הסכם בין אוניברסיטת תל-אביב ואוניברסיטת צ'ינגחואה להקמת מרכז מחקר משותף שין בהיקף של 300 מיליון דולר

נשיא אוניברסיטת תל-אביב, פרופ' יוסף קלפטר: "הקמת מרכז המחקר המשותף מציג הסכם חסר תקדים, המהווה רגע משמעותי הן עבור ישראל והן עבור סין"

20 מאי 2014
נשיא אוניברסיטת תל-אביב, פרופ' יוסף קלפטר, ונשיא אוניברסיטת צ'ינגחואה, פרופ' צ'ן ג'ינינג

אוניברסיטת תל-אביב ואוניברסיטת העילית צ'ינגחואה, בייג'ין, חתמו אתמול (19.5.14) בראשי תיבות על הסכם להקמת מרכז מחקר משותף שין בהיקף של 300 מיליון דולר. היום יתקיים טקס החתימה של המרכז החדש בהשתתפות סגנית ראש הממשלה של סין.

 

תרבויות שונות אך משלימות

במסיבת עיתונאים משותפת לשתי האוניברסיטאות שהתקיימה באוניברסיטת תל-אביב, ציין ראש מרכז שין בסין, פרופ' צ'וואנשואי ז'נג, כי הצלחת שיתוף הפעולה הזה תלויה בהבנה הדדית, לטובת שני הצדדים. "שיתוף פעולה בין המדינות ושתי האוניברסיטאות הוא כמו נישואים עם תינוק חדש, והסתגלות לחיים חדשים. התרבויות של שני הצדדים שונות - אך משלימות", אמר פרופ' ז'נג. אנחנו רוצים להתחיל בפעילות בהיקף קטן - ולצמוח במהירות".

 

נשיא אוניברסיטת צ'ינגחואה פרופ' צ'ן ג'ינינג, סיפר על מעמדה המוביל של האוניברסיטה שלו בארצו: זוהי אוניברסיטה בת למעלה ממאה שנים, שמילאה תפקיד מרכזי בהיסטוריה המודרנית של סין - וכיום היא אחראית ל-5% מהתמ"ג של איזור בייג'ינג. רבים מהאישים המובילים בסין התחנכו בה, לרבות ראש הממשלה הקודם, ובכירים אחרים. "מרכז שין יציע מודל חדש להאצת החדשנות. אתגרי העתיד נשענים על דרכים חדשות, ועל שיתופים בין תרבויות שונות, ובין סקטורים שונים", אמר פרופ' צ'ן, "שיתוף פעולה הדוק יותר נדרש על מנת לחנך ולהכשיר את הדורות הבאים". לדבריו, פרויקט שין הוא שיתוף הפעולה העמוק ביותר שיש לצ'ינגוחאה עם אוניברסיטה כלשהי בעולם.
 

ישראלים לומדים סינית, סינים לומדים עברית

פרופ' יעל חנין, ראשת מרכז הננו באוניברסיטת תל-אביב, שתשמש גם כראשת מרכז שין בישראל, ציינה כי חתימת ההסכם באה בתום שנה אינטנסיבית של עבודה משותפת. "למדנו שהעבודה המשותפת יכולה להוות גשר פנטסטי בין תרבויות, להדגיש את המכנה המשותף ואת היתרונות של הבאת שני הצדדים יחד. יש לשני הצדדים הרבה עניין במדע, בלימוד ובחדשנות", אמרה. לדבריה, שיתוף הפעולה ממחיש את כוחם של המדע והלימודים כמכנה משותף בין אנשים. על התקשורת עם עמיתיה, סיפרה כי "אני לומדת סינית, ועמיתי לומד עברית - אבל אנחנו מתקשרים באנגלית".

 

היוזמה החלה במפגש בין חוקרים

נשיא אוניברסיטת תל-אביב, פרופ' יוסף קלפטר, אמר כי הקמת מרכז המחקר המשותף מציג הסכם חסר תקדים, המהווה רגע משמעותי הן עבור ישראל והן עבור סין. "בשבילנו, באוניברסיטת תל-אביב, זהו אחד ההסכמים המשמעותיים ביותר: יש לנו הסכמים רבים עם אוניברסיטאות סביב העולם, וההסכם הנוכחי משמעותי ובולט. שתי האוניברסיטאות ידועות במצויינותן, ומלמדות את מיטב הסטודנטים כל אחת בארצה. אנחנו יוצרים בסיס לשיתוף, שייושם על ידי בוגרינו. אנחנו בטוחים שנגיע להיקפים רחבים של חדשנות, נלמד ונכשיר את הדור הבא של מובילי חדשנות". בסוגיית המימון אמר, כי התבצעו כבר כמה צעדים לגיוס הכספים הנדרשים, כשליש מהסכום גוייס - והוא בטוח כי המטרה תושג.

 

פרופ' קלפטר ציין כי התהליך החל מלמטה למעלה. ראשיתו, במפגש בין חוקרים משתי האוניברסיטאות, בתחום הננו, שבאו אל הנהלות המוסדות והציעו להקים מסגרת לשיתוף הפעולה. "אנחנו באים מתרבויות שונות שהמשותף להן היא החתירה למצויינות", אמר פרופ' קפלטר. "לישראל יש מוניטין של אומת סטארטאפ, אבל זה לא הדבר היחיד שאנחנו מביאים עימנו". ראשת המרכז החדש, פרופ' יעל חנין, עמדה על ההבדלים בין התרבויות. לדבריה, בישראל - זו תרבות של הטלת ספק בסדר הקיים. בסין - זו תרבות של הרמוניה. אנחנו רוצים להביא מעט הרמוניה לישראלים, ומעט סטייה מהקיים לסינים". לדברי פרופ' צ'נג, "אנחנו ידועים בסין כאוניברסיטה מובילה טכנולוגית. היופי בשיתוף הפעולה נובע מהשוני בין הצדדים: מסורת של שיתוף פעולה נשענת על הבדלים, ועל ניהול ההבדלים אלה".
 

רשימת הגופים המשקיעים והממנים את המרכז המשותף כוללת תורמים פרטיים, גופי תעשייה משני הצדדים, ותקציבים של ממשלת סין.
 

סטודנטים ראשונים יגוייסו כבר השנה

תכנית העמיתים המשותפת לשתי האוניברסיטאות תופעל מיידית, ולצורך זה כבר גוייסו מתאמי התחום. המועמדים הראשונים לתכנית ייבחרו במהלך הקיץ, והם יהוו בסיס לפרוייקט, בסיוע מנטורים מהפקולטות לננוטכנולוגיה הפועלות בשתי האוניברסיטאות, שיהוו כר לשיתוף הפעולה הראשוני. פרופ' צ'וואנשואי ז'נג ציין בהקשר הזה, כי האוניברסיטה הסינית, העוסקת כיום בעיקר במחקר בסיסי, מעוניינת עתה להרחיב את פעילותה גם לתחום המעשי, ולבניית אבות טיפוס. "סין מציעה הזדמנות עצומה. אנחנו שוק עצום, מייצרים מוצרי תעשייה ומייצרים כסף".
 

שיתוף הפעולה בין שתי האוניברסיטאות, שהחל כאמור בתחום הננו ובבניית קשר אישי ומדעי צפוי להתרחב עתה בעקבות הקמת המרכז, ולכלול בעתיד גם תחומים נוספים, לרבות חקר חומרים, טכנולוגיות מים וסביבה, ננו-רפואה ובמיוחד ננו-פוטוניקס, תחום בו נמנים החוקרים בשתי האוניברסיטאות עם המובילים בעולם.

העלות המשוערת של מרכז שין היא 300 מיליון דולר, שיגויסו מתרומות וממקורות ממשלתיים. פרויקטים מצליחים של שין ייהנו מהשקעות נוספות, ובמיוחד יש לציין קרן ייעודית בסך 100 מיליון יואן שתוקם על ידי קבוצת 'אינפיניטי', מבתי ההשקעות הגדולים בישראל. ממשלת ביג'ינג ובוגרי אוניברסיטת צי'נגחואה יהיו בין משקיעי הקרן.

 

300 מיליון הדולר שיושקעו במרכז בשנים הקרובות ינותבו למימון פעילות מחקר משותפת בשתי המדינות. בסיבוב הראשון, השנה, תגייס התכנית 7 סטודנטים לתארים מתקדמים באוניברסיטת תל אביב, ו-14 מסין.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>