מדעני העתיד של אוניברסיטת תל-אביב לנוער נפגשו עם הנשיא שמעון פרס

אושפיזין בסוכת הנשיא: תלמידי התכנית "מדעני וממציאי העתיד" של אוניברסיטת תל-אביב לנוער נפגשו עם הנשיא בחג הסוכות האחרון והציגו בפניו את פירות מחקריהם

04 נובמבר 2012
מדעני העתיד הצעירים עובדים באוניברסיטה על פרסי הנובל הבאים
מדעני העתיד הצעירים עם הנשיא שמעון פרס בחג הסוכות האחרון

הגדולה מצויה ברוח ובמדע

לאלפי האורחים שהגיעו בחג הסוכות האחרון לסוכתו של הנשיא שמעון פרס חיכתה הפתעה: תלמידים מתכנית מדעני וממציאי העתיד, שפועלת באוניברסיטת תל-אביב, התארחו אף הם בסוכה והציגו בה את פירות מחקריהם. בין השאר, הציגו התלמידים מודלים מתמטיים לפיצוח קובייה הונגרית, מודל שפיתחו לקידום אנרגיות חלופיות ועמדת הפעלה שעסקה בפיזיקה של בועות הסבון. הנשיא מצידו התרשם מהתלמידים ושמח לשוחח ולהצטלם איתם.

 

למעשה, עצם היוזמה להקמת התכנית מדעני וממציאי העתיד החלה אצל הנשיא פרס עצמו. בנאום שנשא ב-2008, במסגרת יום המדע הבינלאומי, קרא הנשיא להביא תלמידים כבר מגיל צעיר למעבדות המחקר באוניברסיטאות ולהכיר להם את התעשייה הטכנולוגית. "הגדוּלה מצויה היום ברוח ובמדע," אמר פרס והוסיף כי "ישראל צריכה לעשות כל אשר לאל ידה כדי שבניה ובנותיה המצטיינים ייהנו ממנה ויישארו כאן להעניק את פירות הגותם ומחקרם בבית".

 

בעקבות קריאתו של הנשיא הוקמה התכנית, וזאת כחלק מאוניברסיטת תל-אביב לנוער – מסגרת אקדמית שנועדה לטפח תלמידי תיכון מצטיינים מכל רחבי הארץ. השנה נפתח המחזור הרביעי של מדעני וממציאי העתיד, בסך הכל כשמונים תלמידים בתכנית. לאחרונה החלה לפעול גם בטכניון בחיפה תכנית דומה, שבה כשלושים תלמידים. המטרה היא להרחיב בעתיד את התכנית לכל חלקי הארץ.

 

דור העתיד של המדענים והחוקרים

ד"ר אביב סגל, מנהלת יחסי הציבור של היחידה לנוער שוחר מדע ע"ש דב לאוטמן, אשר מפעילה את אוניברסיטת תל-אביב לנוער, מספרת כי התכנית מיועדת לתלמידים מצטיינים בוגרי כיתה ח'. "מדובר בילדים מאוד מוכשרים, חכמים ותאבי דעת," היא אומרת. "הם לא באים כדי לקבל תואר, הם באים פשוט כי הם רוצים ללמוד".

 

התכנית, שנמשכת ארבע שנים, מתחילה בתקופת לימודים אינטנסיבית בקיץ וממשיכה במהלך השנה האקדמית שמתחילה באוקטובר. לאורך השנה מגיעים התלמידים מדי שבוע לקמפוס ללמוד פיזיקה, מתמטיקה וכימיה, ונחשפים למגוון נושאים בהם ביולוגיה, ביו-טכנולוגיה, רובוטיקה, אווירונאוטיקה, ננו-טכנולוגיה ופילוסופיה. בקורסים האקדמיים בהם הם משתתפים הם מגיעים להישגים יוצאי דופן, ולעיתים אף עולים הישגיהם על אלו של הסטודנטים מן המניין.

 

לדברי ד"ר סגל, לתכנית נבחרים מרצים שמתאימים למסגרת היייחודית. כך לדוגמה, ד"ר ארז פייטן, שהיה שותף במחקרה של פרופ' עדה יונת שזיכה אותה בפרס נובל, מלמד פיזיקה בשיטה יוצאת דופן, המאפשרת לילדים לחוות את התפתחות התיאוריות הפיזיקליות במהלך ההיסטוריה. דמויות בולטות נוספות הם מנכ"ל קרן רש"י, איציק תורג'מן, שהיה ממקימי התכנית; גיל שויד מנכ"ל צ'ק-פוינט, שמשמש כיו"ר הוועד המנהל; ופרופ' שמעון ינקלביץ', יו"ר הוועדה האקדמית.

 

"רוב הזמן משמיעים ביקורת על הנוער בישראל, והתכנית מראה צד אחר של בני הנוער," אומרת ד"ר סגל. "הרעיון הוא לשלב אותם במעבדות המחקר באוניברסיטה, ולאחר מכן גם בתעשייה. זהו דור העתיד של המדענים והחוקרים, ויש שאומרים שמהם ייצאו החתנים והכלות של פרסי הנובל הבאים".

 

עוד על התכנית >>

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>