"שבוע המודעות למוח": סטודנטים יעבירו לילדים פעילויות על מדעי המוח

לרגל שבוע המודעות למוח, ייערכו פעילויות לילדים על-ידי סטודנטים מבית הספר למדעי המוח ומבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל-אביב

19 מרץ 2013
"שבוע המודעות למוח": סטודנטים יעבירו לילדים פעילויות על מדעי המוח
מבט לגן: מדעי המוח בגן הילדים

בשבועות הקרובים יתקיימו בגני ילדים ובבתי ספר ברחבי הארץ פעילויות שונות במסגרת שבוע המודעות למוח. מדובר ביוזמה של קרן דנה (Dana Foundation) - קרן בינלאומית שמקדמת פעילויות חינוכיות בתחומי הרפואה והמדעים. במסגרת היוזמה נערכות מדי שנה בלמעלה משמונים מדינות ברחבי העולם פעילויות שונות שמטרתן להגדיל את המודעות הציבורית לחשיבות חקר המוח ותפקידיו, והשנה יתקיים שבוע המודעות גם בישראל.

 

בעשרה במרץ התקיימה פעילות במרכז הארץ, ואילו אחרי פסח ייערכו פעילויות בדרומה. בין היתר יתקיימו ימים פתוחים במעבדות, תערוכות על המוח, הרצאות וסדנאות. הפעילויות לילדים יועברו על-ידי סטודנטים מבית הספר סגול למדעי המוח ומבית הספר לחינוך ע"ש חיים וג'ואן קונסטנטינר באוניברסיטת תל-אביב, ומן המרכז למדעי העצב באוניברסיטת בן-גוריון.

 

מי שמרכזת את ההיבט החינוכי של שבוע המודעות וגם תעביר את הסטודנטים הכשרה מתאימה היא ד"ר רות סטרול-נוביק מבית הספר לחינוך ע"ש חיים וג'ואן קונסטנטינר, המשמשת כאחראית על פרויקט מב"ט (מדע בחברה טכנולוגית) של המרכז להוראת מדעים, וכן כאחראית על הספרייה של הפרויקט. במסגרת הספרייה פורסמו בשנים האחרונות כותרים שונים בתחומי המדע המיועדים לילדים (אסטרונאוטים, חיידקים, הלב, אור ועוד), ובשנה הבאה צפוי לצאת ספר שעוסק במוח ונכתב בהנהגת פרופ' יניב אסף, ראש המחלקה לנוירוביולוגיה וראש מרכז שטראוס לדימות נוירונאלי ממוחשב.

 

המוח מרגיש

"אחת המטרות היא שהילדים יערכו היכרות עם המוח בצורה יצירתית, רגישה ומקצועית ותוך רלבנטיות לסביבתם המיידית", מסבירה ד"ר סטרול-נוביק. "כך לדוגמא, אנחנו מבקשים מהילדים לעשות פעילויות שונות – לצחוק, לרקוד וכו',  ואז אנו שואלים אותם, מי לדעתם אחראי על הפעולות הללו בגוף. כך מתוודעים הילדים לעובדה שהמוח ולא הלב הוא זה שמרגיש ומעביר פקודות לחלקי הגוף, ומפתחים סקרנות באשר לדרך פעולת המוח, אמצעי העברת הפקודות לחלקי הגוף האחרים וכיוב'".

 

קשר בין מדענים לילדים, גשר בין הציבור למדע

לדברי ד"ר סטרול-נוביק, "מחקרים על המוח מראים בין השאר, שישנן בחייו של אדם תקופות קריטיות, בהן הוא לומד, מבין ומרגיש טוב יותר מאשר בתקופות אחרות. בגיל הרך כושר הלימוד הוא בשיאו. מיצויו מהווה נכס לחיים והחמצתו היא אבדה. תכנית "מבט לגן" היא תכנית לימודים לגיל הרך שעושה בדיוק את זה - פוגשת את הילדים בתקופה הקריטית, שבה הם מדמיינים עולמות וירטואליים, מפתחים תיאוריות מדעיות, מסיקים מסקנות, עושים תצפיות, ומסייעת בידם לפתח חשיבה מדעית ורציונאלית".

 

"האוניברסיטה מאוד תומכת בקשר שבין מדענים לילדים, היא רואה בקשר זה גשר בין הציבור למדע", מוסיפה ד"ר סטרול-נוביק ומציינת את תמיכת האוניברסיטה והמדען הראשי במשרד המדע בפיתוח הפרוייקט.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>