פרופ' מיכל אורון ברטוב

החוג לספרות אמריטוס
טלפון פנימי: 03-6406412
פקס: 03-5758592
משרד: גילמן

קורות חיים

קורות חיים מקוצרים

 

קורות חיים מפורטים

נולדה ב22.10.39 (ט' חשון תש) לשמעון קושניר  וללאה קומורוב. גדלה בשכונת בורוכוב(גבעתיים). בשנת  תשי"ג (1953) סיימה את בית הספר העממי ע"ש בורוכוב .  בשנים 1953- 1957  למדה בבית הספר 'תיכון חדש' בתל אביב וסיימה לימודיה בשנת תשי"ז. 

 בשנים 1955 – 1956 לימדה עברית במעברת רמת השרון מטעם בית הספר תיכון חדש ושורת המתנדבים.

 בחודשי הקיץ 1956- 1957 הדריכה ולימדה במושבי חבל לכיש(נוגה ,שחר) בהתנדבות.

שרתה בצה"ל במסגרת חיל החימוש והנח"ל.

בשנת 1958 נישאה ליאיר ויגמייסטר.

בשנים 1958 -1967  היתה חברת קיבוץ עינת . לימדה בבית הספר העממי וכיתות ההמשך בקיבוץ עינת  עד שנת 1967.   בסוף קיץ 1967 –עברה עם משפחתה לקיבוץ מעוז חיים.

 

 

בשנים 1967 – 1970היתה מחנכת כיתה  ולימדה בבית הספר המשותף בנוה איתן, ספרות  ומקרא,כמו גם באוניברסיטת תל אביב בחוג לספרות עברית.

בקיץ 1970 –עברה עם משפחתה לגבעתיים.

בשנים 1970 -1974 לימדה (ספרות ומקרא) בבית הספר התיכון על שם שמעון בן צבי. בגבעתיים.

 בשנים אלו אף לימדה  באוניברסיטת תל אביב בחוג לספרות עברית, (ספרות הקבלה  ושירת ימי הביניים)  באוניברסיטת חיפה בחוג לספרות עברית ובחוג למחשבת ישראל (שירת ימי הביניים וספרות הקבלה) ובמכללת תל-חי  (שירת ימי הביניים וספרות הקבלה)  .בשנת 1974  עברה עם משפחתה לרחובות.

בשנת 1979 עברה עם משפחתה לגבעתיים.

א. השכלה

 

1961– 1963 סמינר לוינסקי קורס דו שנתי למורים לכיתות העליונות במקצועות ההומניסטיים              

 1965- 1968 אוניברסיטת תל-אביב    מקרא, ספרות עברית        ב"א במקרא וספרות עברית+תעודת הוראה                     

1968-1972          אוניברסיטת תל-אביב      ספרות עברית        מלמ"ר בהצטיינות.         

1973-1980          האוניברסיטה העברית ירושלים     מחשבת ישראל תואר שלישי-      ד"ר                           

נושא עבודת המסטר:

רבי טודרוס אבולעפיה – כתביו ומקורותיו.

מדריך: פרופ' אפרים גוטליב ז"ל

נושא עבודת הדוקטורט:ספר הפליאה וספר הקנה, יסודות הקבלה שבהם, ביקורתם הדתית-חברתית ודרך עיצובם הספרותית.

מדריכה: פרופ' רבקה שץ אופנהיימר ז"ל

 

ב. עבודה במוסדות אקדמיים

  

30.9.74-1.4.72     אוניברסיטת תל-אביב  ספרות עברית  אסיסטנטית.

30.9.75-1.10.74     סמינר הקיבוצים ספרות עברית  מרצה (בהסכם אקרדיטציה עם אונ' תל אביב)

1.10.82-1.10.74    אוניברסיטת תל-אביב             ספרות עברית  מדריך.

1.12.86-1.10.82   אוניברסיטת תל-אביב             ספרות עברית מרצה.

30.9.75-1.10.74   אוניברסיטת חיפה ספרות עברית +מחשבת  ישראל אסיסטנטית.

         

31.8.77-1.9.75     סמינר הקיבוצים         ספרות עברית  מרצה (בהסכם אקרדיטציה    עם אונ' תל-אביב) .                                   

1.2.84-1.10.83     טכניון  המחלקה ללימודים כלליים  מרצה.

26.6.84-26.4.84   מכללת שז"ר  מרצה  אורחת   בואנוס-איירס.

1.12.86                אוניברסיטת תל-אביב   ספרות עברית   מרצה בכירה+ קביעות.

1991-1990           סמינר הקיבוצים ספרות עברית (בהסכם אקרדיטציה)   מרצה בכירה.

1996-1993           אוניברסיטת תל-אביב  ביה"ס לעבודה סוציאלית (ריכוז קורס העשרה עם פרופ' חנה נוה).

1994                     ממלאת מקום ראש החוג לספרות עברית

1995 - 1997        מכללת מנשה ספרות עברית (בהסכם אקרדיטציה)    מרצה בכירה 

1.6.96                  אוניברסיטת תל-אביב   ספרות עברית   פרופסור חבר. 

2004 – 2005         ראש החוג לספרות עברית.

2005 – 2007       סגן ראש החוג לספרות,ראש התכנית לכתיבה יוצרת, ראש  המגמה לספרות עברית.             

1.12.06               אוניברסיטת תל-אביב              ספרות  פרופסור מן המניין

 הדרכת תלמידים מתקדמים

תלמידי מלמ"ר

 1.   מרים שקד:' בירורים בקבלתו של רבי משה מבורגוש' תשמ"ז.

2.  זיוה נוי:   'אליעזר שנקל ומפעלו הספרותי לשימור היהדות בגליציה' 2002.

3. עליזה לנואל: 'הבתולה מלודמיר /יוחנן טברסקי בין הסטוריה לספרות' 2003.

4. אורלי כהן: 'גלגולם של מוטיבים עממיים ומוטיבים קבליים לרומן 'עיר קסומה' –טרילוגיה מאת הסופר יהושע בר יוסף'  2005.

5. גלית ירושלמי:' 'אני לעולם לא אחכם ואהב אהב לעולם' זוגיות אמהות וזקנה בשיריה של אנדה עמיר פינקרפלד' 2005.

6. עירית נחמני: 'דוד כהן כמספר ניאו חסידי' 2006

7. נטלי וינשטין: סיפורי סנדבר-נוסח יהודי על פי כתב יד ואטיקן 100. מהדורה ביקורתית מוערת .2006.

תלמידי מחקר

 1.שרה מענית:'חוליה  נאלמה –הרומן הנשי הישראלי בשנים הראשונות למדינה  שלב ב' 2008העבודה הוגשה לשיפוט באפריל 2013.

2. עירית נחמני: ר' אהרן רוקח מבלז (1880- 1957):בין הגיוגרפיה לביוגרפיה שלב ב' 2009

 פעילות מחקרית בין השנים 1996 - 2012

 בין השנים 1996 -2002 השלמתי את מחקרי אודות ה'בעל שם מלונדון' שיצא לאור במוסד ביאליק בשנת 2002.  ועומד לצאת לאור , בתרגום לאנגלית בלונדון בהוצאת ליטמן.

במהלך השנים מאז צאתו לאור של מחקרי על הבעל שם מלונדון, עסקתי בשני מחקרים נוספים הקשורים לכתבי יד: המחקר האחד עסק ב'ספר השם' , חיבור קבלי מן המאה ה-י"ד שחלקו ראה אור בדפוס במאה ה-17 בהוצאה משובשת. מחקרי בדק את כל כתבי היד של חיבור זה, השווה בין הנוסחים , והכין מהדורה מפורשת ומוערת של חיבור זה  הכוללת מבוא. מחקר זה  יצא לאור בהוצאת 'כרוב'  המתמחה בהוצאה מדעית לאור של חיבורים קבליים בשנת 2010.

ספרי, 'צוהר  לסיפורי הזוהר',יצא לאור בשנה זו (2013)   בהוצאת כרוב לוס אנג'לס.

הספר הוא אוסף של מאמרים(שחלקם התפרסמו בעבר), העוסקים באמנות הסיפור והדרוש  במבחר מסיפורי הזוהר.

בד בבד עסקתי אף בכתב יד נעלם הכולל את 'המדרש הנעלם' וחלקי זוהר , כתב יד שגיליתי בספריה של אחד הקולג'ים באוכספורד ,(מרטון קולג') אשר לא נודע עד אז לחוקרי הקבלה וספר הזוהר.  חשיבותו של גילוי זה רבה , והיא תורמת ותתרום לחקר ספרות הזוהר.

על כתב יד זה הרצאתי בשנת תשס"ט בעיר פראטו שבאיטליה בכנס חוקרים  שעסק בספר הזוהר כנס שנערך בחסות אוניברסיטת מונאש המרכז האוסטרלי לציביליזציה יהודית.

 את הרצאתי עיבדתי למאמר, (מדרש הנעלם-מוקדם ומאוחר) שהתפרסם  בכרך מיוחד  של כתב העת 'קבלה', כתב עת לחקר כתבי המיסטיקה היהודית(כרך עשרים ושנים בעריכת דניאל אברמס) שיצא לאור בשנת תשע"א  והוקדש למחקרים שהוצגו בכנס זה.

אני ממשיכה ומכינה עתה מהדורה מיחדת של כתב יד מרטון העומד  לצאת לאור.

 עם פרישתי לגימלאות, המשכתי  את מחקרי, העוסקים בחקר היסודות הפואטיים המצויים בסיפורי ספר הזוהר.

דרך הבדיקות  הטכסטואליות של חלקים שונים בזוהר הצלחתי להוסיף נדבך להנחה (אותה העלה בזמנו פרופ' יהודה ליבס) כי הזוהר נתחבר על ידי כמה מחברים, השונים בדרך כתיבתם כמו גם במגמותיהם. מאמרי על שלושה פירושים למעשה בראשית (וראו ברשימת הפרסומים ובספר 'צוהר לסיפורי הזוהר'  )   הראה בעליל כי לא יתכן שמחבר אחד חיבר את שלושת הפירושים הללו הנמצאים בסמיכות זה לזה בספר הזוהר.

 מחקר נוסף בכיוון זה הוא מחקרי על סיפורי הינוקא בספר הזוהר שיצא לאור בכרך 'תעודה'  היוצא לאור מטעם בית הספר למדעי היהדות , על שם חיים רוזנברג. (ראו מחקר זה ברשימת הפרסומים ובספר 'צוהר לסיפורי הזוהר')

קו אחר בעבודתי המדעית מתקשר למסגרת עבודתי  בחוג לספרות עברית ובחוג לספרות. במסגרת זו, עסקתי והנני ממשיכה לעסוק  במגעים המתקיימים בין המיסטיקה היהודית והספרות העברית החדשה. בכיוון זה בדקתי בשנים האחרונות, כמה מסיפורי ש"י עגנון וגיליתי את מקורותיהם הסמויים בסיפורת החסידית.

מאמרי אודות הסיפור הקדום על ר' יוסף דילה ריינה וגלגוליו בספרות העברית החדשה  שיצא לאור בספר היובל לפרופ' חוה טורנייאנסקי: 'חוט של חן' בהוצאת מרכז שז"ר , ירושלים תשע"ג,  מדגים אף הוא, קו זה שבעבודתי המדעית.

עתה עומד  לצאת  לאור ,  קובץ מאמרים העוסקים  במגעים המתקיימים  בין המיסטיקה היהודית  והספרות העברית. ('בין מיסטיקה וספרות' – שם זמני).

לצד עבודתי המחקרית ,נבחרתי בשנת 2004 לעמוד בראש החוג לספרות עברית.

 בד בבד הייתי פעילה בועדת ההיגוי שקמה , ביוזמת נשיא האוניברסיטה, כדי לבצע את איחוד שני החוגים  החוג לספרות עברית והחוג לתורת הספרות הכללית. עם איחוד

החוגים בשנת תשס"ו שמשתי בתפקיד סגן ראש החוג לספרות, וראש המגמה לספרות עברית,.

 יחד עם פרופ' מנחם פרי ראש החוג לתורת הספרות הכללית, ועם ד"ר סמדר שיפמן, הקמתי את התכנית לכתיבה יוצרת על שם פולה ונח מוזס ז"ל, שהחלה לפעול בשנת תשס"ה ועמדתי  בראשה.

בספטמבר 2009  פרשתי לגמלאות.ואני משמשת כפרופ' אמריטה באוניברסיטת תל אביב.

משנת 2010 -2013   (תשע' –תשע"ד) חברה בועדה לתלמידי מחקר של הפקולטה לאמנויות.

 

 

 

פרסומים

רשימת פרסומים 

 א.  ספרים

מיכל אורון

  1. "הפליאה ו"הקנה" – יסודות הקבלה שבהם, עמדתם הדתית-חברתית ודרך עיצובם הספרותית,

    פרסומי המדרש ללימודים מתקדמים, האוניברסיטה העברית, ירושלים 1980.

    (עבודת דוקטורט שיצאה כספר).

  2. מיכל אורון

    ה. הידנברג, מ. אורון, מעולמו המיסטי של ר' נחמן מברסלב, לקט מסיפורי רבי נחמן בצרוף מבוא,

    פירושים לסיפורים ומילון למונחים ומושגים בקבלה ובחסידות, הוצאת פאפירוס באוניברסיטת תל-אביב, 1986

    3.    מיכל אורון

    שער הרזים לר' טודרוס אבולעפיה, מהדורה מדעית עפ"י כתבי-יד עם מבוא והערות,

    מוסד ביאליק בשיתוף עם  בית-הספר למדעי היהדות, אוניברסיטת תל-אביב.

    4.      מיכל אורון

        ' מבעל שד לבעל שם', ד"ר שמואל פאלק הבעל שם מלונדון, מוסד ביאליק ירושלים, תשס"ג.

     5. 'ספר השם', חיבור קבלי מן המאה ה-י"ד העוסק בפירוש עשר ספירות. מהדורה מדעית על-פי כתב יד, מוערת ומבוארת .

    הוצאת  כרוב , לוס אנג'לס. 2010

    6. צוהר לסיפורי הזוהר

        הוצאת  כרוב , לוס אנג'לס 2013

ן

ספרים בדפוס

4a. The Ba'al Shem of London: An Eighteenth – Century Jewish Mystic, The Littman Library of Jewish Civilization, Oxford.

ספרים שהתקבלו לדפוס

3. שרשים וצמרות –נוסח חדש של המדרש הנעלם לבראשית , על פי כתב יד,  שנתגלה על ידי באוקספורד.הספר כולל מבוא מקיף וחדשני על המדרש הנעלם, המציג את מקומו  וחשיבותו של חיבור זה במסגרת הספרות הזוהרית. ומביא לדפוס את נוסח כתב היד שפוענח. 200 עמודים . הספר ייצא לאור בהוצאת כרוב, לוס אנג'לס.

מאמרים

1.  מיכל אורון

"האם חבר ר' טודרוס אבולעפיה את ספר מערכת האלוהות?" קרית ספר, נ"א, תשל"ו 1976.

  עמ' 704-697.

2.  מיכל אורון

"יסודות מיסטיים ברומן "יעיש"  ,מאסף חיים הזז  בעריכת דב סדן ודן לאור, הוצאת אגודת הסופרים העברית בישראל ,ירושלים תשל"ח , עמ' 162- 170.

3.  מיכל אורון

"נוסחים מקבילים של סיפור עשרת הרוגי המלכות ושל ספר היכלות רבתי". אשל באר שבע פרקים במחשבה היהודית לדורותיה ,כרך ב',אוניברסיטת בן גוריון בנגב, באר שבע,תש"ם, (1980)

עמ' 81 -95.

4.  מיכל אורון

"סמלים ומוטיבים קבליים בסיפור 'עידו ועינם' לש"י עגנון, הלל וייס, עגונות, עידו ועינם,

מקורות, מבנים ומשמעויות, האוניברסיטה הפתוחה, תל-אביב, 1981, עמ'307- 319.

5.  Michal Oron                                                                                                                      

"The Messianic Background in 'The End of Days', introduction to the book: "Haim Hazaz' The End of Days'"' The Institute for Translation of Hebrew Literature, Tel-Aviv, 1982, pp.127-130.

6.   מיכל אורון

"תורת הרע והגאולה בספר הפליאה ובספר הקנה", דעת, כתב-עת לפילוסופיה יהודית וקבלה,

אוניברסיטת בר-אילן, 8 תשמ"ב, עמ' 93-87.

7.  מיכל אורון

"דרשתו של ר' טודרוס בן יוסף הלוי אבולעפיה לתיקון המידות והמוסר", דעת, כתב-עת לפילוסופיה יהודית וקבלה, אוניברסיטת בר-אילן, 11 תשמ"ג, עמ' 47-52.

8.   מיכל אורון

 "היסטוריה וספרות בסיפור ר' יוסף דילה ריינה", בין היסטוריה לספרות, דיונון בית ההוצאה באוניברסיטת תל-אביב, תל-אביב 1983ת עמ' 90-79.

9.   מיכל אורון

  "שמושים ביסודות פיוטיים בספרות הקבלה", ספר הכנס, בעריכת זיוה שמיר, הכנס הבינאוניברסיטאי לחקר הספרות העברית,  מכון כץ לחקר הספרות העברית,אוניברסיטת תל אביב, תל אביב תשמ"ד, עמ' 13-8

10.  מיכל אורון

"סיפור האותיות ומקורותיו: עיון במדרש הזהר על אותיות האלף-בית", מחקרי ירושלים במחשבת ישראל,  מאגנס, האוניברסיטה העברית בירושלים, ג' (1984), עמ' 97 – 110.

 

11.  מיכל אורון

"מיהו מחבר הפליאה והקנה?", תרביץ, נ"ד (תשמ"ה), עמ' 297- 298.

12.   מיכל אורון

"מושגי יסוד בראשית הקבלה והתהוותם במשנתו של ר' טודרוס אבולעפיה", קובץ תעודה,

(בעריכת פרופ' מ' גיל ופרופ' מ"ע פרידמן), הוצאת ביה"ס למדעי היהדות, אוניברסיטת תל-אביב, ד' (תשמ"ו), עמ' 216-203.

13.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Michal Oron 

                                                                                                                                                            "Kafka und Nachman von Brzahlev Zwischen Traum und Erwartung"

[Kafka and Rabi Nachman of Bratslav – Between Dream and Expectation] Kafka und Das Judentum Frankfurt 1987, pp. 113-121, [Germany]

      הספר הופיע גם ביפנית.

14.   מיכל אורון

"כל הנשמה תהלל יה (ביטוי אליגורי לתפיסת המות בספר הזהר", דפים למחקר בספרות,

אוניברסיטת חיפה, כרך 4 (תשמ"ח), עמ' 35- 38.

15.   מיכל אורון

"הקדמת ספר הפליאה ושו"ת ר' יוסף תירשום", מהדורה מדעית עפ"י כתבי-יד,+מבוא, קובץ על יד בעריכת תא-שמע, הוצאת 'מקיצי נרדמים', ירושלים, כרך י"א ח"ב (תשמ"ט), עמ' 299– 310.

16.    מיכל אורון

   "תורת הנפש והגלגול בקבלה במאה ה-י"ג והתגבשותה במשנתו של ר' טודרוס אבולעפיה",

   מחקרים במחשבת ישראל במאה הי"ג (בעריכת פרופ' ש' הלר וילנסקי וד"ר משה אידל), מאגנס, ירושלים,    

   (תשמ"ט), עמ' 277- 290.

17.  מיכל אורון

קבלת קסטיליה – המשך או מהפכה – עיון בתפיסת הרע אצל מקובלי קסטיליה, מחקרי ירושלים במחשבת ישראל, כרך ו', חוב' ג-ד, תשמ"ז, עמ'283 – 292.

18.  Michal Oron                                                                                                                    

"Sobre el Caracter de Samael Del Mite al Simbol)" [The Character of Samael

From Myth to Symbol], La Cabala, barcelona 1989, pp. 75-83. [Catalan]

19.  מיכל אורון

"מאמנות הדרוש של בעל הזוהר", ספר הזוהר ודורו,  מחקרי ירושלים במחשבת ישראל,

כרך ח', מאגנס ירושלים, תשמ"ט  299 – 310.

20.  מיכל אורון

"חלום, חזון ומציאות ספר החזיונות לר' חיים ויטל", קבלת האר"י, מחקרי ירושלים במחשבת ישראל, כרך י', מאגנס ירושלים, (1992) עמ' 299 – 309.

21. Michal Oron                                                                                                                      

"Autobiographical Elements in the Writings of Kabbalists from the Generation of the Expulsion", Jews. Christians and Muslims in the Mediterranean World After 1492. edited by Alisa Meyuchas Gineio, London 1992, pp. 102-111.

22 .  מיכל אורון

"המרגלית הנוצצת – מסיפור חסידי לסיפור חסידי", סדן מחקרים בספרות עברית, בעריכת דן לאור, אוניברסיטת תל-אביב, תשנ"ד, עמ' 203- 216.

23. מיכל אורון

"שימני כחותם על לבך – עיונים בפואטיקה של בעל הזוהר בפרשת 'סבא דמשפטים'", משואות, מחקרים  בספרות הקבלה ובמחשבת ישראל, בעריכת מ' אורון, ע' גולדרייך, ספר זכרון לפרופ' א' גוטליב ז"ל ,  ירושלים,  מוסד ביאליק, אוניברסיטת תל-אביב, 1994, עמ' 1 - 24.

24. א.  מיכל אורון

מיסטיקה ומאגיה בלונדון במאה ה-י"ח – שמואל פאלק. "הבעל שם מלונדון", ספר היובל

לישראל לוין, בעריכת פרופ' ראובן צור ופרופ' טובה רוזן, אוניברסיטת תל-אביב, תשנ"ה, עמ' 7- 20.

24.  ב. מיכל אורון

Dr. Samuel Falk and the Eibeschutz-emden Controversy", Mystic, Magia Und Kabbala im Aschkenasischen Judentum, Herausgegeben Karl Eeich Grozingar Frankfurter Universitat. 1995, pp. 243-256.

25.   מיכל אורון

ספר עזרת השם: ויכוח תיאולוגי בין גבר לאישה במאה הי"ד. קולות רבים, ספר הזיכרון לרבקה ש"ץ אופנהיימר (העריכת רחל אליאור ויוסף דן) ירושלים תשנ"ו כ"א עמ' 177  – 199.

26. מיכל אורון

ספר 'גחלי אש', תעודה לתולדות המאבק בשבתאות. 'החלום ושברו התנועה השבתאית  ושלוחותיה: משיחיות, שבתאות ופראנקיזם.' (בעריכת רחל אליאור) ירושלים תשס"א  כ"א עמ'  92-73.

27. מיכל אורון

האישה כמספרת בסיפור החסידי תכסיס ספרותי או שימורה של מסורת? עיון בסיפורו של ש"י עגנון 'אתרוגו  של אותו צדיק'.  'מוילנה לירושלים, מחקרים בתולדותיהם ובתרבותם של יהודי מזרח אירופה מוגשים לפרופ' שמואל ורסס'.(בעריכת דוד אסף, ישראל ברטל, אבנר הולצמן, חוה טורניאנסקי, שמואל פיינר, יהודה פרידלנדר) ירושלים תשס"ב עמ'  530-513

28.   מיכל אורון

 שלושה פירושים למעשה בראשית ומשמעותם בחקר ספר הזוהר. 'דעת' כתב עת לפילוסופיה יהודית וקבלה. אוניברסיטת בר אילן, רמת גן תשס"ג  כרך היובל חוב' 52-50. עמ' 200-183.

29.  מיכל אורון

ביקורת חברתית בספרות הקבלית. 'מסכת' ב' כתב עת היוצא לאור על ידי מתן- מכון תורני לנשים ,(בעריכת ד"ר רבקה גולדברג , פרופ' שלומית אליצור, הרב דניאל אפשטין , פרופ' אוראל סימון) ירושלים  תשס"ד 2004  עמ' 133 – 146.

 

30.  מיכל אורון

חקרי קבלה ושלוחותיה בספרות העברית עיון בספר 'והרוח באותיות' לנפתלי נאמן. 'ספר נורית גוברין' (בעריכת אבנר הולצמן).  תל אביב, תשס"ה עמ' 460 -472.

 

31.  'מוטיב הינוקא וגילגוליו  בספר הזוהר'. קובץ 'תעודה' מחקרים במדעי היהדות (בעריכת ד"ר רונית מרוז). כרך כא-כב  עמ' 129-164.

32  . 'גירושו של מלאך המוות'

 דפים למחקר בספרות,כרך 16- 17,החוג לספרות עברית והשוואתית אוניברסיטת חיפה,חיפה תשס"ט עמ' 90- 100.

33. .  'סיפורו של ר' יוסף דילה ריינה וגלגולויו בספרות העברית החדשה', 'חוט של חן שי לחוה טורניאסקי' בעריכת :ישראל ברטל, גלית חזן רוקם, אריקה טים, קלאודיה רוזנצוויג, עדה רפפורט אלברט, ויקי שיפריס.ירושלים  תשע"ג עמ' 271 – 293.

 

34 הפרשנית  לעשר הספירות',   אסופה  ליוסף קובץ מחקרים שי ליוסף הקר' עורכים:ירון בן נאה, משה אידל, ג'רמי כהן, יוסף קפלן. ירושלים תשע"ד עמ' 212 – 229.

התקבלו לדפוס

פרקים:

1. ' עיון בסיפורו של ש"י עגנון 'על המתנגדים הראשונים', התקבל לדפוס ל'ספר יובל לכבוד פרופ' משה חלמיש.

עבודה מדעית מיוחדת

1. מיכל אורון

הכנת המפתחות לספרו של אפרים גוטליב 'הכתבים העבריים של בעל תיקוני זהר ורעיא מהימנא' בעריכת  משה אידל,  הוצאת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים , ירושלים תשס"ג עמ'  209 – 246.

 

עריכה

1.  מיכל אורון-עורכת

'בין היסטוריה לספרות'. תל אביב, דיונון , בית ההוצאה באוניברסיטת תל- אביב 1983 (224 עמ').

  

  1. 1.      מיכל אורון עמוס גולדרייך-עורכים כלליים ומדעיים

 'משואות' מחקרים בספרות הקבלה ובמחשבת ישראל מוקדשים לזכרו של פרופ' אפרים גוטליב ז"ל, מוסד ביאליק ירושלים בית הספר למדעי היהדות ע"ש חיים רוזנברג אוניברסיטת תל- אביב,תשנ"ד (510 עמ').

 

שונות

1.מיכל אורון

"הציץ ומת" ל"ה שנים למותו של ביאליק" , מבפנים הוצאת הקיבוץ המאוחד, כרך ל"א, חוב' 2 , 1969, עמ' 244 – 250.

2.מיכל אורון

"שירי רינה קלינוב", שדמות , גליון ל"ו, תש"ל, עמ' 150-152.

3.מיכל אורון

"עיון בשירי אבנר טריינין" , מבפנים , הוצאת הקיבוץ המאוחד, כרך ל"ב, חוב' 1 – 2, 1970, עמ' 133 – 135.

4. מיכל אורון

"בצל כל מקום" (על שירי אברהם חלפי) , מבפנים  , הוצאת הקיבוץ המאוחד , כרך ל"ב, חוב' 3 1970, עמ' 293 – 295.

5.מיכל אורון

"על שיר אחד של רחל" (עיון בנוסחאות השיר 'כבשת הרש' ), בתוך הספר : 'רחל ושירתה' , מבחר דברי זכרונות והערכות, כנסו וערכו מרדכי שניר ושמעון קושניר, תל-אביב , תשל"א -1971 עמ' 282 – 285.

 6. מיכל אורון

"גלות וגאולה – עיון בסיפור שבעת הקבצנים לר' נחמן מברסלב, משא לספרות ואמנות ועיון  , 1979 ,        עמ' 14- 15.

7. מיכל אורון

"הגילגול בהארה קבלית" על ספרו של משה חלמיש, פירוש לפרשת בראשית לר' יוסף בן שלום אשכנזי, ידיעות אחרונות, מוסף לתרבות ואמנות, גליון שבועות, 1985.

8. מיכל אורון

"סודו של הפרדס" על ספרו של יהודה ליבס, 'חטאו של  אלישע – ארבעה שנכנסו לפרדס'  משא לספרות, אמנות ועיון, 17.7.1987.

9. מיכל אורון

"ראיתי את אלתרמן"-על ענין אישי עם 35 משוררים מאת  משה שמיר" ידיעות אחרונות, מוסף תרבות ספרות , אמנות ,11.9.1987.

10. מיכל אורון

"מרגליות מן האשפה"  על סיפורי הבעל שם טוב ' , משא לספרות ,אמנות ועיון, 6.11.1987 עמ' 20.

11. מיכל אורון

"בגידת הצדיקים"- 'חסידות פולין בין שתי המלחמות ובגזרות ת"ש – תש"ה (השואה) ' למנדל פיקאז'. הארץ, תרבות וספרות 10.8.1990.

12. מיכל אורון

"עממיות על קו התפר" על 'הגולם מפראג ומעשים נפלאים אחרים' ,מאת יהודה יודל רוזנברג, ההדיר והוסיף הערות עלי יסיף. הארץ , תרבות וספרות  12.7.1991.

13. מיכל אורון

"קווים לדמותו ולקורות חייו של פרופ' אפרים גוטליב ז"ל " , משואות ,מחקרים בספרות הקבלה ובמחשבת ישראל לזכרו של אפרים גוטליב, מוסד ביאליק, אוניברסיטת תל-אביב, תשנ"ד עמ' ט'-י"ז

14.  מיכל אורון

"היסטוריה של העליה השניה – על אמות מידה מוסריות ואקדמיות" קתדרה 89  תשרי תשנ"ט,  עמ'  177 - 189.

15. מיכל אורון

"מבעל שד לבעל שם".[על הספר, על האיש וזמנו,  ועוד תוספות שלא נכנסו לספר] עתמול, עתון לתולדות ארץ ישראל ועם ישראל, יד יצחק בן צבי כרך כח , גיליון 6 (170) תמוז תשס"ג עמ' 10 – 13.

 

בין השנים 1996 -2002 השלמתי את מחקרי אודות ה'בעל שם מלונדון' שיצא לאור במוסד ביאליק בשנת 2002.

כמו כן התחלתי בשני מחקרים חדשים העוסקים בכתבי –יד בקבלה. המחקר האחד עוסק ב'ספר השם' , חיבור קבלי מן המאה ה-י"ד שחלקו ראה אור בדפוס במאה ה-17 בהוצאה משובשת. מחקרי בדק את כל כתבי היד של חיבור זה, השווה בין הנוסחים , והכין מהדורה מפורשת ומוערת של חיבור זה  הכוללת מבוא. מחקר זה עומד לצאת לאור בהוצאת 'כרוב'  המתמחה בהוצאה מדעית לאור של חיבורים קבליים.

בד בבד עסקתי אף בכתב יד נעלם הכולל את 'המדרש הנעלם' וחלקי זוהר , כתב יד שגיליתי בספריה של אחד הקולג'ים באוכספורד,אשר לא נודע עד אז לחוקרי הקבלה וספר הזוהר.  חשיבותו של גילוי זה רבה , והיא תורמת ותתרום לחקר הזוהר.

 במהלך השנים מאז קבלת המינוי האחרון, המשכתי אף את מחקרי, העוסקים בחקר היסודות הפואטיים המצויים בסיפורי ספר הזוהר.דרך הבדיקות  הטכסטואליות של חלקים שונים בזוהר הצלחתי להוסיף נדבך להנחה (אותה העלה בזמנו פרופ' יהודה ליבס) כי הזוהר נתחבר על ידי כמה מחברים, השונים בדרך כתיבתם כמו גם במגמותיהם. מאמרי על שלושה פירושים למעשה בראשית (פריט מס' 27  ברשימת הפרסומים )   הראה בעליל כי לא יתכן שמחבר אחד חיבר את שלושת הפירושים הללו הנמצאים בסמיכות זה לזה בספר הזוהר.

 מחקר נוסף בכיוון זה הוא מחקרי על סיפורי הינוקא בספר הזוהר שיצא לאור בכרך 'תעודה'  היוצא לאור מטעם בית הספר למדעי היהדות , על שם חיים רוזנברג.

קו אחר בעבודתי המדעית מתקשר למסגרת עבודתי כמרצה בחוג לספרות עברית ועתה בחוג לספרות. במסגרת זו, עסקתי והנני עוסקת במגעים המתקיימים בין המיסטיקה היהודית והספרות העברית החדשה. בכיוון זה בדקתי בשנים האחרונות, כמה מסיפורי ש"י עגנון וגיליתי את מקורותיהם הסמויים בסיפורת החסידית. (פריטים מס' 22, 26, 32, ברשימת הפירסומים)

מאמרי אודות הסיפור הקדום על ר' יוסף דילה ריינה וגלגוליו בספרות העברית החדשה העומד לצאת לאור (פריט מס'31 ברשימת הפרסומים),  מדגים אף הוא, קו זה שבעבודתי המדעית.

בכוונתי להוציא לאור הן את אוסף המאמרים על סיפורי ספר הזוהר ('צוהר לזוהר'-שם זמני),  והן את מאמרי על היסודות המיסטיים בספרות העברית החדשה. ('בין מיסטיקה וספרות' – שם זמני).

לצד עיסוקי אלו, עמלתי במשך שנתיים, בהכנת מפתחות לספרו-מחקרו, של מורי פרופ' אפריים גוטליב ז"ל, 'חיבורים עבריים של בעל תיקוני זוהר ורעיא מהימנא' .  גורלם של חיבורים אלו, שחשיבותם עצומה לחקר הזוהר, היה יורד לטמיון אילולא עבודתו המסורה והקשה של פרופ' משה אידל , שלקח על עצמו להשלים את המלאכה. עבודת עריכה שנמשכה שנים רבות , בשל סיבות אוביקטיביות , שלא כאן המקום לפרטן.  אף מלאכת המיפתוח לא היתה פשוטה ,ובמקרה זה לא ניתן היה להעזר במחשב , ובקיצורי דרך מקובלים.לעניות דעתי , חשיבות עבודתי בהכנת  המפתחות לספר זה , חורגת מן העבודה הטכנית שאנו רגילים לייחס לעבודה מעין זו , ואישורים על כך אוכל לקבל מבעלי סמכא שראו והוקירו את עבודתי.

לצד עבודתי המחקרית ,נבחרתי בשנת 2004 לעמוד בראש החוג לספרות עברית.

 יחד עם פרופ' מנחם פרי ראש החוג לתורת הספרות הכללית, ועם ד"ר סמדר שיפמן, הקמתי את התכנית לכתיבה יוצרת על שם פולה ונח מוזס שהחלה לפעול בשנת תשס"ה.

בד בבד הייתי פעילה בועדת ההיגוי שקמה , כדי לבצע את איחוד שני החוגים  החוג לספרות עברית והחוג לתורת הספרות הכללית. משנת תשס"ו אני משמשת בתפקיד סגן ראש החוג לספרות וראש המגמה לספרות עברית, ראש התכנית לכתיבה יוצרת ע"ש פולה ונח מוזס ז"ל.

 

 

אוניברסיטת תל-אביב, רחוב חיים לבנון 30, 6997801.
UI/UX Basch_Interactive