"רגע לרוח": לרגל המצב, שיעורים פתוחים במדעי הרוח לקהל הרחב

מבחר מרתק של הרצאות ושיעורים מתוך קורסים במדעי הרוח

20 דצמבר 2023

צופים בחדשות מסביב לשעון? הפוגות לנפש חשובות מאוד בתקופה המלחיצה והמדאיגה שבה אנחנו נמצאים. בדיוק בשביל זה, פתחה הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב שיעורים מתוך קורסים נבחרים לצפייה חופשית. 

 

תוכנית "רגע לרוח", פותחה בשיתוף פעולה של הפקולטה למדעי הרוח, הדקאנט לחדשנות בהוראה ובלמידה באוניברסיטת תל אביב ובתמיכת קרן מנדל. התוכנית כוללת שיעורים לדוגמה מתוך קורסים מרתקים שמשתתפים בתוכנית "שאר רוח" בתמיכת קרן מנדל, שבה סטודנטיות וסטודנטים למדעים מדויקים, מדעי החיים והנדסה לומדים קורסים של הפקולטה למדעי הרוח. לרגל המצב השיעורים פתוחים לקהל הרחב בחינם, אז באיזה שיעורים מתחשק לכם לצפות?  

 

 "ישן וחדש במגילות מדבר יהודה" | פרופ' יונתן בן דב

כתבי היד העבריים הקדומים ביותר נחקרים היום באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. בתחילת 1947 הסתובב רועה בדואי באזור מדבר יהודה וצפון ים המלח, וזרק אבנים להנאתו. אבן אחת השמיעה קול ניפוץ והוא עקב לראות לאן האבן הגיעה. האבן הוליכה אותו לפתח שנפער בין הסלעים והפתח הוביל למערה. במערה היו כדים, וכשהוא פתח את הכדים, הוא מצא בתוכם מגילות ישנות עם סימנים של כתב. המגילות שנמצאו במערות קומראן, במצוק הצופה על ים המלח, פתחו צוהר להיסטוריה של היהודים במאות האחרונות בתקופת בית שני.

 

לצפייה בשיעורים >

 

 

 "מיינדפולנס ובודהיזם: פרקטיקה ותיאוריה אז והיום" | ד"ר ריקרדו טרש וד"ר רועי צהר

מהם רגשות? ומהו 'מדע הרגשות'? איך חוקרים לחץ באופן מדעי, ואיך נראות ההשפעות המוחיות לתרגול מיינדפולנס? איך חקר המוח קשור לתרגול ואיך תרגול יכול לעזור לנו להירגע? תרגול מיינדפולנס נחקר מדעית ונמצא כיעיל להפחתת מתח, לחץ וחרדה. 

 

לצפייה בשיעורים >

 

 

 

 

 "תעלומת הבלש: מה מסתירים מאיתנו ומה יכולים לגלות לנו בלשים ספרותיים" | דרור משעני

איך רואים בלשיות ובלשים את העולם? אחרי הקורס הזה אתם תהיו הרבה פחות תמימים. מה הוביל ללידתו, למותו ולחזרתו לחיים של שרלוק הולמס, הבלש המפורסם בעולם? מה הקשר בין סיפורים בלשיים ובין קפיטליזם? האם שרלוק הולמס אינו בלש תמים אלא שותף לפשע ולרצח? וכיצד גם אנחנו יכולים להפוך לבלשיות ובלשים כשאנחנו קוראים או צופים בעלילות בלשיות?

 

לצפייה בשיעורים >

 

 

 

 "מהי תרבות? בין מערב למזרח” | ד"ר אלמוג בהר

כיצד סיפורים יוצרים את עולמנו, וכיצד העולם יוצר סיפורים וגיבורים? למה בני האדם אוהבים סיפורים? מהי פרשנות ומהם כלי הפרשנות? איך הרמב"ם מתייחס לפרשנות ואיך זה רלוונטי לקורס שלנו? מהו 'אפוס' ומיהו גלגמש הגיבור האפי הראשון? אותם נושאים כנראה מעסיקים בני אדם מאז ומעולם - מאבק, חברות, חיפוש אחרי התהילה ועל המתח שבין אנושיות וזמניות לבין הנצח.

 

לצפייה בשיעורים >

 

 

 

 "עניין של חיים ומוות: רפואה ובריאות בתקופה הטרום מודרנית" | פרופ' מירי שפר-מוסנזון

האם המלך ג'ורג' השלישי היה משוגע, ואם כן אז מה? הבריאות מעל הכל, נכון? אבל מהם בעצם בריאות, היגיינה וחולי? איך מאבחנים ולמה בכלל חשוב לדעת במה חלו בעבר? מדוע למחלות ולנסיבות מוות של אנשים מפורסמים כמו המלך ג'ורג' השלישי, נפוליאון ורוזוולט יש משמעות רחבה שהיא מעבר לסיפור האישי שלהם?

 

לצפייה בשיעורים > 

 

 

 

 "מבוא לפילוסופיה של המדע" | ד"ר אורי בלקינד

איך פילוסופיית המדע של אריסטו משפיעה על המחשבה שלנו עד היום? מהן ארבע ההטיות השונות ולמה פרנסיס בייקון קורא להן "אלילים"?

 

לצפייה בשיעורים >

 

 

 "מבוא לתולדות האנושות: 3,000 השנים הראשונות" | פרופ' יורי כהן

הקורס חוקר את ראשית הציוויליזציה וראשית הכתב במזרח הקדום דרך אירועים שהתקיימו פה באזורנו, במזרח התיכון. מי המציא את הכתב? מה הסיפור של חומות בבל? מהו כתב הירוגליפים ומהו כתב היתדות ואיך מפענחים כתבים עתיקים? קחו לכם רגע לנוח ובואו ללמוד על ההיסטוריה של אנושות כולה, ושל האזור שבו אנחנו חיים. תוכלו גם ללמוד איך לכתוב את השם שלכם בכתב היתדות!

 

לצפייה בשיעורים >

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>