מלגה מיוחדת לסטודנטית מבית הספר למדעי המחשב על הצטיינות בהעברת קורס לתלמידים עם שיתוק מוחין

גיתית דר התאימה את מערכי השיעור בתכנית לצורכי התלמידים בבית הספר, ליוותה את התלמידים במסירות והפגינה יכולות ארגון מרשימות

01 מאי 2016
מלגה מיוחדת לסטודנטית מבית הספר למדעי המחשב על הצטיינות בהעברת קורס לתלמידים עם שיתוק מוחין

גיתית דר, סטודנטית לתואר ראשון בבית הספר למדעי המחשב ע"ש בלבטניק, זכתה לאחרונה במלגה מטעם הוות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב במועצה להשכלה גבוהה) עבור פעילותה במסגרת הקורס "הוראת מדעי המחשב בקהילה". המלגה, בסך 10,000 ש"ח, מוענקת מדי שנה לסטודנטים שהצטיינו בפעילותם החברתית במסגרת קורס או פרויקט שמתקצבת הוות"ת. 

 

"הוראת מדעי המחשב בקהילה" הוא פרויקט של בית הספר למדעי המחשב, שבמסגרתו סטודנטים למדעי המחשב מלמדים תלמידים מהפריפריה החברתית של ישראל נושאים מתחום המחשבים. במסגרת הפרויקט, המתקיים בשיתוף היחידה למעורבות חברתית בדקאנט הסטודנטים, מגיעים הסטודנטים מדי שבוע לחטיבות ביניים ולמרכזים קהילתיים ומעבירים בהם שיעורים לתלמידים בכיתות ה' עד י"א. בחמש השנים האחרונות עמד בראש הפרויקט פרופ' בני שור. במסגרת פעילותה בקורס, הנחתה גיתית דר קבוצה של תלמידים מבית הספר "און" בתל-אביב. מדובר בבית ספר לתלמידים הלוקים בשיתוק מוחין וסובלים ממגבלות מוטוריות משמעותיות, והצוות החינוכי שבו מאפשר לכל תלמיד תהליכי שיקום והתנסות חברתית.

 

במהלך הסמסטר התגלתה דר כחונכת יוצאת דופן. היא התאימה את מערכי השיעור בתכנית לצורכי התלמידים בבית הספר, ליוותה את התלמידים במסירות והפגינה יכולות ארגון מרשימות. בנוסף למפגשים השבועיים, שמהווים את עיקר התכנית, ארגנה דר לתלמידים ביקור בחברת הייטק. עם תום הפעילות הסמסטריאלית, המשיכה דר את תכנית ההדרכה לסמסטר נוסף, בתמורה למלגה.

 

אירוע הסיום של המחזור החמישי בקמפוס

זו השנה העשירית שפרויקט זה מתקיים בבית הספר למדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב. עד כה השתתפו בו מעל 1,000 תלמידים. במחזור האחרון של הפרויקט השתתפו כ-150 תלמידים, ובהם ערבים ויהודים, עולים וותיקים וכן ילדי פליטים ומהגרי עבודה. לאירוע הסיום שהתקיים בחודש פברואר, הגיעו כלל התלמידים בפרויקט, כמו גם נציגים מבתי הספר והמרכזים הקהילתיים, וכמובן הסטודנטים שלימדו אותם. התלמידים זכו לערוך סיור בקמפוס, ולאחר מכן התכנסו באחד מאולמות הלימוד, שם האזינו להרצאה מטעם עמותת Space IL, שדנה בתהליך הבנייה והשיגור של חללית ישראלית ראשונה לירח. בתום ההרצאה, קיבלו התלמידים תעודות השתתפות בפרויקט.

 

"הפרויקט החל לפני כעשר שנים, והוא פועל בצורתו הנוכחית זו השנה החמישית", מספרת יסמין דננברג מהיחידה למעורבות חברתית, אשר מלווה את הקורס מההיבט הפדגוגי. "משתתפים בו סטודנטים למדעי המחשב, שעבורם מדובר בקורס בחירה המשלב עשייה חברתית, כאשר המטרה היא להעביר בצורה ידידותית את נושא המחשבים בפרט, והמדעים בכלל, לבני נוער מהפריפריה החברתית והכלכלית של ישראל (באזור תל-אביב רבתי)". לדבריה, לא מדובר בשיעור פרונטלי רגיל, אלא בשיעור חווייתי ומשחקי, המורכב משני חלקים - חלק ראשון, שעוסק בסוגיות בתחום מדעי המחשב, וחלק שני, שבו לומדים שפת תכנות ידידותית לילדים, הנקראת סקרץ'. "לחומרי הקורס הקיים, המבוססים בחלקם על פעילויות שפותחו בניו זילנד ותורגמו לעברית, הוספנו בשנתיים האחרונות גם ביקור בחברת הייטק", מספרת דננברג. לדבריה, פעמים רבות יוצאים הילדים מהביקור מלאי מוטיבציה ללמוד עוד ולעסוק בתחום. באירוע הסיום בקמפוס, היא מוסיפה, הרעיון הוא להביא את בני הנוער לכך שיראו היכן לומדים הסטודנטים המלמדים אותם. במסגרת הסיור הם מבקרים בכיתות לימוד  ובספרייה, וזוכים להתרשם מהמגוון ומההיקף של האוניברסיטה. 

 

"הסטודנטים מעידים שלא קל ללמד בפרויקט," מוסיפה דננברג. "גם אם יש לסטודנט ניסיון בהדרכה, לא פשוט לעמוד מול קבוצה של תלמידים צעירים. זה קורס קשה, מאתגר ומורכב, ולכן יש לסטודנטים ליווי מקצועי ופדגוגי. יחד עם זאת, בתום הפרויקט וגם במהלכו, רבים מהם מציינים שזה הקורס המשמעותי ביותר שהיה להם בלימודי התואר. הפרויקט נותן להם הזדמנות לעשות במסגרת התואר משהו אחר, משהו חברתי, שגם נשאר איתם אחרי סיום הלימודים."

 

לדברי ראש הפרויקט,  פרופ' בני שור, במהלך הפרויקט נחשפים בני נוער מהפריפריה החברתית-כלכלית לראשונה לנושאים במדעי המחשב ולסביבה אקדמית וטכנולוגית. "אנו מקווים שבעקבות התנסות זו נראה אותם בהמשך באוניברסיטה במסגרת נוער שוחר מדע או, מאוחר יותר, כסטודנטים".

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>