מרכז קנטור השיק את ספר החוקים השלם על איסור אפליה וגזענות בכל העולם

הספר הוא חלק ממפעל מונומנטלי, ראשון מסוגו, של איסוף החוקים האוסרים אפליה, הסתה לגזענות וקסנופוביה, וכן הכחשת שואה, אנטישמיות ורצח עם ברחבי העולם

17 דצמבר 2013
מרכז קנטור השיק את ספר החוקים השלם על איסור אפליה וגזענות בכל העולם

בשנה הקרובה יסיים מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה בימינו באוניברסיטת תל-אביב מפעל מונומנטלי, ראשון מסוגו, של איסוף החוקים האוסרים אפליה, הסתה לגזענות וקסנופוביה וכן הכחשת שואה, אנטישמיות ורצח עם ברחבי העולם. הרקע למפעל זה הוא החלטות האיחוד האירופי ב-2000 וב-2008 אשר דרשו ממדינות אירופה לנהוג לפי קני מידה אחידים מינימאליים, ולחקוק חוקים בנושאים של איסור אפליה, הסתה לגזענות והכחשת השואה.

 

הספר "חקיקה למען שוויון, אוסף נורמות במדינות העולם בנושא איסור אפליה" בעריכת עו"ד טליה נעמת, עו"ד נינה אוסין ופרופ' דינה פורת, יוצא לאור בארבעה כרכים, לפי חלוקה ליבשות: אירופה, אמריקה הדרומית והצפונית, אפריקה, אסיה ואוסטרליה. עד כה הופיעו שני הכרכים על אירופה ומדינות אמריקה, והמלאכה על שני הכרכים הנותרים נמצאת עתה בעיצומה.

 

פרופ' דינה פורת, ראש מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה בימינו, מציינת שצאת הספר לאור הוא אירוע יוצא דופן בחשיבותו. לדבריה, "לראשונה נאסף תיעוד של כל החוקים בעולם העוסקים באיסור אפליה, דבר שיהווה כר נרחב למחקר השוואתי בנושא. הספר ישמש כלי עזר רב עוצמה לארגוני זכויות אדם, שגרירויות, בתי מחוקקים, חוקרים ורבים נוספים. באמצעות הספר ניתן היום לראשונה לקבל תמונה עדכנית של המצב המשפטי בכל מדינה, והספר אכן מעלה לצד שינוי חוקתי רציני וחיובי גם ממצאים מדאיגים".

 

פרופ' פורת מוסיפה, כי מאז יציאת הספר לאור פונות שגרירויות ישראל והקהילות בעולם למרכז קנטור לשם קבלת חומר משפטי. למרבה ההפתעה גם מדינות פונות להתייעץ על מנת לקדם הצעות חוק בנושאים כגון איסור הסתה והכחשת שואה.

 

ב-12.12 התקיים ערב עיון לרגל הופעת "ספר החוקים השלם על איסור אפליה וגזענות בכל העולם" לרגל יום זכויות האדם הבינלאומי, שמצוין באירועים שונים בעולם מאז 1950. בערב זה הושקו שני הכרכים הראשונים של הספר העוסקים בחקיקה ביבשות אירופה, אמריקה הצפונית והדרומית. במהלך ערב העיון נשאו דברים שרת המשפטים הגב' ציפי לבני ושופטי בית המשפט העליון פרופ' דפנה ברק ארז ומר אליקים רובינשטיין.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>