מגלים את אמריקה

מרכז ראשון מסוגו לחקר ארצות הברית נפתח באוניברסיטת תל אביב

05 נובמבר 2018
מגלים את אמריקה

אוניברסיטת תל אביב, בשיתוף תכנית פולברייט, תחנוך השבוע מרכז חדש ראשון מסוגו לחקר ארצות הברית בישראל. המרכז יקדם פעילות אקדמית, מחקרית, חברתית וציבורית ענפה, במטרה לעודד ולהעמיק את ההבנה וההכרה של ארצות הברית בת-זמננו על כל גווניה, בקרב כל שכבות החברה הישראלית.

 

להכיר לישראלים את ארצות הברית

המרכז יתמקד בעידוד ובהרחבת חקר ארצות הברית בקרב חוקרים וסטודנטים ישראלים, באמצעות מתן מענקים במגוון נושאים ורמות (סטודנטים לתואר שני, דוקטורנטים, פוסט-דוקטורנטים וחוקרים בכירים), קיום סדנאות לקובעי מדיניות, לפוליטיקאים ולעיתונאים, ארגון כנסים בינלאומיים הפתוחים לציבור, והבאת חוקרים ואנשי ציבור אמריקנים בולטים ארצה. במקביל, המרכז יפעל בבתי ספר ברחבי הארץ תוך מחויבות לשיתוף פעולה עם מורים ותלמידי תיכון, על מנת להעמיק את היכרותם את ארצות הברית.

 

בנוסף, המרכז יפרסם ויתרגם ספרים, מאמרים וטקסטים אמריקניים קנוניים ופורצי דרך, היסטוריים ועכשוויים, על מנת להנגישם לקורא הישראלי, ויפעיל מגוון פלטפורמות מקוונות באינטרנט וברשתות החברתיות, על מנת לשתף ולחלוק את הידע שנצבר עם הציבור הרחב בישראל.

 

מפוליטיקה ודת ועד ספרות וקולנוע

פרופ' מלאת שמיר, סגנית דקאן הפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין, מסבירה שלמרות הקשר ההיסטורי המיוחד בין ישראל לארצות-הברית לא פעל עד כה בישראל אף גוף מחקרי ממוסד, שמטרתו העיקרית והבלעדית הייתה קידום והעמקת הידע בנושא בת-הברית האמריקנית. המרכז החדש לחקר ארצות הברית בישראל נועד לענות על צורך זה.

 

לדברי פרופ' שמיר, פעילות המרכז תחלוש על מספר רב ומגוון של תחומים, החל מדיון בשאלות של פוליטיקה, חברה, מדיניות וכלכלה, דרך סוגיות היסטוריות, דתיות, תרבותיות ומשפטיות, ועד לענייני ספרות, קולנוע ומדיה.

 

המרכז החדש נוסד בעקבות זכייתה של האוניברסיטה במענק תחרותי של הקרן לחינוך ארצות הברית-ישראל, המנהלת את תכנית פולברייט בארץ. מיטב החוקרים וחברי סגל בכירים בעלי שם עולמי מדיסציפלינות מגוונות באוניברסיטת תל אביב לוקחים חלק במרכז החדש, שינוהל על ידי ד"ר יואב פרומר. חברי הוועד המנהל של המרכז הם: ד״ר יעל שטרנהל, פרופ׳ מיכאל זקים, פרופ׳ סיגל אלון, ובראשו עומד ד״ר אודי זומר.

 

ספינת הדגל של מדעי הרוח

פרופ' רענן ריין, סגן נשיא אוניברסיטת תל אביב, ציין כי "אוניברסיטת תל אביב מצטיינת במחקר ובהוראה של לימודים אזוריים, מלימודי אסיה וההיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה, ועד לימודי רוסיה ואמריקה הלטינית. אנו גאים על הצלחתנו לזכות במענק של קרן פולברייט, אשר יאפשר לנו להפוך את לימודי ארצות הברית לאחת מספינות הדגל של מדעי הרוח והחברה אצלנו".

 

טרי דוידסון, יועץ שגריר ארצות הברית בישראל לענייני תקשורת ותרבות, ונציג השגריר בוועד המנהל של קרן חינוך ארצות הברית-ישראל הוסיף כי "היחסים בין שתי המדינות מעולם לא היו טובים יותר או חשובים יותר. ועדיין, אפילו בין בנות הברית הקרובות ביותר עשויות להתגלות חוסר הבנות. אנו מקווים שהמרכז לחקר ארצות הברית באוניברסיטת תל אביב ישרת כמוקד דינמי עבור ישראלים המבקשים להבין באופן מעמיק את החברה האמריקנית המורכבת".

 

לרגל פתיחתו של המרכז, יתקיים באוניברסיטה ביום חמישי, ה-8 לנובמבר, אירוע פתיחה חגיגי במסגרת כנס בחירות האמצע בארצות הברית שכותרתו: "בחירות 2018, היום שאחרי: לאן צועדת אמריקה בעידן טראמפ?"

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>