שבוע הסייבר 2021 יוצא לדרך

עידן חדש בסייבר: הכנה לעולם של פוסט-מגפה

11 יולי 2021
שבוע  הסייבר באוניברסיטת תל אביב, 22-19 ביולי 2021
שבוע הסייבר באוניברסיטת תל אביב, 22-19 ביולי 2021

שבוע הסייבר השנתי 2021, שיתקיים השנה בין התאריכים 22-19 ביולי, עומד להיות היברידי: חלק מהמפגשים יתקיימו באופן פיזי, ואילו האירוע כולו יועבר גם באופן מקוון. האירוע הפופולרי מושך אליו כ-10,000 משתתפות ומשתתפים מכ-90 מדינות, בהם מומחים מהתעשייה, נשות ואנשי ממשלה ואקדמיה, שנפגשים כדי לחלוק מידע על מגמות ופתרונות טכנולוגיים אקטואליים בתחום הסייבר. הכנס הוא אירוע משותף של המרכז לחקר הסייבר הבינתחומי ע"ש בלווטניקסדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון ומנהל הסייבר הלאומי בישראל תחת משרד ראש הממשלה ומשרד החוץ, ובין הדוברים שיופיעו בו נמצאת צמרת הביטחון המדינית: ראש הממשלה נפתלי בנט, יאיר לפיד - ראש הממשלה החלופי ושר החוץ, ושר הביטחון בני גנץ.

 
שירותי בריאות, פצצות זום ותוכנות כופר

פרופ' יצחק בן ישראל, יו"ר הכנס ומי שעומד בראש המרכז לחקר הסייבר, מנה כמה מאיומי הסייבר הגדולים, עליהם ידונו בכנס: "מגפת הקורונה והצורך לתקשר ולעבוד מרחוק הגבירו את התלות שלנו במחשבים ובאינטרנט, והאיצו את סיכוני הסייבר או את מה שאפשר להגדיר כ'מגפת הסייבר'. מתקפות סייבר על מוסדות בריאות הפכו תכופות יותר במהלך (ובגלל) Covid-19, בעיקר באמצעות דרישה לכופר עבור נתוני חולים, והותירה את חייהם ופרנסתם של החולים, כמו גם את מצבם הכלכלי והמוניטין של בתי החולים, פגיעים וחשופים. ההתקפות מבקשות לגרום נזק על ידי התמקדות במשאבים דיגיטליים פחות מאובטחים, ויש למנוע אותן".

 
תוכנות כופר אמנם אינן איום חדש, אך השחקנים במגרש המסוכן הולכים ומתחזקים ככל שהשיטות שלהם מתפתחות ומשתכללות. לדבריו של פרופ' בן ישראל, אחת המגמות העיקריות היום היא שימוש בטקטיקות סחיטה נוספות כמו הדלפת מידע גנוב, פרסום האירוע לתקשורת, שליחת הודעות על האירוע למכריו וללקוחותיו של הקורבן. לדבריו, דרישות הכופר, שנחשבות לאחת המטרות העיקריות של האקרים והפצצות זום, הופכות תכופות הרבה יותר בשנה האחרונה, והסכומים הנדרשים גדלו במידה ניכרת.

 
הפופולריות הגוברת של מפגשי למידה ועסקים מקוונים הפכה אותם למטרה נוחה ומתבקשת עבור האקרים, שמשיגים גישה לוועידות וידאו, לעתים קרובות במטרה לשתף תוכן לא הולם. "המגפה מלחיצה את כולם, אך עבור קציני אבטחת מידע מדובר במאבק יומיומי", אומר פרופ' בן ישראל ומוסיף "לכל פריצה שכזו עשויות להיות השלכות חמורות, בעוד שסיכול אירוע מסוג זה נחשב לפעילות שבשגרה".

 
ישנן מדינות שפעלו לפי המודל הישראלי וכיום יש להן ראשי סייבר ייעודיים. כמה מהם ישתתפו בשבוע הסייבר, כדי לדון באבטחת סייבר ברמה הלאומית, בהם ברנדון ויילס, ממלא מקום מנהל הסוכנות לאבטחת סייבר ותשתיות (CISA), אשר ידבר על אתגרי הסייבר הנוכחיים העומדים בפני ארה"ב, קארל רקה, מנהל הסוכנות הלאומית לאבטחת מידע בתחום הסייבר NUKIB בצ'כיה, ולינדי קמרון, מנכ"לית של המרכז הלאומי לאבטחת סייבר בבריטניה.

 
"אני מברך את כל משתתפות ומשתתפי האירוע,שבחרו לעשות זאת באופן אישי או באופן מקוון", אומר פרופ' בן-ישראל ומציין כי "במשך יותר מעשור, שבוע הסייבר שימש פלטפורמה חשובה לשיתוף ידע קריטי בקרב אנשי המקצוע הבולטים ביותר בתחום אבטחת הסייבר ומומחים חוצי תעשיות מרחבי העולם. ההצלחה של שבוע הסייבר לאורך השנים היא עדות למעמדה של ישראל כמוקד אבטחת סייבר בעל שם עולמי, וכוחו של שיתוף הפעולה הבינלאומי להגן על העולם מול איום הולך וגדל. אנו שמחים להתכנס שוב באירוע פיזי לאחר יותר משנה. ההשפעה הנרחבת של המגיפה השפיעה רבות על מצב אבטחת הסייבר וגם על דרכי התקשורת והעבודה שלנו. היום, יותר מתמיד, חשוב שנתכנס כדי להציע לקהילה הגלובלית נקודות מבט ותובנות יקרות ערך".

 לתוכנית המלאה של שבוע הסייבר ולהרשמה ללא עלות >

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>