"אבל מה תעשו עם זה?"

עם ציונים כמו שלהם אפשר ללמוד כל דבר, אבל הסטודנטים האלו החליטו להיות פרקטיים: ללכת בעקבות הלב וללמוד את מה שמעניין אותם באמת

יונתן בק בהצגה "איש לא חשוב" (צילום: מאי קסטלנואבו)
יונתן בק בהצגה "איש לא חשוב" (צילום: מאי קסטלנואבו)

כולם מכירים את המשפט שהפך כבר לקלישאה: "הטובים לטייס". נראה שכשזה מגיע לבחירת תחום לימודים, רבים מונחים על ידי הפרפרזה "הטובים (והטובות) ל"STEM-. בשנים האחרונות אנחנו רואים עלייה בביקוש למקצועות לימוד מדעיים וכמותיים הנחשבים לשער כניסה לקריירות מתגמלות בתחומי ההייטק והטכנולוגיה, בכיכובם של מדעי המחשב והנדסה. תחומי הלימוד האלו קיבלו באנגלית את כינוי החיבה STEM - science, technology, engineering and mathematics. 

 

לפעמים הבחירה בתחומים אלו נובעת מעניין ומאהבה אמיתית לתחום מצד המועמד, אבל לפעמים הרצון לזכות באישור ובהערכה של הסביבה הוא שמוביל מועמדים לבחור בתחום לימוד מסוים, אף על פי שעמוק בלבם הם היו רוצים ללמוד תחום אחר. יצאנו לדבר עם סטודנטים שנתוני הקבלה שלהם איפשרו להם לבחור כמעט כל תחום לימוד באוניברסיטה – ובכל זאת בחרו ללמוד מדעי הרוח ואמנויות.

 

"עם ציונים כאלו אתה יכול להיות מהנדס"

ציון הפסיכומטרי של יונתן בק מירושלים – 800 עגול ויפה, איפשר לו להתקבל לכל חוג בכל פקולטה באוניברסיטה. השבוע התחיל יונתן את הלימודים בחוג לתאטרון במסלול בימוי ובתכנית המצטיינים ע"ש עדי לאוטמן. "כשהשתחררתי מצה"ל הייתה לי אפשרות יונתן בקללמוד בקורס פסיכומטרי על חשבון הצבא וניצלתי את זה, אף על פי שידעתי תמיד שאני רוצה להיות שחקן, ובשביל לימודי משחק במקום שבו רציתי ללמוד, בכלל לא ביקשו פסיכומטרי. לדבריו, העובדה שקיבל את הציון המקסימלי בבחינה לא שינתה את התכניות שלו בכלל. "זה היה נחמד כי ככה לימדתי בקורסי הכנה לפסיכומטרי, בזמן שלמדתי משחק".

 

איך משיגים ציון כזה?

"תמיד הייתי טוב במתמטיקה ובמבחנים. אולי העובדה שלא הייתי לחוץ במבחן, כי בעצם ידעתי שאני לא ממש זקוק לציון הזה, עזרה לי להצליח."

 

אחרי שקיבלת את הציון, לא שינית את דעתך? אתה הרי יכול ללמוד כל מה שתרצה

"עוד מימי התיכון משחק הוא התשוקה שלי. אני רוצה לעשות משהו בחיים שיש בו אינטראקציה עם אנשים. וגם משהו שהוא לא סטטי – שזזים בו ומפעילים את הגוף. לא שקלתי בכלל לזוז מהחלום לעסוק בתאטרון, אפילו כשראיתי את הציון. אני מאמין שאני צריך לעשות משהו שחשוב לעולם, לתרום לאחרים, ואני מגלה עם השנים שאני יכול לעשות את זה הכי טוב בתאטרון."

 

והסביבה לא ניסתה לשכנע אותך ללמוד משהו "פרקטי"?

"לא! ההורים שלי בעיקר מאוד תמכו ועודדו אותי. לא הייתי צריך להילחם על זה. הסביבה שלי קיבלה את האמונה שלי שאמנות היא חשובה ושיש לה ערך ותרומה גדולה."

 

חוץ ממשחק בהפקות שונות, עסק יונתן בהנחיית קבוצות תאטרון בירושלים, שבהן לקחו חלק יהודים וערבים, דתיים וחילונים, במסגרת תאטרון "יאללה".

 

נראה שאתה כבר עושה את מה שאתה אוהב. למה נרשמת לתואר באוניברסיטת תל אביב?

"אני עובד בתור שחקן ומנחה קבוצות וגיליתי שזהו תחום שלומדים בו תוך כדי עשייה. אבל היום אני רוצה לעסוק גם בבימוי, ובשביל זה אני לא מרגיש שיש לי מספיק כלים. באתי ללמוד את זה כאן."

 

איזו עצה יש לך למי שמתלבט מה ללמוד באוניברסיטה, ששוקל ללמוד אמנויות אבל נתקל בתגובות כמו "מה תעשה עם התואר"?

"אני ההוכחה שאפשר להתפרנס מאמנות. מי שבאמת רוצה לעשות וליצור, ימצא את דרכו ויצליח להתפרנס, ועל הדרך יגלה גם אפשרויות להשפיע. מי שמחפש סיפוק אישי, הרפתקאות כל יום וגם הרבה כיף – שלא יתלבט וילמד אמנות."

 

אם בא לכם לראות את יונתן בק על הבמה, אתם מוזמנים להצגה "איש לא חשוב" שמוצגת בתאטרון תמונע ובבית מזיא לתאטרון, בבימוי לי לוריאן.

 

ממדעי המוח לספרות

המסלול האקדמי של נעה קינד מגבעתיים שונה לחלוטין. גם נעה השיגה ציון גבוה מאוד בבחינה הפסיכומטרית (לבקשתה לא נציין את המספר המדויק), ונרשמה ללימודי "מדעי קוגניציה" באחת האוניברסיטאות. "זו תכנית שמאוד קשה להתקבל אליה. ידעתי שהתחום עוסק בחקר המוח, ומשלב ביולוגיה ומדעי המחשב, אבל יש בתחום הזה שילוב מעניין של עוד תחומים – בלשנות, פסיכולוגיה ואפילו פילוסופיה. זה מה שמשך אותי," סיפרה לנו נעה. "אחרי שנה עזבתי את הלימודים. גיליתי שלימודי המדע והעבודה במעבדה הם לא בשבילי, והתחומים שכן התעניינתי בהם לא באו מספיק לידי ביטוי. גם פחות התחברתי למקום שלמדתי בו. אני אוהבת את תל אביב!"

 

 

נעה החליטה לעבור ללמוד ספרות אצלנו בפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין, ונראה שהיא ממש לא מתחרטת: "למדתי על בשרי שלא כדאי להקשיב להערות כמו "מה יגידו" או "מה תעשי עם התואר". בסוף כל אחד צריך לחיות עם ההחלטות שהוא מקבל בעצמו. לא יכולתי להכריח את עצמי, אף על פי שהייתי בתכנית מאוד מבוקשת. העצה שלי היא שכל אחד ילמד מה שעושה לו טוב, שגורם לו לחייך. לא ללכת לפי מה שאתם חושבים שיפתח לכם דלתות, כי אתם לא בהכרח רוצים להיכנס לדלתות האלו, אפילו אם הן יפתחו. תחשבו מה יפתח לכם פתח למקומות שאתם באמת רוצים להגיע אליהם."

 

אנחנו קיבלנו השראה אמיתית מהשיחות עם נעה ויונתן. למדנו שלא תמיד המספרים מספרים את כל הסיפור. אם אתם מחפשים תחום לימוד שיעזור לכם להתקבל לעבודה מסוימת בתחומים כמו הנדסת תכנה, אלגוריתמיקה ועוד, כנראה שהצעד הבטוח ביותר עבורכם הוא תואר אקדמי, שיקנה לכם את הכישורים הנדרשים לתחום זה. אבל אם אתם רוצים להכין את עצמכם לעולם הקריירה בצורה כללית וחכמה, ואתם נמשכים לתחום של מדעי הרוח או האמנויות, אז אתם בטח צריכים לשקול לימודים בתחומים אלו.

 

מעבר לעובדה שמי שעושה מה שהוא אוהב הוא אדם מאושר יותר, אנחנו בטוחים שאתם תסגלו לעצמכם במהלך הלימודים כישורים שהם בעלי ערך רב גם למעסיקים, כגון חשיבה עצמאית וביקורתית ויכולות ביטוי גבוהות. כישורים אלו הביאו את מנכ"ל Logitech לקרוא לבוגרי מדעי הרוח "זן נדיר" ולקרוא למעסיקים לחפש אותם בכל האמצעים העומדים לרשותם.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>