תארי הדוקטור לשם כבוד הוענקו בטקס חגיגי ב-15 במאי 2014 בפתיחת מושב חבר הנאמנים הבינלאומי

המשוררת אגי משעול, היזם גיל שוויד, היזם והפילנתרופ, רוני צ'אן, החוקר פרופ' דוויד סנקוף, והמדינאי פרננדו אנריקה קרדוסו, בין מקבלי התואר דוקטור לשם כבוד של אוניברסיטת תל-אביב 2014

15 מאי 2014

מדענים מובילים, משוררת, תורמים בולטים לאקדמיה, יזמים ומדינאים ברשימת מקבלי תואר דוקטור לשם כבוד של אוניברסיטת תל אביב לשנת 2014. התואר הוענק לזוכים בטקס חגיגי שיערך באוניברסיטה ב-15 במאי. אות עמית כבוד הוענק לתיאטרון הקאמרי.

 

מקבלי תואר דוקטור לשם כבוד:

 

המשוררת אגי משעול

קיבלה את תואר ד"ר הכבוד על היותה אחת המשוררות הבולטות והאהובות בישראל, על תרומתה האדירה להעשרת התרבות הישראלית בעבודות, שעיצבו את הזהות הלאומית וקראו עליה תיגר בעת ובעונה אחת, על הסיפורת הכנה פרי עטה, המתארת את המצב האנושי והחיים תוך שהיא מטביעה בקורא חותם רגשי בל יימחה, על סגנונה הלשוני הייחודי המשלב מורכבות ובהירות, עומק ופשטות. כמו-כן, קיבלה את התואר על מחויבותה רבת השנים לטיפוח דורות חדשים של יוצרים, שבאה לידי ביטוי בפעלתנותה הרבה בתחום ההוראה, הן ברמה התיכונית והן ברמה האוניברסיטאית, לרבות במסגרת תפקידה הנוכחי כראש בית ספר הליקון לשירה.

 

אגי משעול, משוררת ישראלית ומורה לכתיבה יוצרת, נולדה בשנת 1946 בטרנסילבניה להורים ניצולי שואה מהונגריה ועלתה עם משפחתה לארץ בגיל 4. היא פרסמה 16 ספרי שירה, ביניהם גם רטרוספקטיבה של כל עבודותיה שפורסמה בשנת 2003. כמה משיריה הולחנו ואחרים תורגמו לאנגלית ופורסמו בארה"ב בקובץ בשם Look There (בהוצאת Graywolf). משעול זכתה בפרס ראש הממשלה ובפרס יהודה עמיחי. היא לימדה כתיבה יוצרת באוניברסיטת תל-אביב, באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובמכללת עלמא, ועומדת כיום בראש בית ספר "הליקון" לשירה. למשעול תואר שני בספרות מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

 

פרופ' דיוויד סנקוף

פרופ' סנקוף הוא חוקר בתחום הביואינפורמטיקה והאבולוציה של המינים זה 45 שנים, ומכהן כיום כ-Canada Research Chair במתמטיקה של הגנום באוניברסיטת אוטווה. הוא ערך במשותף את הספר הראשון ופורץ הדרך בתחום הביולוגיה החישובית שראה אור בשנת 1983, וניסח רבות מבעיות היסוד הבסיסיות במחקר המתמטי של גנים וגנומים. תואר ד"ר הכבוד הוענק לו על הישגיו כאחד החוקרים המובילים בעולם בתחום הביולוגיה החישובית והאבולוציה של הגנום, על כי במשך ארבעה עשורים מילא תפקיד מרכזי בהגדרת בעיות היסוד של התחום, פיתח שיטות להתמודד עמן ופרץ כיוונים מדעיים חדשים לחלוטין; על גישתו הרב-תחומית המשלבת תחומי דעת שונים כגון גנטיקה, מדעי המחשב, מתמטיקה ובלשנות. עוד קיבל את הפרס על מנהיגות בולטת בזירה המדעית הבין-לאומית, על מסירותו כמורה וכיועץ לדורות של חוקרים צעירים, שרבים מהם היו למדענים בעלי שם בזכות עצמם. פרופ' סנקוף הוא עמית בחברה המלכותית של קנדה ובאגודה הבין-לאומית לביולוגיה חישובית, והיה הזוכה הראשון בפרס המדען הבכיר של האגודה. הוא זכה בין היתר בפרס לזכר וולדון מטעם אוניברסיטת אוקספורד ובמדליית Association Francophone pour le Savoir, וכן ייסד וערך את כתב העתLanguage Variation and Change .

 

החוקר פרופ' פול זימט

פרופסור פול זימט, מנהל המכון הבינלאומי לסוכרת ודירקטור אמריטוס במכון Baker IDI לחקר סוכרת ומחלות לב במלבורן, קיבל תואר דוקטור כבוד על תרומתו כמומחה הניצב בחוד החנית של ההתקדמות העולמית במחקר הסוכרת, על קריירה מהוללת כמדען, כמחנך, כרופא וכמנהיג בתחום בריאות הציבור, שבזכותה זכה להכרה באוסטרליה מולדתו ובעולם כולו, על מאמציו הבלתי נלאים להעלאת המודעות למחלת הסוכרת כמצב חירום רפואי עולמי ולעיצוב מדיניות הבריאות ההולמת, על פרסום גוף עבודות פורה ומקיף על אודות סוכרת, השמנת יתר ותסמונת מטבולית, על המוניטין הרחב שלו כשליח ציבור, לרבות כהונה בתפקידים שונים בארגון הבריאות העולמי, הפדרציה הבינלאומית לסוכרת ולאחרונה גם כיו"ר הקונגרס העולמי לסוכרת לשנת 2013.

 

פרופ' זימט פרסם למעלה מ-850 עבודות מדעיות, מאמרים וסקירות, ונחשב לאחד המדענים המצוטטים ביותר בתחומו. הוא משתתף בוועדות בין-לאומיות רבות בנושא מחלת הסוכרת, לרבות בארגון הבריאות העולמי ובפדרציה הבין-לאומית לסוכרת, שבה הוא מכהן גם נשיא של כבוד. בשנת 2011 הוענק לו אות קצין מסדר אוסטרליה על תרומתו למחקר הרפואי, ובשנת 2013 זכה במדליית פיטר ווילס האוסטרלית למחקר. הוא מכהן  כחבר האקדמיה הספרדית הלאומית לרפואה וזכה בעיטורים רבים נוספים.

 

המדינאי פרופ' פרננדו אנריקה קרדוסו

פרופ' קרדוסו, נשיא ברזיל לשעבר, קיבל את התואר דוקטור כבוד על הישגיו כמנהיג לאומי כמדינאי וכאיש אקדמיה ועל מחויבותו הבלתי מתפשרת להגנה על ערכים דמוקרטיים, לזכויות אזרח ולצמצום פערים חברתיים-כלכליים בברזיל. תואר זה יצטרף ל-20 תארי דוקטור כבוד שקיבל מ-20 מוסדות ברחבי העולם.

 

קרדוסו שימש פרופסור לסוציולוגיה ומדע המדינה באוניברסיטת סן פאולו, כיהן כנשיא האגודה הבין-לאומית לסוציולוגיה בין השנים 1986-1982 וחיבר ספרים ומאמרים רבים, ביניהם החיבור הקלאסי על תלות והתפתחות באמריקה הלטינית. לאחר תקופת כהונתו כנשיא מונה קרדוסו לפרופסור באוניברסיטת בראון, שעמה הוא עומד בקשרים עד היום. הוא הרצה באוניברסיטאות ברחבי העולם, לרבות פרינסטון, אוקספורד, קיימברידג', קולומביה, סטנפורד וברקלי, והוא חבר כבוד זר באקדמיה האמריקנית לאמנויות ומדעים. בשנת 2005 הוא נבחר לאחד מ-100 האינטלקטואלים החיים החשובים בעולם במסגרת סקר שערכו כתבי העת Prospect ו-Foreign Policy.

 

על כן התואר ניתן לו על תרומתו לסוציולוגיה ולמדע המדינה, בדגש על עבודתו בתחום אתגרי הפיתוח באמריקה הלטינית ועל מסירותו לחינוך דורות חדשים של חוקרים ואנשי מעשה בתחום הפיתוח הבין-לאומי באמצעות מתן הרצאות ותפקידי הוראה באוניברסיטאות מובילות, על מאמציו המתמשכים לרתום את המוניטין הבין-לאומי שרכש לקידום שלום וזכויות אדם ועל קשרי הידידות החמים שלו עם מדינת ישראל.

 

היזם והתעשיין גיל שויד

שויד הוא מייסד צ'קפוינט טכנולוגיות תוכנה, ומכהן כמנכ"ל וכיו"ר חברה מאז שנוסדה ב-1993.הוא קיבל את תואר דוקטור כבוד על הישגיו יוצאי הדופן כיזם, כחלוץ טכנולוגי וכפילנתרופ, על היותו אבי חומת האש המודרנית וסנגור בלתי נלאה של הזכות לחינוך, על חזונו בהקמתה ובהנהגתה של צ'קפוינט טכנולוגיות תוכנה, שתחת ניצוחו הפכה למובילה עולמית בתחום אבטחת המידע, על אמונתו העמוקה בכוחו של חינוך ליצור שוויון הזדמנויות, לקדם מצוינות ולטפח יצירתיות. כמו כן, קיבל את התואר על תרומתו העצומה לחברה הישראלית, לא כתעשיין בלבד, אלא כדמות מופת לדורות חדשים של יזמים ומנהיגים בקהילה העסקית בישראל; על תמיכתו המשמעותית באוניברסיטת תל-אביב, בדגש על תפקיד המפתח שלקח על עצמו באוניברסיטה לנוער, שפותחת את דלתות ההשכלה הגבוהה לאלפי ישראלים צעירים ומוכשרים.

 

שויד נחשב לממציא חומת האש המודרנית, ותחת הנהגתו גדלה צ'קפוינט והפכה למובילה עולמית בתחום התקני חומת אש. כיום מעסיקה החברה למעלה מ-3,000 עובדים והכנסותיה עומדות על כ-1.4 מיליארד דולר בשנה. שויד זכה בעיטורים רבים, ביניהם תואר דוקטור לשם כבוד מטעם הטכניון, פרס "המנהיג הגלובלי של המחר" מטעם הפורום הכלכלי העולמי ופרס "צלחת הזהב" מאת האקדמיה האמריקנית להישגים עבור תרומתו לעולם העסקים והטכנולוגיה. שויד עומד בראש הוועד המנהל של אוניברסיטת תל-אביב לנוער ובראש הוועד המנהל של עמותת "יכולות" מיסודה של קרן רש"י, הפועלת להפחתת אחוזי הנשירה בבתי ספר תיכוניים. הוא חבר בחבר הנאמנים של אוניברסיטת תל-אביב, שבמסגרתה ייסד את מכון צ'קפוינט לאבטחת מידע.

 

פאולינה לואיזה מזרחי דויטש

קיבלה את התואר על מנהיגותה מעוררת ההשראה בקהילה היהודית בארגנטינה לאורך כמה עשורים; על שירות בתפקידים ציבוריים במגוון ארגוני רווחה וחינוך יהודי ועל המסירות כלפי מי שגורלם שפר עליהם פחות מזה שלה; על האמפתיה ורוח הסיוע המפעמת בה כעובדת סוציאלית מקצועית. כמו כן, תקבל את התואר על מסירותה הכנה לעם היהודי ולמדינת ישראל, שהביאה לזכייתה בפרס גולדה מאיר לצד פרסים יוקרתיים רבים אחרים; על תרומתה היוצאת מן הכלל לצמיחה ולהתפתחות של אוניברסיטת תל-אביב כמנהלת וכנשיאה של אגודת ידידי האוניברסיטה בארגנטינה; ועל הצלחתה המרשימה בקידום מעמדה המדעי והתרבותי של אוניברסיטת תל-אביב בארגנטינה ובחיזוק קשריה עם חברים ותומכים חדשים.

 

פאולינה היא חברה בחבר הנאמנים של אוניברסיטת תל-אביב ומכהנת כנשיאת אגודת הידידים בארגנטינה מאז שנת 1995. היא עובדת סוציאלית מקצועית בוגרת אוניברסיטת בואנוס איירס ובעלת ניסיון רב בעבודה עבור ארגונים ללא כוונת רווח. דויטש מילאה תפקידים שונים בסניף ארגנטינה של מועצת הנשים היהודיות הבינלאומית וזכתה בפרס גולדה מאיר עבור עבודתה המסורה. דויטש היא עמיתת כבוד של אוניברסיטת תל-אביב וזכתה בפרס נשיא האוניברסיטה, כמו גם בפרס בן-גוריון מטעם ארגון Friends of Israel. היא חברה לשעבר במועצה המנהלת של בית הספר תרבות, ובשנת 1998 הקימה יחד עם בעלה המנוח ג'ורג' את מכון דויטש למדעי המחשב באוניברסיטת תל-אביב.

 

רוני צ'אן - היזם והפילנתרופ

צ'אן הוא יושב ראש קבוצת Hang Lung Properties, שבבעלותה השקעות בשווי יותר מ-11 מיליארד דולר בבניית מתחמי מסחר בסין. הוא הוא המייסד ויושב הראש של הקרן למורשת סין, מנהל ומייסד משותף של הקרן לשימור המורשת התרבותית של העיר האסורה בבייג'ינג, ויועץ וסגן נשיא לשעבר של הקרן הסינית לחקר הפיתוח בבייג'ינג. צ'אן קיבל את תואר דוקטור כבוד על השפעתו הבין-לאומית כפילנתרופ וכיזם, ועל מאמצו הבלתי פוסק לחיזוק הקשרים הכלכליים, התרבותיים והפוליטיים בין ארה"ב ואסיה, על מסירותו לשימור המורשת התרבותית וההיסטורית הסינית והנחלתה לדורות הבאים, על תפקידי הנהגה בשלל ארגונים בין-לאומיים ללא כוונת רווח. עוד קיבל את התואר על מחויבותו להשכלה הגבוהה כתורם, כיועץ וכמרצה באוניברסיטאות מובילות באסיה וצפון אמריקה. צ'אן מכהן כיום כיו"ר משותף של הוועד המנהל של ארגוןAsia Society בניו יורק, כיושב ראש הוועד המנהל של מכון פיטרסון לכלכלה בין-לאומית, וכן כחבר המועצה ליחסי חוץ של ארה"ב והוועדה הכלל-ארצית ליחסי סין-ארה"ב.

 

תואר עמית כבוד לתיאטרון הקאמרי של תל-אביב

הקאמרי, התיאטרון העירוני של תל-אביב, קיבל תואר עמית כבוד על תרומתו הייחודית לאורך שבעה עשורים תמימים להעשרת התרבות הישראלית בכלל וחיי התרבות בעיר תל-אביב בפרט; על רפרטואר הפקות מגוון, המשקף במידה רבה את סיפורה של מדינת ישראל, וכולל יצירות אמנות שהפכו לנכסי צאן ברזל בזכות עצמן, על תפקידו בטיפוח ובהצגה של יצירתיות ישראלית אמנותית במיטבה. עוד קיבל את התואר על מחויבותו המהדהדת בכל רחבי הארץ לעידוד מצוינות באמנויות הבמה, במשחק, בבימוי, בהפקה ובמוזיקה, על מערכת היחסים המיוחדת שהוא מקיים זה עשורים רבים עם הקהילה האמנותית באוניברסיטת תל-אביב ועל כך ששימש בית אמנותי חם לבוגרים רבים של אוניברסיטת תל-אביב בתחום האמנויות.

 

הקאמרי שחוגג בימים אלה 70 שנה להיווסדו, הוא במת התיאטרון הגדולה ביותר בישראל, והרפרטואר שלו כולל הפקות קלאסיות לצד מודרניות מישראל ומחוצה לה. מדי שנה מועלות בתיאטרון כ-30 הפקות, מתוכן 10 הפקות חדשות, בפני קהל כולל של כמיליון איש מהארץ ומרחבי העולם. הפקות תיאטרון הקאמרי קטפו למעלה מ-100 פרסים, לרבות פרס ישראל למפעל חיים ותרומה מיוחדת למדינה. התיאטרון מוזמן להעלות את הפקותיו בחו"ל לעתים תכופות ומארח בישראל תיאטראות מובילים מרחבי העולם. צוות התיאטרון מונה 80 שחקנים, מבכירי המקצוענים בישראל, לצד במאים מוערכים מישראל ומחו"ל. בראש התיאטרון עומדים המנכ"ל נועם סמל והמנהל האמנותי עמרי ניצן.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>