להעשיר את המדעים ברוח

סטודנטיות וסטודנטים למדעים ולהנדסה ילמדו קורסים במדעי הרוח

15 אוגוסט 2021

"תוכנית מנדל", תכנית חדשה של אוניברסיטת תל אביב, תפתח את עולמות מדעי הרוח במפני אלפי הסטודנטיות והסטודנטים שלומדים הנדסה, מדעים מדויקים ומדעי החיים. במסגרת התוכנית, סטודנטים למדעים ולהנדסה יצטרכו לבחור 3 קורסים במדעי הרוח (6 ש"ס), במסגרת לימודיהם לתואר. התוכנית תצא לדרך כבר בשנת הלימודים הקרובה תשפ"ב.

 

ארגז כלים רחב יותר

התוכנית נועדה להעניק השכלה רחבה לדור הבא של מובילי המדע והטכנולוגיה בישראל בדגש על חשיבה ביקורתית, יצירתיות, אתיקה ואחריות חברתית, עבודת צוות, כישורי כתיבה, כישורי דיון ועוד. פרופ' גלי צינמון, דיקאנית הפקולטה למדעי הרוח מדגישה כי בבסיס התכנית עומדת התפיסה החברתית לפיה כל אדם, ובכלל זה מהנדסת ומהנדס, שיש להם כישורים ביקורתיים וחברתיים - יהיו מהנדסות ומהנדסים טובים יותר.

 

"תוכנית מנדל משקפת תפיסה ערכית לפיה כל אדם משכיל בחברה מודרנית צריך תשתית איתנה של כישורי למידה וידע הומניסטיים וליברליים. בעולם טכנולוגי וגלובלי חוקרים, מדעניות, מדענים ומהנדסים טובים, אינם יכולים להסתפק בכישורים מקצועיים מעולים בתחומי ההתמחות שלהם בלבד. הם זקוקים גם לתשתית של ידע תרבותי, היסטורי וספרותי, למיומנויות של חשיבה ביקורתית, עבודת צוות, חשיבה אתית וחברתית ויצירתיות. בנוסף, כאוניברסיטה, אנו רואים חשיבות רבה שהבוגרות והבוגרים שלנו יהיו הטובים ביותר בתחומם, אבל גם אזרחים מצוינים ומנהיגים חברתיים. הסרת המחיצות ופתיחת שערי מדעי הרוח גם לתלמידות ולתלמידי המדעים תעשיר את ההכשרה של המהנדסים ותקנה להם ארגז כלים רחב יותר הן בהמשך דרכם המקצועית והן כבני אדם פעילים בחברה", אומרת פרופ' גלי צינמון, דיקאנית הפקולטה למדעי הרוח.

 

ההיצע העשיר של קורסי הבחירה יכלול, בין היתר, קורסים מרכזיים בבית הספר לחינוך, בבית הספר להיסטוריה, בבית הספר לפילוסופיה, בבלשנות ולימודי מדע, בבית הספר למדעי היהדות וארכיאולוגיה, בבית הספר למדעי התרבות, בתוכנית הרב-תחומית במדעי הרוח, בחוג לספרות, במסלול ללימודים אמריקניים ועוד.

 

טכנולוגיה לצד מעוף

"בקולג'ים האמריקאים היוקרתיים ביותר, כל תלמידה או תלמיד, בלי קשר לתחום הלימוד העיקרי שלו, נדרשים לקחת מספר קורסים מתחום מדעי הרוח, מתוך הבנה שישנו בסיס של ידע וצורת חשיבה שראוי להקנות לכל בוגר קולג'", אומר פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב וממשיך "התוכנית החדשה תאפשר לימודים בתחום מדעי הרוח לתלמידות ולתלמידי המדעים באוניברסיטת תל אביב. מהלך חשוב זה, נובע מהבנת מרכזיותם של מדעי הרוח וחיוניותם להשכלתם של כל בוגרת ובוגר אוניברסיטה, והוא התאפשר בזכות החזון והנדיבות של מורט מנדל ז"ל, שראה את הפוטנציאל המשמעותי של התוכנית ושל יהודה ריינהרץ, נשיא קרן ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל". התוכנית הוקמה בסיועה הנדיב של הקרן.

 

"קרן ג'ק,  ג'וזף ומורטון מנדל חרטה על דגלה את קידום מדעי הרוח בהשכלה הגבוהה בפרט ובציבוריות הרחבה בכלל. אנו גאים על השותפות הזו עם אוניברסיטת תל אביב, אשר תאפשר לאלפי צעירות וצעירים לחוות את העושר התרבותי של מדעי הרוח וללמוד מגוון קורסים מעניינים מרחיבי דעת", ציין פרופ' יהודה ריינהרץ, נשיא קרן מנדל.

 

"כידוע לכולנו, בשנים האחרונות חברות הטכנולוגיה המובילות בעולם כמו פייסבוק וגוגל, אובר ואפל, מצליחות לא רק בזכות הטכנולוגיה החדשנית אלא גם בזכות המעוף והשילוב של השכלה רחבה באמנויות ובמדעי הרוח. מכאן חשוב שהמהנדסת והמהנדס החדשים יהיו מיומנים לחשיבה רב תחומית, על ידי לימודי הנדסה ברמה גבוהה ביותר בשילוב קורסים ממדעי הרוח. תוכנית מנדל תקנה לבוגרות ולבוגרים שלנו ערך מוסף של חשיבה מחוץ לקופסה, יוזמה וחשיבה ביקורתית ובנוסף גם תחנך אזרחים טובים יותר למדינת ישראל", מסכם פרופ' יוסי רוזנוקס, דקאן הפקולטה להנדסה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>