ג'ק מא, מייסד קבוצת עליבאבא, ביקר באוניברסיטת תל אביב

בביקורו אמר לסטודנטים ולבוגרים שהתכונה החשובה ביותר במקצועות העתיד היא היצירתיות

07 מאי 2018
ג'ק מא במפגש עם הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב (צילום: חן גלילי)

האם קניתם לאחרונה משהו בעלי-אקספרס? האתר הפופולרי, שמציע הכל לרכישה, מוצרי אלקטרוניקה, בגדים, צעצועים וכל מה שתוכלו לדמיין, נוסד על ידי קבוצת אליבאבא הסינית, ענקית עולמית בתחום הקניות באינטרנט. החברה היא אחת מעשר החברות הגדולות בעולם, ושווייה מוערך בכ-527 ביליון דולר. בשבוע שעבר, האדם שהתחיל את הכל, ג'ק מא, מייסד קבוצת עליבאבא, קפץ לביקור באוניברסיטת תל אביב, לשוחח עם סטודנטים ובוגרים ולקבל תואר דוקטור לשם כבוד מטעם האוניברסיטה.

 

בטקס הענקת התואר, אמר כי ההגעה לכאן הייתה התגשמות חלום אותו נשא שנים ארוכות. "כשהגעתי לכאן לפני ימים אחדים זה היה שונה מאד מכל מה ששמעתי. אמרו לי שזה מקום לא בטוח, עם פצצות ומקלעים. כשהגעתי, ראיתי שהמקום הזה שקט כל כך. הכלכלה משגשגת, בזכות חדשנות וטכנולוגיה. חשבתי שהגעתי מאוחר מדי, והייתי צריך להיות פה מוקדם יותר. וחשבתי שבזכות האוניברסיטה הגדולה הזאת אני צריך להגיע לכאן יותר ויותר. אני חושב שלא צריך לקרוא אודות ישראל: צריך להגיע לכאן, להרגיש אותה, לגעת בה. לשם כך, הבאתי איתי הפעם את 40 חברי הנהלת קבוצת עליבאבא. מטרת ההגעה שלנו הייתה ללמוד, להרגיש ולגעת".

 

נאומו של ג'ק מא בטקס הענקת תואר דוקטור לשם כבוד

 

במהלך הפגישה עם הסטודנטים והבוגרים של אוניברסיטת תל אביב, בה התעקש מר מא שרק סטודנטים יורשו לשאול שאלות, חשף לפניהם את אחד ממרכיבי ההצלחה העיקריים של עליבאבא: יצירתיות. כשנשאל באילו תחומי לימוד מומלץ שסטודנטים יבחרו, השיב: "אל תלמדו את מה שאביכם רוצה שתלמדו, זה מה שאני אומר לילדיי. הדבר החשוב ביותר היום לדעתי, הוא ללמוד את מה שאתה הכי טוב בו, מה שאתה אוהב, מה שאתה באמת רוצה לעשות בשארית חייך."

 

"בעתיד יחליפו המכונות תפקידים רבים שבני האדם מבצעים כיום", הוא הוסיף, "לכן חשוב לספק לאנשים הצעירים הכשרה למשרות שיידרשו בעידן החדש". אך מא מרגיע ומציע שלא לדאוג לנוכח התחזיות בדבר אובדן משרות לטובת מחשבים. "אל תדאגו. למכונות אין לב. יש להן רק שבבים. אנחנו צריכים ללמד את הילדים להיות חדשניים יותר, יצירתיים יותר. בעשר השנים הקרובות אנחנו צריכים להתמקד יותר ברפורמה של מערכת ההשכלה."

 

מר מא הדגיש את החשיבות של תארים מתקדמים ואת התפקיד של ההשכלה הגבוהה להכין את האנשים הצעירים להתמחות מתמשכת בתחום בחירתם. "אנו לא שוכרים אנשים משום שהם כבר יודעים לעשות את מה שאנו צריכים מהם, אלא בזכות היכולת שלהם ללמוד ולהתפתח איתנו. אנו מעוניינים באנשים שלא מפחדים להיכשל. הדרך של עליבאבא הייתה רצופת קשיים וכשלונות. אתה חייב לדעת לקום אחרי הנפילה ולעולם לא להתייאש."

 

הצלחה לא נמדדת במשאבים

כאיש חינוך בעברו, מר מא דוגל בחשיבות ההשכלה. הוא גם מאמין שהקשרים בין ישראל וסין רק יגדלו ויתעצמו לאורך השנים. "אין לכם יהלומים – אבל יש לכם את בורסת היהלומים הגדולה בעולם. אתם לא מייצרים מכוניות – אבל יש לכם הטכנולוגיה הטובה ביותר בתחום ייצור הרכב. אין לכם נפט, אין לכם מים, אין לכם משאבים טבעיים כלשהם – אבל הפכתם את עצמכם חזקים כל כך. וגם כשעליבאבא נוסדה, לא היה לנו כסף, ולא הייתה לנו טכנולוגיה. לא היו לנו משאבים, איש לא האמין שאנחנו עשויים להצליח. 19 שנים עברו. היו לנו משברים, היו לנו בעיות. עשינו הרבה טעויות. אבל עשינו דבר אחד נכון: מעולם לא התייאשנו ולא ויתרנו".

 

למרות הרוח היזמית הידועה, לא תמיד קל לחברות ישראליות להצליח בסין. לדברי פרופ' גדי אריאב מהפקולטה לניהול ע"ש קולר, מומחה לכלכלת סין, אם ישראלים רוצים לעשות עסקים בסין, הם צריכים ללמוד מגישתם של ג'ק מא ועליבאבא.

 

Jack Ma answers questions from TAU students (photo: Chen Galili)

ג'ק מא משיב לשאלות הסטודנטים (צילום: חן גלילי)

 

"הממשל הריכוזי של המפלגה הקומוניסטית בסין תמך באופן אקטיבי בהתפתחות של חברות טכנולוגיה מקומיות (והקשה על חברות גלובליות לפעול בסין). אי-ביי ניסתה לפעול בסין אבל לפני כעשר שנים נאלצה להודות בכישלונה ולפנות את הזירה ל-טאובאו. הניסיון של אי-ביי לפעול בסין במודל הגלובלי שלה נכשל בעוד טאובאו השתמשה בהיכרות האינטימית שלה עם הציוויליזציה הסינית כדי להתאים גם את הפרמטרים המסחריים וגם את העיצוב הטכנולוגי שלה לטעמים ולתרבות הצרכנית המתפתחת והייחודית של סין. לאחר שהשתלטה על הצריכה הסינית, היא הקימה את עלי-אקספרס מתוך כוונה להתחרות באי-ביי במגרש הגלובלי שלה. התחרות במגרש הגלובלי מורכבת יותר, כי גם יצרנים סינים – שיותר נוח להם לפעול על הפלטפורמה של עלי-אקספרס – מעריכים שאי-ביי, הוא מותג מוכר יותר ונוח יותר לצרכן המערבי." 

 

"ההסכמה הרחבה בין המומחים היא שהיכולת להצליח בעסקים בסין מצריכה "שיעורי בית" מעמיקים, מה שלא תמיד מתיישב עם הטמפרמנט הישראלי." אומר אריאב. "כדי לזהות מגמות וצרכים יש לקרוא את תכנית החומש הסינית המעודכנת. בהקשר הישראלי נראה שטכנולוגיות וידאו ומערכות מעקב יש לסינים כבר משל עצמם (ולא בטוח שהנכונות לייצא לסין טכנולוגיות ביטחוניות קיימת), אבל טכנולוגיות סביבתיות וחקלאיות הן מן הסתם בעדיפות גבוהה. עלי-באבא היום היא חברה עסקית מגוונת – ממסחר אלקטרוני ועד לבנקאות ניידת – ומרגע שהחברה תייצב את מרכז המו"פ שלה בישראל, היא כבר תמצא את ההזדמנויות."

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>