סדנה בינלאומית בנושא הדרכים לקידום נשים באקדמיה תתקיים באוניברסיטת תל-אביב בשיתוף משרד המדע

בסדנה תשתתפנה שלוש פרופסוריות מהאוניברסיטאות המובילות בעולם, שהובילו שינוי דרמטי בקידום נשים בסגל האקדמי

26 יוני 2014
סדנה בינלאומית בנושא הדרכים לקידום נשים באקדמיה תתקיים באוניברסיטת תל-אביב בשיתוף משרד המדע

בעשורים האחרונים מערכת ההשכלה הגבוהה, שהייתה בעבר הגמוניה גברית מובהקת, עוברת שינוי,  ושיעורן של נשים עולה הדרגתית עד להיותן רוב בקרב הסטודנטים הלומדים לקראת תואר ראשון ושני. הנשים אף מהוות למעלה ממחצית ממסיימי התואר השלישי.

 

עם זאת, בקרב הסגל האקדמי, נשים מהוות מיעוט. כך, בישראל, הן מהוות רק כ-28% מחברי הסגל האקדמי, וככל שעולים בדרגות הסגל האקדמי שיעורן של נשים צונח באופן עקבי, עד ששיעורן בקרב בעלי דרגת "פרופסור מן המניין" עומד על 15% בלבד. לתופעה זאת ישנן השלכות שליליות הן ברמה האישית והן ברמה הלאומית. ברמה האישית פירוש הדבר שנשים מוכשרות שהוכיחו את יכולתן האקדמית והמדעית אינן מצליחות להתקדם בסולם הדרגות האקדמי ולמצות את מלוא יכולתן. ברמה החברתית לאומית ישנו חוסר מיצוי בזבזני של ההון האנושי היקר והנדיר במדע. לאורך השנים הוקמו ועדות, התקיימו דיונים ונערכו מחקרים בניסיון להתמודד עם הפערים המגדריים בקרב הסגל האקדמי, אך אי שוויון זה הינו "עיקש" והשינוי מזערי.

 

ביום שני הבא, 30.6.14, תתקיים באוניברסיטת תל-אביב סדנה בינלאומית, בשיתוף משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל אשר תעסוק בדרכי הפעולה הנאותות ביותר ("Best Practices") לקידום נשים באקדמיה.

 

את הסדנה יזמה פרופ' רחל ארהרד מאוניברסיטת תל-אביב, המכהנת כיועצת הנשיא לקידום נשים וכרכזת פורום יועצות הנשיא לקידום נשים באוניברסיטאות המחקר בישראל. פרופ' ארהרד ערכה בשנה החולפת סיור באוניברסיטאות מובילות בארצות הברית, אשר דיווחו על צמצום הפער שבין נשים וגברים בסגל האקדמי ובחנה את המהלכים המוסדיים  אשר תרמו לשינוי זה. לדברי פרופ' ארהרד, מטרת הסדנה היא לדון בפרקטיקות ישימות לקידום נשים אשר הוכיחו את יעילותן בשינוי המצב הקיים.

 

באוניברסיטאות יוקרתיות בעולם כבר עושים את השינוי

לסדנה הוזמנו שלוש  אורחות מאוניברסיטאות מובילות בארצות הברית: פרופ' מיירה סטרובר מאוניברסיטת סטנפורד,  ד"ר יעל לוויטה מאוניברסיטת קורנל ופרופ' ג'ודית סינגר מאוניברסיטת הארוורד. שלוש נשים אלה הציבו את העלאת שעור הנשים בסגל כיעד מרכזי,  הן עבדו על פי תוכניות אסטרטגיות תוך השקעת משאבים בהתמדה, דבר שהוביל לשינוי דרמטי בנושא במוסדות אלה.

 

בסדנה ניתן יהיה לשמוע ממקור ראשון על הפרקטיקות אשר הביאו לתוצאות כה מרשימות בצמצום הפער המגדרי בסגל האקדמי ולבחון, תוך דיון מעמיק, מה ניתן ליישום באקדמיה הישראלית על מאפייניה הייחודיים. המושב המסכם של הסדנה יעסוק בעיצוב מתווה אסטרטגי ליצירת שינוי: יקבעו אבני דרך, מטרות, וקריטריונים להערכת התקדמות.

 

בסדנה ישתתפו גם שר המדע, יעקב פרי, מנכ"לית משרד המדע, בינה בראון והמדענית הראשית במשרד, פרופ' נורית ירמיה, שהנם שותפים לגיבוש הסדנה ולמאמץ לקידום נשים באקדמיה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>