פורסמו שמות הזוכים בתארי דוקטור לשם כבוד של אוניברסיטת תל-אביב לשנת 2015

חוקרים פורצי דרך, מנצח בעל שם עולמי, פילנתרופים ויזמים ברשימת מקבלי תארי ד"ר כבוד של אוניברסיטת תל-אביב

03 מאי 2015

תארי דוקטור לשם כבוד של אוניברסיטת תל-אביב יוענקו לזוכים בטקס חגיגי שייערך באוניברסיטה ב-14 במאי, בפתיחת מושב חבר הנאמנים הבינלאומי. אות עמית כבוד יוענק למפתחי כיפת ברזל ולאופרה הישראלית, ומדליית ג'ורג' ס' ווייז תוענק לאלכסנדר קוושנייבסקי, נשיא פולין לשעבר וידיד איתן של מדינת ישראל.

 

מקבלי תארי ד"ר כבוד:

 

הכנר והמנצח ולדימיר ספיבקוב

ולדימיר ספיבקוב הינו כנר ומנצח רב תהילה. ב-1979 ייסד ספיבקוב את התזמורת הקאמרית 'הווירטואוזים של מוסקבה', וב-2003, ביוזמתו של ולדימיר פוטין, מונה למנהל האמנותי של התזמורת הפילהרמונית הלאומית של רוסיה - תפקיד שהוא ממלא עד היום.

 

את התואר יקבל בין היתר על קריירה רבת תהילה ככנר, מנצח ואמן בעל שם עולמי, על פועלו כמנהיג וכמוביל בעולם המוסיקה, הן ברוסיה והן בזירה הבין-לאומית; על מסירותו להנגשת נפלאות המוסיקה הקלאסית לקהלים רבים, על מאבקיו למען רווחתם של ילדים ולמען הבריאות, החינוך, המוסיקה והאמנות; ועל מאמציו הבלתי נלאים בטיפוח מוסיקאים צעירים ומוכשרים.

 

המתמטיקאי פרופ' יעקב סיני

פרופ' יעקב סיני הינו אחד המתמטיקאים הבולטים ורבי ההשפעה של זמננו, ובאמתחתו מגוון תגליות חשובות בתחומי המערכות הדינמיות, הפיסיקה המתמטית ותורת ההסתברות. הוא זכה בפרסים רבים, בהם פרס אבל - המקביל לפרס נובל בתחום המתמטיקה, ופרסם יותר מ-250 מאמרים מדעיים ומספר ספרים. ספרו 'התורה הארגודית', שנכתב בשיתוף עם י. קורנפלד וס. פומין, נחשב כיום לקלאסיקה בתחום במתמטיקה.

 

את התואר יקבל בין היתר על מעמדו הרם כאחד המתמטיקאים פורצי הדרך והפוריים ביותר בעולם, על תרומתו האדירה למתמטיקה ובייחוד על עבודתו בתחום המערכות הדינמיות, שפתחה אופקים חדשים במדע והשפיעה רבות על התפתחותן של הפיזיקה, הפיזיקה המתמטית והמדע הלא-לינארי, על מסירותו למלאכת ההוראה וההנחיה כמורה גדול לדורות של מתמטיקאים צעירים, שרבים מהם היו למדענים ידועי שם בזכות עצמם.

 

החוקר תומס רומר

פרופ' תומס רומר, יליד גרמניה, הינו חוקר בעל שם עולמי בתחום לימודי המקרא, ראש מדור "עולם המקרא" בקולז' דה פראנס בפריס ופרופסור באוניברסיטת לוזן בשווייץ. ב-2012 הוכתר בתואר 'פרופסור מצטיין במיוחד' (Extraordinary Professor) באוניברסיטת פרטוריה. בתקופה זו מתמקדים מחקריו בתהליך היווצרותה של התורה ובמסורות אודות משה – במקרא ומחוצה לו. בין ספריו: 'המצאת האלוהים' – The Invention of God ו"ההיסטוריה על פי ספר דברים": מבוא סוציולוגי, היסטורי וספרותי' - The So-Called Deuteronomistic History: A Sociological, History and Literary Introduction (לונדון-ניו יורק 2005).

 

את התואר יקבל בין היתר על תרומתו העצומה והשפעתו כאחד מחוקרי המקרא המובילים בעולם, על גישתו הייחודית למחקר, המשלבת ניתוח טקסטים מקראיים, ידע נרחב בתחומי תרבות המזרח התיכון הקדום, תיאולוגיה, היסטוריה חברתית וארכיאולוגיה, זאת במטרה לשחזר את עולם המקרא ולשפוך עליו אור, ועל המחויבות שנטל על עצמו לחלוק את העולם המרתק של חקר המקרא עם הקהל הרחב.

 

דוד קורנפלד פדרמן

דוד קורנפלד פדרמן הוא מומחה בינלאומי נודע בתחום ניהול המים. במהלך השנים כיהן קורנפלד פדרמן במספר רב של משרות ציבוריות במקסיקו, בהן מנכ"ל מועצת המים הלאומית, השר לענייני מים ועבודות ציבוריות, וראש עיריית וויסקילוקאן (עיר עצמאית במרחב של מקסיקו סיטי). הוא זכה בפרסים ובאותות רבים על תרומתו לקידום משק המים המקסיקני, בהם פרס ג'ורג' וורן פולר מטעם האגודה האמריקאית למפעלי מים.

 

את התואר יקבל בין היתר על פועלו הרב כמומחה בין-לאומי בתחום ניהול המים, על מנהיגותו יוצאת הדופן ומדיניותו רבת התבונה והמעוף, אשר שדרגו במידה משמעותית את משק המים של מקסיקו וזיכו אותו בהוקרה של אונסק"ו, של האגודה האמריקאית למפעלי מים ושל ארגונים בין-לאומיים בולטים נוספים, על פרסומיו הנודעים והחשובים בנושא המים, ועל תמיכתו הפעילה בשיתופי פעולה בין ישראל למקסיקו בתחום המים, למען רווחתם של שני העמים.

 

הפילנתרופית ברקת בוכמן

הגב' בוכמן ובעלה יוסף, הקימו את הפקולטה למשפטים על שם בוכמן ואת בית הספר למוסיקה על שם בוכמן-מהטה, במסגרתו הם תומכים באופן מתמשך במגוון רחב של יוזמות.

 

את התואר תקבל בין היתר על מסירותה רבת השנים למולדתה מדינת ישראל, להשכלה הגבוהה בישראל ובגרמניה, ולרווחתם של בני העם היהודי, על פעילותה הנדבנית הבלתי נלאית, בשיתוף עם בעלה יוסף, למען יוזמות אין-ספור בתחומי החינוך, הבריאות, המורשת היהודית, הנצחת השואה, הרווחה החברתית והאמנויות ועל היותה תומכת ומגינה על מגוון פרויקטים גדולים ומשמעותיים בקמפוס - בהם בית הספר למוסיקה על שם בוכמן-מהטה, הפקולטה למשפטים על שם בוכמן, וקרן המלגות לדוקטורנטים על שם בוכמן, התומכת בדוקטורנטים מצטיינים מזה למעלה מ-30 שנה.

 

הנדבן לורי לוקיי

המייסד והמנכ"ל/יו"ר בדימוס של סוכנות הידיעות הבינלאומית ביזנס ווייר ((Business Wire. לוקיי נמנה עם בעלי ההון הראשונים שחתמו על יוזמת 'ההתחייבות לתת' The Giving Pledge)) של וורן באפט וביל ומלינדה גייטס – אשר קראה למיליארדרים בארה"ב לתרום לפחות מחצית מהונם לצדקה.

 

את התואר יקבל בין היתר על הישגיו כיזם בענף התקשורת וכנדבן בעל שם, על נחישותו בדרך הארוכה מתפקיד של עיתונאי זוטר אל צמרת אחת מסוכנויות הידיעות המובילות בעולם, על גישתו הייחודית והנדיבה לנתינה ולצדקה, המעניקה השראה לדור חדש של נדבנים, על תמיכתו האמיצה במגוון נרחב של יוזמות בתחום החינוך בארה"ב ובישראל ועל מחויבותו האיתנה להשכלה הגבוהה

 

אשת העסקים מילי פיליפס

מילי פיליפס היא אחת מנשות העסקים המובילות באוסטרליה, ונדבנית ידועה ורבת-פעלים למען מטרות הקשורות ליהדות ולעם היהודי בשנת 1960, כאם חד-הורית שנדרשה לפרנס שלושה ילדים קטנים. היא פתחה אכסניה, ובהמשך הקימה רשת שלמה של מוטלים, מוסדות סיעודיים ובתי אבות. כיום היא ממשיכה בעיסוקיה כיזמית נדל"ן, ומפעילה פתרונות מגורים לאנשים עם צרכים מיוחדים וכפרים לאוכלוסיית גיל הזהב.

 

את התואר תקבל בין היתר על הישגיה הראויים לשבח כיזמית וכנדבנית וכחלוצה פורצת דרך עבור הנשים באוסטרליה; על הדרך המרשימה ומעוררת ההשראה שעשתה, מהתחלה צנועה ועד לפסגת ענפי המִכרות והנדל"ן באוסטרליה ועל פעילותה ללא לאות להעצמת הזהות והמורשת היהודיות והמשכיותן, באמצעות תכניות חינוכיות וקהילתיות באוסטרליה ובישראל.

 

 

מקבלי תארי עמית כבוד:

 

דניאל גולד, נתן ברק, יוסי דרוקר, ואייל שפירא - יוזמיה ומוביליה של מערכת ההגנה האווירית 'כיפת ברזל'

 

דניאל גולד

תת אלוף ד"ר דניאל גולד הינו אבי '"כיפת ברזל'. ד"ר גולד הינו מנכ"ל ומייסד חברת גולד מו"פ טכנולוגיה ויזמות, וראש הוועדה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי בתחום הסייבר. הוא שירת כראש המו"פ במשרד הביטחון ובצה"ל. ד"ר גולד זכה בפרס ביטחון ישראל לשנת 2012 על ייזום והובלת פרויקט 'כיפת ברזל', השנה הדליק משואה ביום העצמאות ה-67 של מדינת ישראל.

 

נתן ברק

נתן ברק הינו מנכ"ל ומייסד חברת 'אמפרסט מערכות', וראש מערך השליטה והבקרה של 'כיפת ברזל'. ברק הקים ופיקד על חטיבת התקשוב (שליטה, בקרה, קשר, מחשבים ומודיעין) של חיל הים, היה אחראי לפיתוחן של תוכנות למערכות לוחמה מבצעיות. הוא זכה במגוון פרסים בהם פרס ביטחון ישראל לשנת 2012 על חלקו בפיתוח ובניהול 'כיפת ברזל'. 

 

יוסי דרוקר

יוסי דרוקר מכהן כראש חטיבת המערכות לעליונות אווירית וסמנכ"ל בחברת רפאל. לדרוקר ניסיון נרחב בניהול ובפיתוח טילים ומערכות טיליות - כולל פיתוח חומרה ותוכנה, חקר ביצועים ושילוב מערכות בכלי טיס. הוא זכה במגוון פרסים בהם בפרס ביטחון ישראל לשנת 2012 על חלקו בפיתוח ובניהול 'כיפת ברזל'. 

 

אייל שפירא  

אייל שפירא מכהן כראש מנהל גילוי ויירוט באלתא מערכות, חברת בת של התעשייה האווירית לישראל. הוא בעל דרגת סגן אלוף, משרת כמג"ד במילואים בפיקוד צפון, הוא זכה במגוון פרסים והיה שותף לזכייה בפרס ביטחון ישראל לשנת 2012 על חלקו בפיתוח 'כיפת ברזל'. שפירא הוכתר על ידי עיתון 'גלובס' כאחד מ-40 הצעירים המבטיחים של עולם העסקים הישראלי בשנת 2014.

 

את התואר יקבלו בין היתר על תרומה חסרת תקדים לעוצמה, לחוסן ולביטחון של מדינת ישראל ואזרחיה; על הנחישות והחזון בפיתוח מערכת ההגנה האווירית 'כיפת ברזל' אל מול מכשולים וקשיים רבים, על פעילות רבת שנים בשירות המדינה, במסגרת צה"ל ותעשיות הביטחון, על דוגמה אישית בקידום שיתופי פעולה במחקר המדעי למען ביטחון ישראל ועל העצמת המוניטין של כושר ההמצאה הטכנולוגית של ישראל, המהווה מקור גאווה לקהילות יהודיות בעולם כולו.

 

האופרה הישראלית

האופרה הישראלית, שהוקמה בשנת 1985, הינה בית אופרה איכותי, בעל מוניטין בינלאומי. תחת שרביטה של המנכ"לית חנה מוניץ השכילה האופרה הישראלית להנגיש את אמנות האופרה לכלל הציבור בישראל, ורכשה לעצמה קהל אוהדים נרחב. בשנת 2010 השיקה האופרה הישראלית את פסטיבל האופרה למרגלות המצדה בים המלח, שהעלה את קרנה בעולם כולו, ונמנה על אירועי האופרה באוויר הפתוח המובילים בעולם. עד היום צפו בפסטיבל למעלה מ-160,000 צופים, בהם כ-10,000 תיירים מחו"ל.

 

חנה מוניץ

הצטרפה לאופרה הישראלית עם הקמתה בשנת 1985, ועומדת בראשה מאז 1995. בתפקידה הקודם שימשה כמנהלת שיווק, יחסי ציבור ופרויקטים מיוחדים בתיאטרון הקאמרי בתל-אביב. היא זכתה במספר פרסים ותארים - בהם אות אשת העיר תל-אביב על פועלה ותרומתה לעיר בשנת 2006, ותואר האבירות קומנדטורה ((Commendatore במסדר ההצטיינות ( (Order of Meritשל הרפובליקה האיטלקית בשנת 2011. 

 

את התואר תקבל האופרה בין היתר על תרומה יוצאת דופן במהלך שלושים שנה להעשרת התרבות הישראלית ולקידום אמנות המוסיקה הקלסית, על הרפרטואר המגוון של הפקות ברמה עולמית, המהווה עדות למקוריות האמנותית בישראל, על המקום המכובד במפת האופרה הבין-לאומית, שהושג תחת שרביטה של חנה מוניץ; על המחויבות לטיפוח מצוינות בקרב דורות חדשים של זמרים, במאים, מנצחים ומעצבים ישראליים ועל ההופעות באתרים ציבוריים, הפרויקטים הקהילתיים והתכניות החינוכיות הייעודיות, שמנגישים את אמנות האופרה לכלל הציבור הישראלי.

 

איש העסקים וויליאם (זאב) פ' כהן

וויליאם פ. כהן הוא איש עסקים רב פעלים: מנכ"ל חברת דילון יארן ((Dillon Yarn Corp., יו"ר ומנכ"ל חברת אטלס לבריאות הפה (Atlas Oral Health Care), יו"ר ומנכ"ל חברת ארקטיק איז (Arctic Ease), שותף בחברות פבריקייטד מטלס (Fabricated Metals) וקומודור פקטורס (Commodore Factors), נשיא חברת מוריסטאון לשירותי מסוקים (Morristown Helicopter Services Inc.) וחבר בדירקטוריון של חברת אנרג'י פוקוס (Energy Focus Inc

 

את התואר יקבל בין היתר על פועלו הרב כתעשיין וכיזם אמריקאי במגוון תחומים, בהם תעופה, טקסטיל, בריאות ותאורה;  על פעילותו כמנהיג מוערך של אגודת ידידי אוניברסיטת תל-אביב בארה"ב, שחיזקה את האגודה על ידי גיוס דור חדש של חברים; על קשריו ההדוקים והחמים עם מדינת ישראל ותושביה ועל מחויבותו העמוקה ונדיבותו כלפי אוניברסיטת תל-אביב.

 

 

מדליית ג'ורג' ס' ווייז

 

אלכסנדר קוושנייבסקי, נשיא פולין לשעבר

אלכסנדר קוושנייבסקי כיהן כנשיא פולין בשנים 2005-1995. הוא תמך ברעיון האינטגרציה בין מדינות אירופה, פעל למען הסכם ההצטרפות לאיחוד האירופי שנחתם בשנת 2003, ועוד קודם לכן הוביל את פולין לחברות בארגון נאט"ו ב-1999. קוושנייבסקי הגה וקידם יוזמות מקומיות ואזוריות רבות באירופה, התגייס בנחישות למאבק העולמי בטרור, ואף תמך בהחלטה לשלוח חיילים פולנים לעירק. כמו כן, הוא תרם רבות לתהליכי הפיוס בין העם הפולני לבין הגרמנים, היהודים והאוקראינים. בשנת 2006 זכה קוושנייבסקי לתואר מנהיג עולמי מצטיין (Distinguished Scholar in the Practice of Global Leadership) מטעם אוניברסיטת ג'ורג'טאון בארה"ב.

 

את המדליה יקבל בעבור היותו מדינאי ודיפלומט אירופי למופת, על הישגיו יוצאי הדופן כמנהיג לאומי, שהשכיל לכונן בארצו כלכלת שוק מודרנית ולהפוך את פולין לגורם מרכזי באירופה ובזירה הבין-לאומית, על המצפן המוסרי שמנחה אותו במאבקו בטרור הבין-לאומי ובאנטישמיות על כל צורותיהם, על מאמציו הבלתי נלאים למען סובלנות בין דתות ובין עמים, על מחויבותו להשכלה הגבוהה, ועל נכונותו לחלוק את הניסיון והידע שצבר עם דור העתיד של פוליטיקאים ומדינאים.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>