החוג לארכיאולוגיה דורג ראשון בארץ ובין 100 הטובים בעולם בדירוג אוניברסיטאות עולמי

במסגרת החוג והמכון לארכיאולוגיה של אוניברסיטת תל אביב מתקיים מחקר פורץ דרך, ורבות מהתגליות זוכות לחשיפה רבת היקף בתקשורת העולמית

30 מרץ 2016

בדירוג QS לשנת 2016, שדירג אוניברסיטאות בעולם לפי תחומי לימוד ומחקר, דורג החוג לארכיאולוגיה של אוניברסיטת תל אביב ראשון בישראל ובין 100 הטובים בעולם.

 

החוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום באוניברסיטת תל אביב הוא החוג הגדול והמגוון ביותר בישראל בתחום. מורי החוג הינם מומחים בעלי שם עולמי, ותלמידי החוג מקבלים הכשרה מקיפה ביותר המכינה אותם להתמודדות בזירות האקדמיות הטובות בעולם. בוגרי החוג מצוידים בידע מקיף ובכישורים מתאימים לתעסוקה בתחומי הארכיאולוגיה השונים (רשות העתיקות, מוזיאונים, הדרכת טיולים, תיירות, הוראה וכן הלאה).

 

ארץ זבת חלב, דבש וארכיאולוגיה

החוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום מתמקד בהוראה ובמחקר של הארכיאולוגיה של ארץ ישראל ושל התרבויות המפוארות של המזרח הקדום (מצרים, מסופוטמיה ואנטוליה) החל מהתקופה הפרהיסטורית (ראשית האדם הקדמון באזורינו, לפני כמליון וחצי שנים) ועד התקופות הקלאסיות (התקופה הרומית והביזנטית, עד המאה השביעית לספירה). במסגרת החוג נלמדות שלוש שפות עתיקות – מצרית עתיקה, חיתית ואכדית. ההיסטוריה והארכיאולוגיה של ארץ ישראל נלמדות מתוך ראיה של ארץ ישראל כאזור מפתח בין אפריקה ליורו-אסיה ותוך שימת דגש על מיקומה המרכזי של ארץ ישראל במסגרת המהלכים האבולוציוניים והתרבותיים המשמעותיים ביותר בתולדות האדם וככברת ארץ משמעותית בין האימפריות העתיקות ששלטו באזור. 

 

תגליות בעלות חשיבות עולמית

חברי הסגל האקדמי הבכיר של החוג עוסקים כולם במחקר ארכיאולוגי של הסוגיות המרכזיות ביותר במחקר בתחומי עיסוקם, והם בין החוקרים המובילים בעולם בתחומם. במסגרת החוג והמכון לארכיאולוגיה של אוניברסיטת תל אביב מתקיים מחקר פורץ  דרך המתבסס על עבודת שדה ארכיאולוגית לצד מחקר מעבדתי, על פענוח של טקסטים עתיקים וניתוחם, על ניתוח ממצאים מהשטח ועל מחשבה ביקורתית. רבים ממחקרי סגל החוג נוגעים לסוגיות רלוונטיות לחיי כל אדם גם במאה העשרים ואחת, ורבות מהתגליות זוכות לחשיפה רבת היקף בתקשורת העולמית. בחפירות הארכיאולוגיות של החוג לוקחים חלק מתנדבים וארכיאולוגים צעירים מהארץ ומכל רחבי העולם. בין התגליות פורצות הדרך שמצאו חוקרי החוג בשנים האחרונות:

  • עשרות שרידי טקסטיל מימי מלכות דוד באתר תמנע שבערבה
  • עדויות לכך שבני אדם קדומים ממערת קסם שבישראל השתמשו בצבים כתוסף תזונה לפני 400,000 שנה
  • גולגולת אדם מודרני, בת 55 אלף שנה, אשר נמצאה במערת מנות ע"ש דן דוד שבגליל המערבי (בשיתוף אוניברסיטת בן-גוריון ורשות העתיקות)
  • חותם חרוטי עשוי אבן בתל בית-שמש, אשר עשוי לשמש כעדות הקדומה ביותר לסיפורי שמשון מספר שופטים
  • מטמון תכשיטים בן כ-3000 שנה בתל מגידו

 

לתגליות ולמחקרים נוספים >

 

למידע על לימודי תואר ראשון בארכיאולוגיה באתר ההרשמה למועמדים >

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>