יום הבריאות העולמי: בריאות מתחילה בקהילה

השבוע יציינו בעולם ובישראל את יום הבריאות העולמי, במטרה להעלות את המודעות לאורח חיים בריא. פרופ' שלמה וינקר מהפקולטה לרפואה מסביר מדוע הבריאות מתחילה דווקא בקהילה

29 מרץ 2017
יום הבריאות העולמי: בריאות מתחילה בקהילה

מאז שנת 1950 משתמש ארגון הבריאות העולמי ב"יום הבריאות העולמי", שמצוין ב-7 באפריל, כדי למקד את תשומת הלב הציבורית בסוגיות עדכניות ורלוונטיות המשפיעות על בריאותם של מיליונים ברחבי העולם.

 

מדי שנה נבחר נושא אחד שאליו מופנית הפעילות ההסברתית של הארגון ב"יום הבריאות העולמי". בעוד שבעבר הנושאים שקודמו באמצעות פלטפורמה זו כללו אבעבועות שחורות, שחפת ואיידס, השנה מתמקד הקמפיין העולמי בהעלאת המודעות לתופעה שמושכת הרבה פחות כותרות – מחלת הדיכאון.

 

האדם צריך קהילה

"חשוב להבין שבריאות האדם היא משהו הרבה יותר רחב ממחלות, תרופות ואבחנות. זה גם המוטו של ארגון הבריאות העולמי", מסביר פרופ' שלמה וינקר, סגן הדקאן לענייני הוראה בקהילה בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב.

 

"הבריאות היא קודם כל הרגשת הרווחה וההרגשה הכללית הטובה של האדם. אדם שאינו חולה הוא לאו דווקא אדם בריא. נושא הדיכאון, שהוא נושא הקמפיין השנה, מדגיש את הבעיות הגדולות ביותר של העולם המערבי: הבדידות, הזקנה, חוסר התמיכה החברתי והתרופפות קשרי המשפחה - כל אלה פונים דווקא לציבור ולא לרופאים".

 

"האדם צריך קהילה", מרחיב פרופ' וינקר. "יום הבריאות מדבר גם על סביבה שתומכת באדם, מונעת בדידות, יוצרת לו עניין בחיים, תומכת בשעת משברים שהם לאו דווקא רפואיים, לכן ההתבוננות כאן היא כלפי חוץ. קיימת כאן הבנה שבריאות האדם היא לא רק רפואה, אלא גם חוסן אישי וחברתי וביטחון בקהילה, שמשפיעים על בריאותנו לא פחות".

 

בריאות היא הרבה יותר מרפואה

נראה שגם אצלנו בישראל החלו גופים רבים להבין שמניעת מחלות ושיפור איכות החיים יכולה להיות יעילה, קלה ואפילו זולה יותר מטיפול במחלות אחרי שכבר התפרצו.

 

"רוב התוספת לתוחלת החיים של האנושות כיום מגיעה דווקא מהמניעה, ולא מהטיפול במחלות", מוסיף פרופ' וינקר. "החל ממים זורמים וביוב שמתועל ומטופל כמו שצריך, מגפות שלמות שנעלמו - לא מפני שנמצאו להן תרופות טובות אלא בגלל השיפור באיכות החיים".

 

"בישראל, ניתן להצביע על מאמצים גדולים שנועדו לשפר את בריאות הציבור, אך בכלל אינם מגיעים מתחום הרפואה. ישנו  פרויקט לאומי למניעת נפילות בקשישים (המתקשים להחלים מפציעות כגון שבירת מפרק הירך), קופות החולים עוסקות  באיתור מוקדם של מחלות כמו סרטן המעי הגס, סרטן השד, סוכרת והשמנת יתר. משרד החינוך נרתם לקדם פעילות גופנית בגני ילדים ותזונה בריאה, יחד עם  מאמצים להוציא את המשקאות הממותקים והג'אנק פוד מבתי הספר. מטרתם של כל הפרויקטים האלו אחידה - למנוע את המחלות כדי שלא נצטרך לטפל בהן כשהן כבר מגיעות".

 

יום הבריאות באוניברסיטה

אצלנו בקמפוס יצוין יום הבריאות העולמי בהפנינג מיוחד במרכז הספורט, שיכלול סדנאות מיוחדות והרצאות.

 

לפרטים המלאים >

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>