו ומנהלת העיזבון של האמן, סיפרה לנו על אביה. מאיה מספרת שתמיד הייתה מוקפת בכל כך הרבה ציורי כבשים, שמעולם לא הוציאה מפיה את המשפט המתבקש: "אבא, צייר לי כבשה". אז מתי ואיך התחיל לצייר כבשים? איזו דמות בספר הכי מזכירה למאיה את אביה, ואיזו הפתעה חיכתה לכל הצופים בסוף ההרצאה?

 

 

"כשהיה הנסיך הקטן שואל איזו שאלה, שוב לא היה מוותר עליה."

למרות הימנעותו ממתן מענה ישיר על שאלות, הנסיך הקטן ידוע בחיבתו העזה לשאילת שאלות. אלה אסף, תלמידת דוקטורט בחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב וחברת צוות בפרויקט המחקר של האתר הארכיאולוגי מערת קסם, הציגה בפנינו נקודת מבט מתקופת האבן. במחקרה היא מתמקדת בזיהוי תהליכי למידה והעברת ידע בחברות פרהיסטוריות, שחיו באזורנו לפני מאות אלפי שנים. חיזוקים להשערותיהם מוצאים הארכיאולוגים במערת קסם, בין היתר על ידי בחינת דרכי סיתות אבנים.

 

 

"אבל אני לא ציירתי כובע. ציירתי נחש בריח שמעכל פיל."

מוטיב הנחש מופיע בתחילת הספר, בציור ילדותו של המספר, וחוזר בסיומו במפגש עם הנסיך הקטן, כמי שמאפשר לו לשוב לכוכבו, בדרך שגרמה לכולנו להזיל כמה דמעות. פרופ' דוד עילם, מבית הספר לזואולוגיה בפקולטה מדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס. וייז, הסביר לנו איך נחש בריח, המכונה גם רב-חנק מצוי או נחש בואה (בתרגום אחר של הספר), מצליח לבלוע ביצה בעלת קוטר הגדול פי 4 מקוטר הנחש עצמו. מסתבר שמדובר בבעל חיים בעל מבנה גוף אלסטי ומשוכלל במיוחד. אז איך מצליח הנחש לנשום תוך כדי הבליעה? האם נחשים יכולים לצאת למסעות ארוכים למרות היעדר רגליים? והאם נחשים באמת יכולים לבלוע פילים? כל התשובות ועוד בסרטון המלא.

 

 

"חוקר שמשקר עלול להמיט אסונות על ספרי הגיאוגרפיה. וגם חוקר שמפריז בשתייה."

פרופ' יצחק שנל, מביה"ס למדעי כדור הארץ בפקולטה למדעים מדויקים ע״ש ריימונד ובברלי סאקלר, הראה לנו שמפות גיאוגרפיות הן לא תמימות כפי שהן נראות. למעשה, הן משמשות כמסמכים פוליטיים ומציגות את האמת הסובייקטיבית של הגיאוגרף שהכין אותן. מדוע סירבו המורים בתקופת קום המדינה להפיץ קופות עם מפות של קק"ל? כיצד מעבירות מפות מסרים פוליטיים, והאם מייצר המפה בכלל מודע למסרים שהוא מעביר או שמאמין בלב שלם שהמפה שלו אובייקטיבית?

 

 

"אתה יודע... השושנה שלי, אני אחראי לה! והיא כל-כך חלשה! וכל כך תמימה. יש לה רק ארבעה קוצים עלובים להתגונן בהם מפני העולם."

בכדור הארץ מגלה הנסיך הקטן גן שלם של שושנים, ומבין שהשושנה היחידה שצומחת על כוכבו, לא נדירה כפי שחשב. טל לבנוני, דוקטורנטית במחלקה לזואולוגיה בהנחייתה של פרופ' תמר דיין, ואוצרת הגנים הבוטניים של אוניברסיטת תל אביב, הסבירה לנו איך יודעים מהו מין נדיר, מה ההבדל בין מין נדיר ומין בסכנת הכחדה, ולמה חשוב כל-כך לשמור על מינים נדירים באזור מסוים, גם אם הם נפוצים במקום אחר. בישראל ישנם 419 מיני צמחים מתוך 2,300, המוגדרים כ"מינים אדומים" (נדירים). יותר ממחציתם גדלים בגן הבוטני. רובכם אולי לא יודע זאת, אך בגן הבוטני של אוניברסיטת תל אביב מטפחים אפילו עץ באובב קטנטן, המגיע למידות זעירות: גובה של ארבעה מטרים. הגנים הבוטניים פתוחים לקהל הרחב, וכולכם מוזמנים לביקור.

 

 

בסוף הערב צפינו בעיבוד הקולנועי המונפש הראשון לספר "הנסיך הקטן" בבימויו של מארק אוסבורן. הסרט מציג את הנסיך הקטן דרך עיניה של ילדה סקרנית המגלה את הנסיך יחד עם שכנה הזקן, האקסצנטרי והשובב, שגר בבית הסמוך.

 

אהבה, קריירה, פוליטיקה ואפילו מוות - "הנסיך הקטן" מאת אנטואן דה סנט-אכזיפרי, אינו לוקח דבר כמובן מאליו, הוא שואל, מעביר ביקורת, חוקר ומתאר את העולם באופן מלא דמיון ותמימות האופייניים כל כך לילדים. כמו הנסיך הקטן, גם אנו באוניברסיטת תל אביב מאמינים שהדברים החשובים נסתרים מן העין ומבקשים לשאול ולהטיל ספק. הסקרנות והמרדף אחר הידע הם שמובילים אותנו למסעות מרתקים ולממצאים חדשים.

 

באירוע אתנחתא הבא, שיתקיים ב-25.4.17, נצא למסע בעקבות האודיסאה. הרימו מפרשים!

 

 

כל מה שמעניין - ישר למייל

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>