מחקר לפיתוח חיסון נגד נגיף הקורונה זכה בתרומה משמעותית מחברת M3

מטרת המחקר, בהובלתו של פרופ' ג'וני גרשוני, היא למצוא את נקודת התורפה של הווירוס ולמנוע ממנו להיקשר לקולטנים הנמצאים על פני תאי הריאה

10 ספטמבר 2020

בית הספר למחקר ביו-רפואי וסרטן ע"ש שמוניס קיבל השבוע בשורה משמחת: החברה הטכנולוגית-מדעית M3 החליטה להעניק תרומה בסך 400,000 דולר (1.36 מיליון ש"ח) עבור מחקרו של פרופ' ג'וני גרשוני, בכדי לקדם את הידע המדעי של התגובה העולמית למגפת הקורונה. מחקרו של פרופ' ג'וני גרשוני מתמקד במציאת נקודת התורפה של הווירוס ומניעת היקשרותו לקולטנים המצויים על פני תאי הריאה. התרומה של חברת M3 היא חלק מיוזמה בסך 5 מיליון דולר, שמטרתה לתמוך בתוכניות מחקר במוסדות האקדמיים המובילים בעולם, המתמקדות בטיפול ובפיתוח חיסון לנגיף הקורונה.

 

להוריד מהקורונה את הכתר

"פרסום הגנום של SARS CoV2 ב-9.1.20 החל את המרוץ לפיתוח החיסון לנגיף הקורונה", מציין פרופ' ג'וני גרשוני, מוביל המחקר ומומחה מוערך בתחום הפתוגנים הוויראליים. "עשרות חיסונים פוטנציאליים החלו את שלב הניסויים הקליניים, והמובילים במרוץ כבר מגייסים באופן פעיל מתנדבים ברחבי העולם עבור השלב ה-3 של בדיקות יעילות החיסון".

 

לדבריו, כל מאמצי פיתוח החיסון הללו כוללים בתוכם את חלבון הספייק כחלק הפעיל של החיסון. "מדובר בחלבון גדול יחסית, שמורכב מ-1200 חומצות אמינו המסודרות בקבוצות של שלוש ומעניקות לווירוס את העיטור דמוי הכתר. חלבון הספייק הוא בעל מבנים מגוונים, שנועדו לבלבל את המערכת החיסונית שלנו ולהקטין את הסיכויים להתביית על נקודת התורפה של הווירוס, שהיא אתר הקשירה לקולטן (RBM).

 

כדי שהווירוס יוכל להדביק אותנו בצורה יעילה ולגרום למחלת הקורונה, עליו להיקשר תחילה לחלבון ייחודי, קולטן ה-ACE2, שנמצא על גבי תאי הריאה שלנו. לשם כך, על ה-RBM, שהוא מבנה קטן אך מורכב מאוד, לאתר את ה-ACE2, להיקשר אליו ולתווך את ההדבקה. חיסון המכוון רק ל-RBM אמור לספק הגנה מקסימלית כנגד SARS CoV2 על ידי הפעלת המערכת החיסונית שלנו בצורה היעילה ביותר," הוא מסביר. "אנחנו פיתחנו טכנולוגיה חדישה עם פטנט, שמאפשרת לבודד את ה-RBM משאר חלבון הספייק בצורה נקודתית. תרומתה של M3 תגביר משמעותית את המאמצים שלנו לייצר חיסון ממוקד מאוד, חזק ובעיקר בטיחותי".

 

פרופ' גרשוני וצוות המחקר שלו

 

רגע האמת של 30 שנות מחקר

"מחקר זה מבוסס על יותר מ-30 שנות מחקר בנושא האינטראקציות בין נגיפי רנ"א עם הקולטנים שלהם והתגובה החיסונית כנגדם. תרומת M3 תגביר בצורה משמעותית את קצב המחקר להתגברות על נגיף הקורונה," מציין פרופ' טל פופקו, ראש ביה"ס ע"ש שמוניס בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס וייז ומוסיף: "אוניברסיטת תל אביב גאה במיוחד בהכללתה ביוזמה העולמית והחשובה של M3".

 

"המדע הוא לב ליבה של חברת 3M ואנחנו מחויבים לקידום המחקר המהיר של הנגיף הזה כחלק ממאמצינו המתמשכים למאבק במגפת הקורונה," אמרה איזבל זדיקוב-קרפ, ראשת M3 בישראל. "ישנה חשיבות רבה לכך ש-M3 שומרת על ערכיה על ידי תמיכה בקהילותינו ושיפור החיים. אנחנו מקווים כי התרומה לאוניברסיטת תל אביב תסייע לפיתוח חיסון יעיל. אנחנו נעקוב בעניין רב אחר התהליך ותוצאות מחקרו של פרופ' גרשוני."

 

התרומה, המשקפת את ההערכה הרבה לתוכנית המחקר של האוניברסיטה, הועברה באמצעות חברת GlobalGiving, שותפתה של M3 להעברת תרומות.

 

יילחמו יחד בנגיף הקורונה. פרופ' גרשוני ואיזבל זדיקוב-קרפ

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>