קרן מילנר תורמת שלושה מיליון דולר לאוניברסיטת תל אביב, למד"א ולמרכז הרפואי ע"ש סוראסקי, איכילוב

"הזרמת חמצן קריטית" להגדלת הבדיקות מרחוק ולמחקר על נגיף הקורונה

24 מרץ 2020
יורי מילנר. קרדיט צילום: Steve Jennings / Getty Images
יורי מילנר. קרדיט צילום: Steve Jennings / Getty Images

קרן מילנר, שנוסדה על ידי אחד ממשקיעי ההייטק המוערכים בעולם ופילנתרופ המדע, יורי מילנר ורעייתו ג'וליה, תרמה שלושה מיליון דולר לשלושה מוסדות ישראליים, המנהלים בימים אלה 'מירוץ נגד השעון' כנגד התפשטות נגיף הקורונה: ארגון ההצלה הלאומי, מגן דוד אדום, שיפעיל פרויקט חדשני לצמצום הגעת אנשים למרפאות; הפקולטות לרפואה ולמדעי החיים באוניברסיטת תל אביב, שם תתמוך התרומה במאמצי המחקר לפיתוח תרופה לנגיף; והמרכז הרפואי תל-אביב על שם סוראסקי, בו תיועד התרומה ליחידה לטיפול נמרץ המטפלת בימים אלה בחולי קורונה.

 

מילנר, ישראלי המתגורר בעמק הסיליקון, היה מראשוני המשקיעים בענקיות הטכנולוגיה שעיצבו את האינטרנט, בהן פייסבוק, טוויטר, וואטסאפ, Airbnb וספוטיפיי. מילנר ורעייתו ג'וליה מקווים שהתרומה תסייע למלחמה בהתפשטות הנגיף בישראל ותקדם מחקר חדש וכלים טכנולוגיים שיוכלו להתמודד עם הנגיף. התרומה נעשתה בתיאום הדוק עם הקונסול הכללי של ישראל בסן פרנסיסקו, מר שלומי קופמן.

 

"זוהי השקעה בהווה ובעתיד", מסר מילנר והוסיף כי "בטווח הקצר, זוהי דרך להגדיל את היכולות של היחידה לטיפול נמרץ ולהפחית את העומסים על הסגל הרפואי, ואילו בטווח הארוך, התרומה תתמוך במחקר לפיתוח תרופה ומערכת שלמה וחדשה של טיפול רפואי וירטואלי. לנוכח איומים גלובליים כמו זה, המדע, הטכנולוגיה והחדשנות הם התקווה הגדולה ביותר שלנו. ישראל היא מובילה בתחומים אלה ואני מקווה שיוזמה זו תוכל להשפיע על מחלות כמו COVID-19 וגם להפוך למודל להעתקה עבור מדינות אחרות".

 

הקונסול הכללי של ישראל בסן פרנסיסקו, מר שלומי קופמן מסר: "מרגש לראות שישראלים מעבר לים תומכים בארצם בתקופה קשה כזו. עמק הסיליקון ומדינת ישראל חולקים תושייה וכושר המצאה שיהיו ברי חשיבות בהתגברות על המשבר הזה. התרומה הזו של קרן מילר תהיה עזרה גדולה בקידום המטרה הזו".

 

התרומה לאוניברסיטת תל אביב

אוניברסיטת תל אביב תעשה שימוש בתרומה לקידום המחקר לפיתוח חיסונים ותרופות למחלת הקורונה. חמש קבוצות מחקר באוניברסיטת תל אביב ייעזרו בטכנולוגיות של ריצוף גנומי ועריכה גנומית, באנליזה חישובית ובשיטות מתקדמות נוספות, כדי למצוא דרכים לחסום את חדירת הנגיף לתאים אנושיים או לחלופין לחזק את התגובה החיסונית של הגוף כדי להתגבר עליו. מדענים באוניברסיטת תל אביב ישתמשו בדגימות שנלקחו מחולי קורונה בבתי החולים המסונפים לאוניברסיטה, ויפעלו בשיתוף פעולה הדוק עם גופים רבים, בהם משרד הבריאות, הטכניון, האוניברסיטה העברית, מכון וייצמן, המכון למחקר ביולוגי ומוסדות מחקר נוספים בישראל ובעולם.

 

נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת ציין כי "מרגשת העובדה שבימים קשים אלו קרן מילנר אינה שוכחת את מדינת ישראל, ומסייעת בנדיבות אף לאוניברסיטת תל אביב. אנו מצידנו נעשה כל שביכולתנו על מנת להצדיק את האמון שניתן בנו, ובאמצעות החוקרים המעולים שלנו, נתרום את חלקנו למלחמה עולמית, מסוג שלא ידענו כמוהו".

 

התרומה למגן דוד אדום

בקרוב עתיד מד"א להתחיל בפרויקט חדשני שיצמצם את הגעת האזרחים ברחבי הארץ למרפאות קופות החולים, וכמו כן את הפינויים לחדרי המיון. מדובר בצורך קריטי בימים שבהם מערכת הבריאות כולה חווה עומסים אדירים. הפרויקט, אשר ייצא לדרך על רקע התפשטות נגיף הקורונה, הוא חלק מהפעולות השוטפות של ארגון ההצלה הלאומי של ישראל להענקת טיפול רפואי יעיל, מקצועי ובטוח ככל האפשר לאזרחים, צמצום הצורך בהגעה למרפאות ולבתי החולים, תוך שימוש בטכנולוגיות טלמדיסין מתקדמות שיופעלו על ידי הפראמדיקים בניידות לטיפול נמרץ. במסגרת הפרויקט ניתן יהיה לטפל במאושפזי בית, בחולי קורונה ובחולים אשר אינם יכולים להגיע לבדיקה וטיפול מחוץ לביתם. מגן דוד אדום ערוך לפרויקט עוד משנת 2018, וכעת, על רקע התפשטות הנגיף בארץ, הצורך בו גבר, והתרומה תשמש את מד"א להשקת הפרויקט החדשני.

 

מנכ"ל מד"א, אלי בין מסר: "תרומתה של קרן מילנר לוקחת את היוזמה שלנו – אותה תכננו במשך שנים – והופכת אותה לתוכנית יישומית שיכולה למנוע שהות שלא לצורך בבתי חולים ממאות אלפי ישראלים בשנה.

 

השימוש בטכנולוגיה לתועלת המטופלים שלנו מצוי זמן רב בראש סדר העדיפויות של מגן דוד אדום, אולם ציוד הטל-רפואה, שעתה נרכוש בהיקף רחב, יאפשר לנו להגדיל באופן משמעותי את מספר המטופלים להם נוכל לתת מענה בביתם, תוך הורדת העומס בבתי החולים ומניעת הדבקה מיותרת בחיידקים".

 

התרומה למרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי

פרופ' רוני גמזו מנכ"ל המרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב) ציין כי "התרומה תתמוך ביחידה לטיפול נמרץ ובקידום האבחון, המחקר האפידמיולוגי והטיפול במחלה חדשה זו, תוך שירות לכלל מדינת ישראל והעולם".

 

תרומות רבות ומשמעותיות לאורך השנים

לאורך השנים, תרמה הקרן לשורה של יוזמות וארגונים בישראל ואף לקהילות יהודיות באירופה, באמצעות 'ועידת רבני אירופה'. בשנת 2018, לרגל ציון 70 שנה למדינה, העניקה הקרן מענקים בסך 25 מיליון שקלים ל-70 דוקטורנטים מצטיינים מאוניברסיטת תל אביב, מהטכניון ומהאוניברסיטה העברית. בנוסף, הקרן נחשבת לתורמת בולטת לצה"ל ולמרכז פרס לשלום.

 

במקביל, יורי וג'וליה מילנר תומכים מזה זמן רב ביוזמות המשתמשות בחדשנות מדעית וטכנולוגית לשיפור חיי אנשים, ובכלל זאת הצטרפו ליוזמת “Giving Pledge” של ביל ומלינדה גייטס ווורן באפט, במסגרתה התחייבו לתרום את מרבית הונם לתוכניות מדעיות חשובות.

 

בשנת 2012, יחד עם בכירי הייטק העולמי, בהם: המייסד-המשותף בגוגל, סרגי ברין, מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג ורעייתו פריסילה צ'אן, פוני מא מייסדת Tencent ואנה ווג'יקיק, מייסדת 23andMe את ה-Breakthrough Prizes – ארגון ללא מטרות רווח, המחלק פרסים למחקרים פורצי דרך בתחומי הפיזיקה הטרומית, מדעי החיים ומתמטיקה. הפרסים שהארגון מחלק נחשבים מבין היוקרתיים ביותר המוענקים כיום  עבור הישגים מדעיים, כאשר מדי שנה מחולקים 3 מיליון דולר לשישה זוכים (כל אחד). מאז 2012 תרם הארגון יותר מ-200 מיליון דולר שהתחלקו בין כ-2,000 מדענים של מדענים, חלקם מקבוצות מחקר גדולות.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>