מסע אל ארץ הפלאות

מה זה "אתנחתא"?

אירועי אתנחתא הם אירועים הפתוחים לקהל הרחב, המתרחשים אחת לחודש באוניברסיטת תל אביב. במסגרת האירוע, החוקרים הכי מסקרנים באוניברסיטה נותנים הרצאות קצרות של כ-15 דקות סביב נושא מוביל. השנה, כל אירוע יעסוק בסיפור מסע, מהמוכרים והאהובים ביותר.

"התואיל להגיד לי, בבקשה, באיזו דרך עלי ללכת מכאן?" שאלה אליס

"זה תלוי במידה רבה לאן את רוצה להגיע." אמר החתול

"לא אכפת לי כל כך לאן." אמרה אליס

"אם כך, לא משנה באיזו דרך תלכי." אמר החתול.

 

אירועי אתנחתא לעונת 2017-2016 התחילו בשבוע שעבר עם מסע קסום אל ארץ הפלאות. הסיפור "אליס בארץ הפלאות" מאת צ'ארלס לוטווידג' דודג'סון (הלא הוא לואיס קרול) מגולל את מסעותיה של אליס בין מציאות לדמיון. אליס נופלת דרך מחילת ארנב אל תוך ארץ הפלאות – ארץ עליה לא חלים חוקי הטבע, הזמן פועל אחרת והיא מלאה ביצורים משונים כגון פרחים מדברים, קלפים אנושיים, זחל מסתורי וחתול חייכן במיוחד. הספר יצא לאור בשנת 1865, ומאז הקסים דורות של ילדים ומבוגרים, זכה לעיבודים קולנועיים ולמהדורות רבות באינספור שפות.

 

מהרצאתה של פרופ' זהר שביט, ראש התכנית לתואר שני במחקר תרבות הילד והנוער, למדנו שזהו הספר המתורגם ביותר אחרי התנ"ך, וגם הספר שהיה האהוב ביותר על המלכה ויקטוריה. למעשה, הספר שונה לחלוטין מהתבניות שנהוג לחשוב עליהן בהקשר של ספרות ילדים. פרופ' שביט והחוקרים שעלו על הבמה בעקבותיה וליוו אותנו במסע אל ארץ הפלאות, עזרו לנו לפרש את ספרו של לואיס קרול בדרכים שונות ויצירתיות. אחת הסיבות להצלחת הספר "אליס בארץ הפלאות" במשך 151 שנה, היא שאפשר לקרוא בו לא רק כספר ילדים אלא כספר למבוגרים לכל דבר, ואפילו כספר מלא באזכורים למתעניינים במתמטיקה, בהיסטוריה, בפיזיקה, בביולוגיה, בבלשנות, במדעי החלום ובפסיכולוגיה. אחרי הכל, ספרות גדולה היא כזאת המזמינה את הקורא להכניס לתוך הספר את זהותו שלו.

 

 

"כבר ראיתי הרבה חתולים בלי חיוך אבל חיוך בלי חתול! זה הדבר הכי מוזר שראיתי בחיי!"

לואיס קרול היה קודם כל מתמטיקאי, סיפרה לנו הדוקטורנטית קלרה שיכלמן מבית הספר למדעי המתמטיקה, שהרצאתה "אליס בארבעה מימדים", היוותה קריאה בספרו של קרול דרך עיניים של מתמטיקאית. קלרה התייחסה לוויכוח שהתנהל בתקופתו של קרול סביב אופייה ותפקידה של המתמטיקה. במאה ה-19 עבר מדע המתמטיקה מתיאור מוחשי של העולם שאנו רואים סביבנו, לתחום התיאורטי יותר והאבסטרקטי – מעין עולם בפני עצמו, בדיוק כמו ארץ הפלאות בה נמצאת אליס, שחוקי העולם ה"אמיתי" לא חלים עליה.

 

מה למסיבת התה של אליס ולמספר דמיוני, שהצית ויכוח סוער בין מתמטיקאים? צפו בהרצאתה של קלרה שיכלמן

 

 

גם פרופ' ליאור ברי סורוקר מבית הספר למתטיקה טוען שמי שנהנה מסיפורה של אליס, לא יכול לטעון אחר כך שהוא "מפחד ממתמטיקה". פרופ' ברי סורוקר לקח אותנו למסע בעקבות המספרים הראשוניים, שנראים במבט ראשון כעניין "למתמטיקאים בלבד", אך למעשה השימוש בהם בעולם שמחוץ למתמטיקה, נפוץ הרבה יותר מששיערנו.

 

מה הקשר בין ציקדות לבין מספרים ראשוניים? צפו בהרצאה של פרופ' ליאור ברי סורוקר

 

 

"זאת מסיבת התה המטופשת ביותר שהייתי בה מימי!"

אחת הסצנות האהובות בספר היא מסיבת התה, שאליס מתגלגלת אליה, בה שותפים גם ארנב האביב, הכובען המטורף ועכבר אחד מנומנם מאוד. דמויות אלו מעמיסות על אליס סיפורים וחידות, בעוד היא נעה יחד איתן במסלול מעגלי סביב שולחן התה. לואיס קרול היה בריטי, ועבור בריטים תה הוא לא רק משקה. שעת התה היא טקס שלם עם חוקים משלו, ולמשקה יש משמעות תרבותית רבה באנגליה. לכן, אין זה מקרה שהמתיישבים הבריטיים בחרו דווקא לזרוק את התה שהגיע מאנגליה כסימן למרד באימפריה הבריטית וכהכרזה על רצונם בעצמאות. פרופ' מיכאל זכים מהחוג להיסטוריה נתן בהרצאתו זווית מרתקת על "מסיבת התה של בוסטון" ב-1773.

 

 

"אלוהים! כמה הכול מוזר היום!... מעניין אם החליפו אותי בלילה? רגע, אנסה להיזכר: האם זאת אני שהתעוררתי הבוקר? נדמה לי שאני זוכרת שהרגשתי קצת אחרת. אבל אם זו לא אני, נשאלת השאלה מי אני, בשם אלוהים? אה, זאת החידה הגדולה!"

האם המסע לארץ הפלאות קרה לאליס באמת, או שהיא פשוט נרדמה וחלמה חלום? ד"ר יובל ניר מבית הספר סגול למדעי המוח מקדיש את זמנו כדי לחקור מה בדיוק קורה לנו כשאנחנו ישנים, ומה המשמעות של חלומות עבור המוח. בזמן שינה, הגוף שלנו אולי לא עושה הרבה, אבל המוח פעיל מאוד. בהרצאה "המוח בארץ הפלאות: על שינה וחלום", ציין ד"ר ניר שאנו מבלים שליש מחיינו בשינה, אך מעט מאוד ידוע על מה קורה למוח שלנו בזמן הזה. בעזרת כלים כגון MRI  וEEG- ניתן היום לחקור את המוח גם בזמן שינה, ולהתחיל להבין מה קורה לנו כשאנחנו בארץ הפלאות של החלום.

 

ידוע שהדולפין הוא יונק ושהוא צריך לעלות מעל פני מים כדי לנשום. כיצד הוא עושה זאת במהלך השינה? האם עיוורים חולמים? צפו בהרצאה של ד"ר יובל ניר

 

 

את ד"ר ליעד מודריק, חוקרת את המוח שלנו, מעניין לגלות האם החושים שלנו מתארים לנו את העולם כפי שהוא "באמת", או שהציפיות משפיעות על האופן שבו אנו תופסים את העולם שסביבנו. בעולם של אליס שום דבר הוא לא כמו שהוא "אמור להיות" - מה שמחייב אותה, ויחד איתה את הקורא, לחשוב שוב על דברים שנתפסים כמובנים מאליהם. הרצאתה של ד"ר מודריק הדגימה לנו עד כמה מה שהמוח שלנו מצפה לראות מעוות את יכולתנו לקלוט פרטים מהעולם סביבנו.

 

 

כמו אליס בארץ הפלאות, גם החוקרים שלנו עוברים דרך ארוכה ומלאת הרפתקאות במהלך מחקרם. לעיתים הדרך חשובה לא פחות מהתוצאה, לעיתים הדרך מסתיימת באכזבה, כזאת שמאלצת אותם להתחיל מחדש, אבל עם ידע וניסיון, שצברו במהלכה, ולפעמים הדרך מובילה אל תגליות מדהימות, ששווה היה להקדיש את החיים למענן.

 

באירוע אתנחתא הקרוב, שיתקיים ב-18.12.16, נצא יחד עם דורותי, הדחליל, איש הפח והאריה הפחדן למסע בעקבות "הקוסם מארץ עוץ".

 

כל מה שמעניין - ישר למייל

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>