אתנחתא בארץ עוץ

נעלנו את נעלי האודם הנוצצות וצעדנו בשביל האבנים הצהובות בעקבות הקוסם מארץ עוץ

אתנחתא בארץ עוץ - אוניברסיטת תל אביב
מה זה "אתנחתא"?

אירועי אתנחתא הם אירועים הפתוחים לקהל הרחב, המתרחשים אחת לחודש באוניברסיטת תל אביב. במסגרת האירוע, החוקרים הכי מסקרנים באוניברסיטה נותנים הרצאות קצרות של כ-15 דקות סביב נושא מוביל. השנה, כל אירוע יעסוק בסיפור מסע, מהמוכרים והאהובים ביותר.

לערב אחד, הפך אולם סמולרש לארמונו של הקוסם מארץ עוץ בעיר האיזמרגד, כשדרך הלבנים הצהובות קיבלה את פני האורחים באירוע השני בסדרת "אתנחתא – מסעות בעקבות הלא נודע". גם על הקירות התפתלה הדרך הצהובה והציגה לנו תמונות ואיורים ממסעותיהם המחקריים של מרצי הערב. עבור מי ששכח את נעלי האודם בבית, קושטו כל שולחנות האולם בנעלי אודם מבריקות.

 

המופע המוזיקלי בפתיחת הערב, גילה לנו את הצד האפל של ארץ עוץ, כשדותן ברגמן וספיר וולוך - הדואו האינסטרומנטלי, ניגנו לנו את שירי האלבום ""The dark side of the moon של להקת פינק פלויד. מה הקשר? האגדה מספרת שאם מנגנים את האלבום בזמן הצפייה בסרט "הקוסם מארץ עוץ" (שנת 1939(, זוכים לחוויה מדהימה. כל שיר באלבום מתאים באופן מושלם ומסונכרן לעלילת הסרט ולציר הזמן שלו. קונספירציה? יד מכוונת? כשזה נוגע לפינק פלויד, הכל יכול להיות.

 

הערב נפתח בהרצאתה של גילי בר הלל מהתכנית למחקר תרבות הילד והנוער, שסיפרה לנו על הספר בן ה-100, שעדיין מרתק מיליונים ברחבי העולם וזוכה למאות עיבודים וגרסאות. "הקוסם מארץ עוץ" הוא הספר הראשון בסדרת ספרי עוץ מאת ל.פרנק באום. הוא זכה ל-13 ספרי המשך, שנכתבו על ידי המחבר, ולעוד עשרות ספרי המשך נוספים שנכתבו על ידי אחרים. אך עם ההצלחה מגיעות גם בעיות. רוצים לדעת על איזה רקע התגלע סכסוך בין באום למאייר ויליאם וולאס דנסלו, שבעקבותיו יתר ספרי הסדרה אוירו בידי אחרים? התשובה בהרצאה המלאה.

 

 

"ואז קרה דבר מוזר. הבית הסתחרר פעמיים-שלוש והתרומם באיטיות באוויר. דורותי חשה כאילו היא עולה בכדור פורח."

סופת טורנדו היא זו שהרימה והעיפה את ביתה של דורותי אל ארץ עוץ. פרופ' קולין פרייס מביה"ס למדעי כדור הארץ הסביר לנו מהן סופות הטורדנו, שמאפיינות כל-כך את קנזס ואזורים נוספים בארה"ב. מדוע יש הרבה סופות טורנדו באזור? אוויר קר שמגיע מהצפון, ואוויר חם שמגיע מאזורים טרופיים בדרום, פוגשים זה את זה. רוחות מכיוונים הפוכים מייצרות גליל של אוויר, שעולה למעלה ממצב מאוזן למאונך, נע במהירות ודורס כל מה שבדרכו. רוצים לדעת עוד על הסופות ועל הגורמים להיווצרותן? צפו בהרצאה.

 

 

"איש לא יעז לפגוע באדם שקיבל נשיקה ממכשפת הצפון"

מזל שהבית של דורותי נחת על המכשפה הרעה מהמזרח ומחץ אותה למוות. זו, מסתבר, דרך אחת לחסל מכשפה רעה. הדרך השנייה, היא התזת מים, שהמיסו וחיסלו את המכשפה הרעה מהמערב. ויש כמובן גם מכשפות טובות. פרופ' גידי בוהק מהחוג לפילוסופיה יהודית ותלמוד חוקר את המאגיה היהודית לדורותיה. לדבריו, לעומת התרבות הנוצרית, בעולם היהודי יש יחסית מעט סיפורים על מכשפים ומכשפות. בתנ"ך יש את בעלת האוב, שלא מוגדרת כמכשפה ודווקא עוזרת לשאול; דמות נוספת היא איזבל, שיש אזכור של זנוניה וכשפיה; בספרות חז"ל מסופר על שמעון בן שטח, שתפס ותלה 80 מכשפות באשקלון בעזרת 80 בחורים; וקיימים עוד סיפורים בודדים. פרופ' בוהק מציע הסתכלות מרתקת על אוסף מרשמי הקבלה המעשית, שהרב יצחק כדורי העתיק ואסף בכתב ידו, בהם "מתכונים" להחזרת אהבה ואף לפירוד במקרה של אהבה אסורה.

 

 

"ברגע שאתרגל למוחי החדש, אדע הכל."

בדרכה אל הקוסם, דורותי פוגשת ארבעה חברים טובים: דחליל שמשאלתו היא לקבל מוח, איש-פח שמשאלתו היא לקבל לב, ואריה פחדן שרוצה לקבל אומץ. מוח מלא בקש? באוניברסיטת תל אביב עושים את כל המאמצים כדי לשמור על המוחות שלנו בריאים. במעבדה של פרופ' חגית אלדר-פינקלמן מביה"ס לרפואה ע"ש סאקלר מפתחים תרופה למחלת האלצהיימר. מחלת האלצהיימר היא מחלה של גיל, כלומר שהסיכוי לחלות בה עולה בצורה משמעותית ככל שאנו מזדקנים. המחלה נגרמת על ידי היווצרות משקעים של חלבונים בתאי המוח. בתוך התאים קיימת מעין מכונת ניקוי שנקראת אוטופגוזום. אברון זה מתפקד כמעין שואב אבק ומווסת את כמות החלבונים בתא. כשהמכונה לא עובדת, "הזבל" נשאר בתוך התא. צוות החוקרים גילה שעיכוב של החלבון GSK3 משפר את פעולות הניקוי בתא, ועל בסיס זה הם מפתחים תרופה. המחקר הראה תוצאות מעודדות בעכברי מעבדה.

 

 

"אני חושבת שאנחנו כבר לא בקנזס, טוטו"

כיאה לסיפור הרפתקאות טוב, גם דורותי וחבריה עוברים בדרכם הרבה חוויות מלחיצות. פרופ' שרון טוקר מהפקולטה לניהול ע"ש קולר הציגה לנו את המסע הפרטי שלה בדרך האבנים הצהובות, ממחקר לחץ לאיור לחץ, בעקבות מגדיר מאויר שהכינה. פרופ' טוקר מספרת שללחץ פנים רבות כל-כך, שגם אחרי 20 שנות מחקר, לא פשוט להגדיר במדויק מה זה לחץ. אז מה מלחיץ אותנו? (מה לא?), ומה עובר לנו בראש כשאנו חשים לחץ? פרופ' טוקר מסבירה שלכל אחד מאתנו יש סל של משאבים החשובים לנו. כשאחד מהם נמצא בסכנה, אנו נכנסים ללחץ. המודעות לכך, תסייע לנו בזיהוי ובהתמודדות עם מצבי הלחץ שלנו. מה עוד ניתן לעשות כדי להפחית לחץ? כל זאת ועוד בהרצאה המלאה.

 

 

ציפורים כחולות עפות מעבר לקשת

לפני ההרצאה האחרונה, זכינו להתרוממות רוח ונסקנו אל מעבר לקשת בענן, עם קטע השירה והנגינה של יעל חונה ואביחי יעקביאן מבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה, שהגישו לנו, איך לא, את: "Somewhere over the rainbow", בביצוע מרגש.

 

מטבע הדברים, לא הסתפקנו רק בצד האמנותי, ורצינו להבין מהי הקשת בענן מבחינה מדעית. לדברי פרופ' רון ליפשיץ מביה"ס לפיזיקה ולאסטרונומיה, במשך אלפי שנים האדם רואה את האור והצבע, מסתקרן וחוקר אותם. אייזיק ניוטון, שאותו מכנה פרופ' ליפשיץ "הקוסם הגדול", היה מי שהניח את יסודות האופטיקה, כפי שאנו מכירים אותה היום. אז מהו אור ומה גורם לצבע של האור? מהי תופעת הקשת בענן? ואיך קשור גטה לכל העניין? צפו בהרצאה המלאה.

 

 

פרופ' רון ליפשיץ מזמין אתכם להירשם לקורס המקוון "רעיונות מרכזיים בפיסיקה", שייפתח בקרוב בקורסרה.

 

לאחר צפייה בקלסיקה המוסיקלית הנפלאה בבימויו של ויקטור פלמינג, עם ג'ודי גרלנד הבלתי נשכחת (שבמהלכה גם למדנו שההבדל בין איש הקש לפרופסור באוניברסיטה היא הדיפלומה), נפרדנו מארץ עוץ.

 

מפני שהיה לנו כל-כך נעים מעבר לקשת בענן, החלטנו להמריא אפילו גבוה יותר, ולחצות את האטמוספירה ליעד הבא בעקבות "המדריך לטרמפיסט בגלקסיה". אז בבקשה, בלי פאניקה, ואל תשכחו מגבת. נצא לדרך ב-15.1.17.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>