אתנחתא בארץ לעולם-לא

עפנו בעקבות פיטר-פן וגילינו את סודות התעופה, הפיראטים, הקולנוע ואפילו כיצד ניתן להישאר צעירים לנצח

אתנחתא בעקבות פיטר פן
מה זה "אתנחתא"?

אירועי אתנחתא הם אירועים הפתוחים לקהל הרחב, המתרחשים אחת לחודש באוניברסיטת תל אביב. במסגרת האירוע, החוקרים הכי מסקרנים באוניברסיטה נותנים הרצאות קצרות של כ-15 דקות סביב נושא מוביל. השנה, כל אירוע עסק בסיפור מסע, מהמוכרים והאהובים ביותר. בשנה הבאה ייערכו האירועים בסימן אלבומים ומחקרים פורצי דרך.

באירוע אתנחתא של חודש יוני, אירוע הסיום של סדרת האירועים השנתית, יצאנו למסע בעקבות הילד שלא מתבגר לעולם: פיטר פן. במסעותיו, נלחם פיטר בפיראטים, מלמד את חבריו לעוף, מתאהב, מתאכזב ונשאר צעיר לנצח. הסופר והמחזאי הסקוטי ג'יימס מתיו ברי, כתב לראשונה את פיטר פן כמחזה. שבע שנים לאחר שהוצג לראשונה, ערך ברי את המחזה לספר ילדים בשם "פיטר ווונדי" (Peter and Wendy). מאז נכתבו ספרי המשך, הועלו מחזות ברחבי העולם ונעשו לספר עיבודים טלוויזיוניים וקולנועיים מצליחים.

 

"פנייה שנייה ימינה, וישר ישר עד הבוקר. כך אמר פיטר לוונדי על הדרך לארץ לעולם-לא"

המסע לארץ לעולם-לא הוא האחרון בסדרת המסעות אליהם יצאנו השנה בעקבות ארצות דמיוניות. ברחבי האולם הוצגה תערוכת מפות מכל הזמנים בשיתוף ספריית המפות ע"ש סגן מיכה גרנית של החוג לגיאוגרפיה וסביבת האדם. אוסף המפות ע"ש מיכה גרנית הוא אחד מאוספי המפות הגדולים בישראל, והתערוכה העניקה הצצה מרתקת לנבכי עולם המיפוי.

 

לכבוד אירוע הסיום התכבדנו בנוכחותו של נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' יוסף קלפטר, אשר יזם את סדרת אירועי אתנחתא במטרה לשתף את הנעשה בקמפוס עם קהל סקרן וצמא לידע, ובכך לחזק את הקשרים של האוניברסיטה עם הקהילה. פרופ' יוסף קלפטר בירך את באי האירוע וסיכם את שנת הפעילות. לדבריו אירועי אתנחתא הם הזדמנות נפלאה לקחת פסק זמן ולשלוח את המוח למסע בילוי אינטלקטואלי. זו גם הייתה ההזדמנות להודות מקרב לב לכל המרצים והחוקרים שהרצו באירועי אתנחתא במהלך השנה, ולהעניק להם תעודות הוקרה.

 

"היא עפה עם פיטר בגלימה שתפרה לה מעלים ומאוכמניות בארץ לעולם-לא."

מאז ומתמיד הייתה למין האנושי סקרנות מיוחדת לתעופה וכמיהה עזה לפרוש כנפיים ולהמריא אל על. בספר "פיטר פן", אבקת פיות ומחשבות שמחות הן המתכון המנצח כדי לעוף. במציאות, לצערנו, הדברים לא כל כך פשוטים. פרופ' אברהם זייפרט מבית הספר להנדסה מכנית בפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן הסביר לנו כיצד המין האנושי יכול לעוף ומהם הכוחות הפיזיקליים שיש להתחשב בהם. כשרוצים לעוף קדימה, ולא רק להאט את קצב הנפילה, כמו למשל בצניחה חופשית ממטוס, צריך להתבונן בטבע וללמוד ממנו. אז על שם איזו חיה נקראית חליפה מיוחדת שאיתה מבצעים צניחה חופשית ממצוקים? כיצד מטוסים טסים? ומהו הספורט האתגרי המומלץ בכדי לעופף באוויר?

 

 

"הם עלו וירדו, ועפו סביב סביב. ונדי הגדירה זאת במילה 'שמימי'."

מי עף טוב יותר - חרק או פיה? עולם הפיות הדמיוני שואב השראה ישירה מעולם החרקים. גודלן זעיר, כנפיהן זהות לכנפי שפיריות ופרפרים והן חיות את חייהן בין פרחים ועצים. ד"ר גל ריבק מהמחלקה לזואולוגיהבפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס. וייז, חוקר את התאמת החרקים להפוך לבעלי חיים מעופפים. למעלה מ-350 מיליון שנה לפני שציפורים ועטלפים עפו, החרקים עפו. האבולוציה הארוכה של התעופה בחרקים הביאה למגוון רחב מאוד של צורות תעופה וכנפיים. מה ההבדל בין זבוב ומסוק? מהי טכניקת ההמראה הייחודית של כנימת העש, מיהו הטורף האווירי האולטימטיבי וכיצד האדם לומד מהחרקים לשפר את אמצעי התעופה שלו? כל זאת ועוד בהרצאה המלאה.

 

 

אחרי ההפסקה, חזינו במופע אקרובטיקה יפהפה:

 

"עד כמה יש להאשים את הוק על תחבולות המלחמה שלו במקרה שלפנינו - זאת נניח לחוקר ההיסטוריה להחליט."

קפטן הוק, אויבו המושבע של פיטר פן בעל הקרס המפורסמת, הוא ללא ספק אחד הפיראטים המוכרים והזכורים בספרות. אבל 20 שנה לפני ש"פיטר פן" יצא לאור, התפרסם הספר "אי המטמון" מאת הסופר הסקוטי רוברט לואיס סטיבנסון, שבמרכזו שודדי ים. פרופ' יובל רוטמן מהחוג להיסטוריה של עם ישראל בפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין הסביר שכדי להבין מאיפה הגיעה דמות הפיראט לספרות של תחילת המאה ה-19, צריך להסתכל על נתיבי הסחר של האימפריה הבריטית במאה ה-18. הפיארטים היו מתקיפים את ספינות הסחר, משתלטים עליהן ושודדים את הסחורה, תוך לקיחת שבויים. פרופ' רוטמן עוסק בהיסטוריה חברתית ואנתרופולוגית של עולם הים התיכון והמזרח התיכון, באלף הראשון לספירה. במסגרת מחקריו הוא מתמקד בעבדות הים התיכון בתקופה הביזנטית, שבויים והמרות דת. בהרצאה גילינו שהים התיכון שימש כר פורה לפיראטים לאורך ההיסטוריה. רוצים לשמוע עוד? צפו בהרצאה.

 

 

"אני מבוגרת, פיטר. אני כבר הרבה יותר מבוגרת מגיל עשרים. גדלתי מזמן."

האם הימים בהם תסמונת פיטר-פן תעבור מן התחום המנטלי אל התחום הפיזיולוגי קרובים משחשבנו? ההרצאה של פרופ' שי אפרתי מהפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר ומביה"ס סגול למדעי המוח בהחלט משאירה מקום לאופטימיות. כרופא, אומר פרופ' אפרתי, הוא רואה את התפקיד שלו כמגשים משאלות פיזיולוגיות של אנשים, ואיזו משאלה נפלאה היא "להישאר צעיר לנצח". האם הזדקנות היא מחלה או תהליך פיזיולוגי נורמאלי? רק אם נוכל למדוד את תהליך האייג'ינג, נוכל להחזיר את השפעותיו לאחור. אז איך בכלל מודדים אייג'ינג? מה ההבדל בין גיל ביולוגי, פיזיולוגי וגנומי? ומהם שלושת הדברים שאנו זקוקים להם כדי להחזיר לאחור את תהליך ההזדקנות? התשובות בהרצאה שאסור להחמיץ.

 

 

"כל הילדים גדלים, חוץ מאחד."

הקולנוע, המקום בו אנשים יכולים לעוף, מספק פנטזיה של עולמות אחרים, הופך את הבלתי אפשרי לאפשרי, וזה אולי סוד קסמו, אומר ד"ר שמוליק דובדבני מבית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש. הקולנוע הוא מעין ארץ לעולם-לא. כשאנו צופים בסרטים עם שחקנים שכבר הלכו לעולמם, על המסך הם נותרים צעירים לנצח. מהי בעצם תסמונת פיטר-פן ומה הקשר שלה לקולנוע? מיהו הפיטר פן של עולם הקולנוע ומה הסרט המוכר שסימן את מעברו הרשמי לעולם המבוגרים? בהרצאה המרתקת שמענו גם רקע על חייו הלא פשוטים של מחבר הספר מתיו ג'יימס ברי, וגילינו מה הייתה ההשראה לכתיבת הספר.

 

 

בתום ההרצאות, הגיטריסטית שיאן הירש סיפקה לנו הצצה למה שצפוי לנו בשנה הבאה.

 

 

בסיום הערב צפינו בסרט "פן" (ארה"ב, 2015) של הבמאי ג'ו רייט, בעיבוד מסקרן לפיטר פן. פיטר בן ה-12 מוברח מבית היתומים לעולם דמיוני של פיראטים, לוחמים ופיות – ארץ לעולם-לא. רק שם יוכל לחשוף את הסוד של אמו ואת הסיבה שהשאירה אותו על מפתן בית היתומים.

 

וונדי, ג'ון ומייקל עפים מהחלון בעקבות פיטר אל תוך שמי הלילה הלונדוניים, מבלי לדעת לאן יגיעו ואיך יסתיים מסעם. גם החוקרים שלנו יוצאים אל מסע המחקר שלהם מבלי לדעת איך יסתיים ומה יגלו. הסקרנות, העקשנות והאומץ מובילים אותם בתהליך הארוך של המחקר והפיתוח אל תגליות חדשות.

 

תודה לכולכם על שנת אתנחתא נהדרת, אנו מקווים שנהניתם להצטרף אלינו למסע בעקבות הלא נודע.

 

אתנחתא יוצאת לחופשת קיץ, ואנו נשוב ונתראה בחודש אוקטובר, בסדרת אירועי אתנחתא לשנת תשע"ח, והפעם - בסימן אלבומים ומחקרים פורצי דרך.

 

בינתיים, אתם מוזמנים להתעדכן באתר ובדף הפייסבוק של אתנחתא, ולהצטרף אלינו לחגיגות ליל המדענים האירופי, שיתקיימו בקמפוס ב-19 בספטמבר. הפרטים המלאים יפורסמו באתר האוניברסיטה בהמשך.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>