הכדור בידיים של האקדמיה

מרכז מחקר רב תחומי לשינויי אקלים הושק באוניברסיטת תל אביב, במטרה למצוא פתרונות מעשיים למשבר העולמי

13 יוני 2021

אוניברסיטת תל אביב השיקה את מרכז המחקר הרב תחומי לשינויי אקלים (Center for Climate Change Action), במטרה למצוא פתרונות מעשיים למשבר העולמי. המרכז החדש, הראשון מסוגו בישראל, אשר מנוהל במסגרת בית ספר לסביבה ולמדעי כדור הארץ ע"ש פורטר, ופועל בכדי להקיף את הנושא ב-360 מעלות, ולנצל את הידע, המשאבים והיכולות של כלל הפקולטות בקמפוס (הנדסה, רפואה, מדעים מדויקים, מדעי החיים ומדעי כדור הארץ, משפטים, מדעי החברה, מדעי הרוח ואומנויות). בנוסף, המרכז ישתף פעולה עם גורמים בתעשייה, באקדמיה ובממשל בארץ ובעולם, לטובת פיתוח פתרונות טכנולוגיים, העלאת המודעות הציבורית, קידום חקיקה והסדרת הרגולציה ועוד.

 

כמו כן, המרכז החדש, יתמוך בפיתוח פרויקטים קיימים ויזומים, יעניק מלגות לסטודנטים, יפתח תוכנית עמיתים, יממן חונכויות והשתלמויות וישיק אקסלרטור בשיתוף עם גורמי תעשייה. בנוסף, מדי שנה המרכז יפרסם ניירות עמדה ויקיים כנסים בינלאומיים.

 

"הגיעה העת למצוא פתרונות"

"אוניברסיטת תל אביב  שותפה לצורך של האנושות כולה  להתמודד עם הסיכון של ההתחממות הגלובלית ושינויי האקלים. התמודדות כזו דורשת הסתכלות מהרבה נקודות מבט: טכנולוגית, חברתית, מוסרית, כלכלית, סוציולוגית, משפטית ועוד", אומר פרופ' אריאל פורת, נשיא אוניברסיטת תל אביב ומוסיף "מגוון התחומים העצום שיש באוניברסיטת תל אביב מאפשר הסתכלות רחבה כזו. המרכז האוניברסיטאי הרב תחומי החדש שעוסק באתגרי שינוי האקלים, מצטרף למספר מרכזים רב תחומיים נוספים שהקמנו בשנתיים האחרונות באוניברסיטה, בהם המרכז לבינה מלאכותית ומדע הנתונים, המרכז למלחמה במגפות והמרכז למדע וטכנולוגיות קוונטיות". 

 

בראש המרכז עומד פרופ' קולין פרייס, ראש החוג ללימודי סביבה ע"ש פורטר, שמסביר כי "מחקר בסיסי זה טוב וחשוב, אבל מאחר ואנחנו כבר יודעים שיש בעיה עם התחממות גלובלית ואנחנו יודעים מהם הגורמים לבעיה, הגיעה העת למצוא פתרונות, מכל ההיבטים ומכל הדיסציפלינות. יש פתרונות טכנולוגיים שיגיעו מהכיוון של הנדסה ומדעים מדויקים, אבל יש גם פתרונות שיגיעו מכיוונים כמו רגולציה, מדיניות ציבורית ואפילו פסיכולוגיה. הרי לא צריך טכנולוגיה חדישה כדי לגייס את תמיכת הציבור לפעולה, ובלי תמיכה כזאת לא יישמו את הפתרונות הטכנולוגיים. מרכז הפעולה לשינויי אקלים יהיה שיתוף פעולה חוצה-קמפוס, יחד עם שותפים בהייטק, בתעשייה, בממשלה ובארגונים האזרחיים".

 

לדבריו של פרופ' פרייס, המטרה העיקרית של מרכז המחקר ושל האנושות בכלל היא לטפל קודם כל במקור הבעיה, כלומר בגזי החממה שהאדם פולט לאטמוספרה ועמידה ביעד של אפס פליטות חממה עד 2050, כפי שהגדיר אותו האו"ם. "יש לנו בסך הכול 30 שנה כדי למצוא פתרונות ולהגיע לאיזון גלובלי, ויש עדיין המון בעיות לפתור", הוא מוסיף. "דוגמה טובה לכך היא אנרגיה סולארית. זול יותר להפיק חשמל מפאנל סולארי על הגג מאשר מתחנת כוח שמשתמשת בדלק, בפחם או אפילו בגז טבעי, אבל את האנרגיה הסולארית צריך הרי להוביל לבתים של האנשים, וצריך לאגור את החשמל שנוצר גם בלילה, כלומר בסוללות, וצריך תשתיות שיובילו את האנרגיה למרכזי האוכלוסין. אנחנו צריכים להשקיע במציאת הפתרונות המעשיים היום, כדי להימנע מהתחזיות הקודרות מחר".

 

בשנה שעברה נפתח לראשונה באוניברסיטת תל אביב קורס אונליין חדש וחוצה פקולטות בנושא משבר האקלים, שפתוח לכלל תלמידי האוניברסיטה כקורס בחירה לתואר ראשון ומושך אליו מאות סטודנטים וסטודנטיות. את הקורס יזמו פרופ׳ רות רונן מהחוג לפילוסופיה בפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין, ופרופ' קולין פרייס.

 

"יש לנו בסך הכול 30 שנה כדי למצוא פתרונות ולהגיע לאיזון גלובלי, ויש עדיין המון בעיות לפתור". פרופ' קולין פרייס

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>