8 חוקרות וחוקרים מאוניברסיטת תל אביב זכו במענקי המחקר היוקרתיים ביותר של האיחוד האירופי (ERC)

אוניברסיטת תל אביב מובילה עם מספר הזכיות, שחמש מתוכן הוענקו לחוקרות

23 נובמבר 2022
זוכות וזוכי מענק ERC לשנת 2022. מימין למעלה: ד"ר אלה דניאל, ד"ר חיים טרבס, ד"ר עדי אשכנזי, ד"ר איתי אפשטיין. מימין למטה: ד"ר תומר קורן, ד"ר רעיה סורקין, פרופ' ליעד מודריק וד"ר הדס סופר
זוכות וזוכי מענק ERC לשנת 2022. מימין למעלה: ד"ר אלה דניאל, ד"ר חיים טרבס, ד"ר עדי אשכנזי, ד"ר איתי אפשטיין. מימין למטה: ד"ר תומר קורן, ד"ר רעיה סורקין, פרופ' ליעד מודריק וד"ר הדס סופר

מועצת המחקר האירופית (ERC) פרסמה לאחרונה את תוצאות הקול הקורא של מענק ERC לשנת 2022. אוניברסיטת תל אביב מובילה עם מספר החוקרות והחוקרים שזכו בפרס היוקרתי, ורושמת הישג מרשים נוסף - 5 מתוך 8 הזכיות הוענקו לנשים חוקרות. המענק היוקרתי נועד לאפשר לחוקרים צעירים להגשים את מטרות המחקר שלהם כמו גם לקדם שיתופי פעולה פורים ולסייע בשלבים הראשונים של מסחור טכנולוגיות.

 

פרסים למגוון תחומי מחקר

"אנחנו גאים מאוד בחוקרים והחוקרות שלנו, ושמחים בהצלחתם. מרגש לראות שישראל בכלל, ואוניברסיטת תל אביב בפרט, ממשיכה לעמוד בחזית המדע העולמית. לשמחתנו, זו הפעם הראשונה שהמענקים כוללים גם מחקר בתחום מדעי הרוח ואני מאחל לחוקרים הצלחה רבה בעשייה פורצת הדרך החשובה", אמר פרופ' דן פאר, סגן הנשיא למחקר ופיתוח וראש המעבדה לננו-רפואה באוניברסיטת תל אביב.

החוקרות והחוקרים הצעירים שמחקריהם פורצי הדרך זכו השנה למענק

פרופ' ליעד מודריק | בית הספר למדעי הפסיכולוגיה ובית הספר סגול למדעי המוח

מדענית מוח שתחקור את ההשערה שבני אדם נבדלים במידה שבה הם מושפעים ממידע לא מודע. ההתנהגות והמחשבה שלנו מושפעת הן מתהליכים מודעים והן מתהליכים לא מודעים, ובמחקר הזה הטענה היא שמידת ההשפעה של תהליכים לא מודעים על ההתנהגות עשויה להיות תכונת אישיות יציבה, שמגדירה את פרופיל קבלת ההחלטות של האינדיבידואל. המחקר יישען על טכניקות של הדמיה מוחית ויחקור גם את ההתפתחות של עיבוד מודע ולא מודע בילדים.

 

ד"ר עדי אשכנזי | בית הספר לפיזיקה ולאסטרונומיה

פיזיקאית חלקיקים נסיונאית, שלומדת את התכונות של חלקיקי הניוטרינו, החלקיקים האלמנטריים היציבים הקשים ביותר לגילוי. ההצעה הזוכה מתמקדת באפקטים הגרעיניים שמעורבים בגילוי אוסצילציות של חלקיקי ניוטרינו. מטרתה היא לשפר את המודלים המשמשים לסימולציה של אינטראקצית ניוטרינו בגלאי על ידי שימוש במידע מניסויים של פיזור אלקטרונים על גרעיני אטום זהים.

 

ד"ר רעיה סורקין | בית הספר לכימיה

כימאית ביו-פיזיקאלית, שחוקרת תהליכים שקורים בקרומי תאים. ההצעה הזוכה מתמקדת בהשפעת עקמומיות ומתח הפנים של קרום התא על פעילותם של חלבונים הנחוצים להפריה, תקשורת בין תאים והדבקה על ידי וירוסים. הבנת תפקידם של החלבונים הללו ואופן הבקרה של פעילותם תתרום בטווח הארוך לפיתוח של טיפולי פוריות חדשים, פיתוח אמצעי מניעה לא הורמונליים ותרופות אנטי-ויראליות חדשות.

 

ד"ר איתי אפשטיין | הפקולטה להנדסה

מהנדס חשמל, שחוקר את האינטראקציה בין אור לחומרים דו-מימדיים, אשר מורכבים משכבות אטומיות בודדות, בכדי לפרוץ את גבולות האינטראקציה בין אור לחומר ולפתח התקנים חדשניים אופטו-אלקטרוניים בסקלה האטומית. בהצעה הזוכה, ד״ר אפשטיין יחקור את האפשרות לפתח מקורות וגלאים אופטו-אלקטרוניים חדשניים לקרינת טרהרץ, המבוססים על שתי שכבות אטומיות של גרפן, ובעלי פוטנציאל ביצועים גבוה בהרבה מהרגיל בתחום.

 

ד"ר אלה דניאל | בית הספר לחינוך

פסיכולוגית התפתחותית, שמתמקדת בהתפתחות של ערכים, התנהגות פרו חברתית ומוסר לאורך החיים, מילדות ועד בגרות. המחקר הזוכה עוסק בלמידת ערכים של ילדים ומתבגרים מתוך מגוון דמויות לחיקוי. הורים משוחחים עם ילדיהם על ערכים, בתקווה שילמדו להבחין בין טוב לרע. אבל ילדים מבלים שעות ברשתות החברתיות, מעריצים משפיענים ביוטיוב, טיקטוק או אינסטגרם, ולומדים ערכים גם שם. במחקר נשתמש בשיטות חדשניות וממוחשבות, כדי ללמוד איזה ערכים נלמדים בכל הקשר, איך לומדים אותם, וגם מה יכולים ההורים לעשות כדי להבטיח שהילדים ילמדו ערכים ברשת, בלי לשכוח את אלו שלמדו בבית.

 

ד"ר הדס סופר |  בית הספר לפיזיקה ולאסטרונומיה

פיזיקאית, שחוקרת תופעות קוונטיות בנקודת ההשקה של אופטיקה מהירה ומדע החומרים. במעבדה אנחנו מצלמים "סרטים" של תנועת האלקטרונים בתוך גבישים בעזרת לייזר המפיק הבזקים קצרצרים, באורך מיליונית של ביליונית השניה. הפרוייקט החדש מתמקד בשליטה בזרמים חשמליים בחומרים קוונטיים מתקדמים בעזרת קרינת לייזר, באופן שיפתח צוהר לסוגים חדשים של התקנים אלקטרוניים. 

 

ד"ר חיים טרבס | בית הספר למדעי הצמח ואבטחת מזון

פיזיו-אקולוג, שחוקר פוטוסינתזה ומטאבוליזם באצות. תחומי המחקר שלו עוסקים במטבוליזם פוטוסינתטי, שטפים מטאבוליים, ויחסי גומלין עם גידול באצות וצמחים. המטרה העיקרית של פרויקט FRIDOM היא להשיג הבנה עמוקה ברמת המערכות של המטבוליזם הפוטוסינתטי באצות, והתפקיד שהוא ממלא בקביעת היעילות של פוטוסינתזה וגידול. כדי לתת מענה למטרות אלו, המעבדה תיישם סט כלים, הכוללים אנליזה מתקדמת של שטפים מטאבוליים, ושימוש בביולוגיה סינתטית באצות וצמחי מודל. 

 

ד״ר תומר קורן | בית הספר למדעי המחשב

מדען מחשב בתחום הלמידה הממוחשבת, שחוקר תאוריה ואלגוריתמים לאופטימיזציה מתמטית ואת תכונותיהם ושימושיהם בלמידה ממוחשבת ובלמידה עם חיזוקים. ההצעה הזוכה מתמקדת בחקר תכונות ההכללה של אלגוריתמים אלה: היכולת המדהימה שלהם לספק תחזיות לגבי פרטי מידע שהם לא ראו מעולם קודם לכן. מטרתה היא לחזק את היסודות התאורטיים מאחורי ההצלחות פורצות הדרך של למידה ממוחשבת בשנים האחרונות בכדי להבין טוב יותר מדוע אלגוריתמים שבהם אנו משתמשים כיום מצליחים מעל ומעבר לציפיות, ואיך ניתן לשפר ולייעל אותם לקראת פריצות הדרך הבאות.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>