כוחה של הרוח: תוספת חשובה לארגז הכלים של הנדסה ומדעים מדויקים

סטודנטיות וסטודנטים למדעים ולהנדסה לומדים קורסים במדעי הרוח ומרחיבים את ארגז הכלים ההומני

23 מאי 2022
תופסים רוח בקפיטריה של גילמן

שיתופי פעולה בין מדעים מדויקים, חדשנות טכנולוגית ומדעי הרוח כבר הניבו המצאות מהפכניות כמו רשתות חברתיות, מודלים של כלכלה שיתופית, אנציקלופדיות המבוססות על חוכמת המונים (וויקיפדיה) ופלטפורמות הוראה מרחוק. תוכנית "שאר רוח" בתמיכת קרן מנדל, שפותחת את עולמות מדעי הרוח בפני אלפי הסטודנטיות והסטודנטים שלומדים הנדסה, מדעים מדויקים ומדעי החיים, יצאה לדרך השנה והעמידה שורה ארוכה של סטודנטיות וסטודנטים שנהנו מאוד מחוויית הלמידה המרעננת ומהמפגש עם מחשבה, תחומי ידע ומחקר במדעי הרוח, מתוך הכרה בחשיבותו של חזון הומניסטי לעשייה ולחדשנות בכל תחומי הטכנולוגיה והמדע.

 

במסגרת התוכנית, סטודנטים למדעים ולהנדסה בוחרים 3 קורסים בפקולטה למדעי הרוח (6 ש"ס), במסגרת לימודיהם לתואר. ההיצע העשיר של קורסי הבחירה במדעי הרוח עוסק בשאלות מרכזיות בתרבות, במחשבה ביקורתית על ידע ועל פרשנות, בסוגיות אתיות, וכן במסורת ובחידושים בכל תחומי מדעי הרוח, ובהם פילוסופיה, היסטוריה, ספרות, דתות, תרבויות המזרח הקרוב והרחוק, ארכאולוגיה, בלשנות ועוד. במסגרת התוכנית מוצעים קורסים בחמש מתכונות שונות: קורסים מקוונים, קורסים היברידיים וקורס פרונטליים, וכן סדנאות וקורסים משלבי עשייה. 

 

אחת ממטרות התוכנית היא גם ליצור קשרים חדשים בין חלקי הקמפוס של אוניברסיטת תל אביב ולקדם שיתופי פעולה בין חוקרות וחוקרים הפועלים בשדות מחקר שונים. מסיבה זו, חלק מהקורסים בתוכנית מועברים על ידי שני מרצים/ות, שמספקים פרספקטיבות שונות על נושאי הקורס. כך לדוגמה, קורס על משבר האקלים חוקר את ההתחממות הגלובלית לא רק מפרספקטיבה של מדעי כדור הארץ אלא מנקודות המבט של ההיסטוריה, הספרות והקולנוע, פילוסופיה ועוד.

 

נקודת אור

רועי פרג'ון, סטודנט בשנה ג' בהנדסת תעשייה וניהול, בחר את הקורס "פילוסופיה של המוסר" של ד"ר יאיר לוי. "קודם כול, המרצה היה מעולה. הוא הצליח לקחת רעיונות מורכבים של פילוסופים גדולים ולהוריד אותם לקרקע," מספר רועי. "בנוסף אהבתי את הרעיונות עצמם, הם נתנו נקודות מבט מעניינות על החברה והפרט."

 

"מעבר לכלים פרקטיים שרוכשים בסדנאות כמו רטוריקה, כתיבה וכו׳, בעיקר אני מרגיש שלומדים רעיונות שמעצימים אותך ומאפשרים לך לחשוב על בעיות כלליות או סיטואציות חברתיות מכיוונים יותר הומניים. מעבר לזה, אני חושב שהתוכנית מאזנת מאוד את חווית הלמידה - בתוך כל הלימודים הריאליים יש מעין נקודות אור של קורסים ממדעי הרוח."

 

ארגז כלים רחב יותר

התוכנית נועדה להעניק השכלה רחבה לדור הבא של מובילי המדע והטכנולוגיה בישראל בדגש על חשיבה ביקורתית, יצירתיות, אתיקה ואחריות חברתית, עבודת צוות, כישורי כתיבה, כישורי דיון ועוד. פרופ' גלי צינמון, דיקאנית הפקולטה למדעי הרוח מדגישה כי בבסיס התכנית עומדת התפיסה החברתית לפיה כל אדם, ובכלל זה מהנדסת ומהנדס, שיש להם כישורים ביקורתיים וחברתיים - יהיו מהנדסות ומהנדסים טובים יותר.

 

"תוכנית מנדל משקפת תפיסה ערכית לפיה כל אדם משכיל בחברה מודרנית צריך תשתית איתנה של כישורי למידה וידע הומניסטיים וליברליים. בעולם טכנולוגי וגלובלי - חוקרים, מדעניות, מדענים ומהנדסים טובים, אינם יכולים להסתפק בכישורים מקצועיים מעולים בתחומי ההתמחות שלהם בלבד. הם זקוקים גם לתשתית של ידע תרבותי, היסטורי וספרותי, למיומנויות של חשיבה ביקורתית, עבודת צוות, חשיבה אתית וחברתית ויצירתיות. בנוסף, כאוניברסיטה, אנו רואים חשיבות רבה שהבוגרות והבוגרים שלנו יהיו הטובים ביותר בתחומם, אבל גם אזרחים מצוינים ומנהיגים חברתיים. הסרת המחיצות ופתיחת שערי מדעי הרוח גם לתלמידות ולתלמידי המדעים תעשיר את ההכשרה של המהנדסים ותקנה להם ארגז כלים רחב יותר הן בהמשך דרכם המקצועית והן כבני אדם פעילים בחברה", אומרת פרופ' גלי צינמון, דקאנית הפקולטה למדעי הרוח.

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>