ניצחון הרוח על החומר

לראשונה בישראל: אוניברסיטת תל אביב פותחת מסלול קבלה מוסדר ומותאם לסטודנטים עם מוגבלויות

לירון שזיפי בטקס קבלת התואר הראשון (צילום: קרן סימי לוי)
לירון שזיפי בטקס קבלת התואר הראשון (צילום: קרן סימי לוי)

לירון שזיפי רצה מאוד להתקבל לאוניברסיטה ולעשות תואר ראשון בחינוך ובתוכנית הרב תחומית במדעי הרוח. אבל מכיוון שהוא בעל מוגבלות הוא הניח שלא יוכל לעשות את זה, בגלל תנאי הקבלה שעומדים בפני מי שמתעניין בלימודים אקדמיים: מבחן פסיכומטרי ומבחני קבלה אחרים, שלירון לא יכול לעשות בגלל המוגבלות שלו.

 

ואז פנו אליו מתוכנית "צוותא", שמאפשרת מסלול קבלה מוסדר ומותאם לסטודנטיות ולסטודנטים עם מוגבלויות. במסגרת התוכנית, הסטודנטים משתלבים ב"שנת מעבר" - שנה טרום אקדמית, שבסיומה נבחנים הישגיהם, ובמידה ועמדו בדרישות הסף, ניתנת להם הזדמנות להירשם כסטודנטים מן המניין באוניברסיטת תל אביב.

 

רוח גבית

לירון, אשר סובל משיתוק מוחין, למד במסגרת חינוך מיוחד עד שהגיע לחטיבת ביניים. בעידוד הוריו ביקש להתקבל לכיתה רגילה. "בסופו של דבר עברתי למסגרת לימודים רגילה, והייתי הילד הנכה היחיד בבית הספר שהוציא תעודת בגרות מלאה. אני וההורים שלי שאפנו שאשתלב כמה שיותר, מפני שבחינוך המיוחד הרגשתי שאני לא ממצה את היכולות והפוטנציאל שלי. זה בא מהבית, וזה סוג של מאבק עם עצמך. לכן מאוד חשוב שתהיה לך תמיכה מסביב".

 

לדבריו של לירון, מה שחשוב זה הרוח הגבית  שיש לתת לבעלי מוגבלויות שיש להם פוטנציאל, וכמובן שגם את הכלים להשתלב בתוך המערכת, אם זה בתיכון או באוניברסיטה, ובסופו של דבר - בחברה.

 

ואז הגיעה הרוח הגבית מאוניברסיטת תל אביב עם תוכנית "צוותא". "התוכנית עזרה לי למצות את הפוטנציאל והיכולות שלי, בלי מחסומי הכניסה של פסיכומטרי ומבחני כניסה שיש באוניברסיטה. זה נתן לי אפשרות להתחיל ללמוד", מספר לירון.

 

לירון התחיל את לימודיו בשנת מעבר. בשנה זו היה במעמד מיוחד, וזכה לליווי של אחראית הפרויקט, פרופ' נאווה רצון, ראשת בית הספר למקצועות הבריאות ע"ש שטייר, של המתנדבות דנה כספי-צחור ונגה זיו ושל הסגל המנהלי, וגם זכה לדלת פתוחה אצל הסגל האקדמי שלו, "אבל לא עשו לי הנחות. אני זה שהייתי צריך לפעול כדי להשיג את הדברים שרציתי", הוא אומר בסיפוק. בתום השנה ועל סמך ציוניו היה רשאי להמשיך את התואר.

 

על החוויות של אותה שנה הוא מספר "אתה נכנס למקום גדול, וזה קצת מפחיד. אבל לאט לאט מכירים את המערכת, ולמי לפנות כשצריך מרצים, מזכירות. כולם מנסים לעשות את השנה הזו כמה שיותר קלה נעימה ונגישה".

 

"לסיים מסלול אקדמי באוניברסיטת תל אביב זה משהו שפעם לא הייתי מעלה על דעתי".

 

 

להגשים חלום

לאחר שסיים את התואר הראשון בחינוך ובתוכנית הרב תחומית במדעי הרוח, לירון שוקל להירשם לתואר שני בייעוץ חינוכי. "אני חושב שיש לי הרבה מה לתרום, למשל בבתי ספר לחינוך מיוחד. אני רוצה לספר לבעלי מוגבלויות נוספים שכל אחד יכול לתרום למדינה ולחברה - באקדמיה, בשירות לאומי - איפה שאפשר", הוא אומר.

 

"אם לא הייתה תוכנית "צוותא" לא היה לי סיכוי להתקבל לאוניברסיטה. התוכנית טובה וחיונית והיא אפשרה לי למצות את הפוטנציאל שלי, בלי לחשוב יותר מדי על חסמי כניסה. ועובדה שסיימתי את התואר עם ממוצע די גבוה ואני מרוצה. לא האמנתי שאגיע לזה. עד לפני כמה שנים ראיתי בלימודים אקדמיים מחסום מאוד גדול, והתוכנית פתחה בפניי דלת".

 

יחד עם לירון התחילו 4 סטודנטים נוספים, שגם הם התקבלו לאחר שנת המעבר כסטודנטים מן המניין ובקרוב יסיימו את התואר.

 

לירון שזיפי ואביו, במהלך טקס קבלת התואר

 

היעד: 12 סטודנטים חדשים בשנה

באוניברסיטה מציינים כי על אף שבשנת 2016 אושרו תקנות המסדירות את הנגשת הלימודים האקדמיים לסטודנטים עם מוגבלויות, הרי שבפועל תהליכי האבחון והמיון למוסדות המחקר, בהם המבחן הפסיכומטרי, כמעט ואינם מונגשים. התוצאה היא שצעירים עם מוגבלות בינונית וחמורה מתקשים לעמוד בדרישות הקבלה ולעבור את התהליך על אף שהם בעלי פוטנציאל לעמוד בהצלחה בדרישות הלימודיות.

 

פרופ' נטע זיו, נציבת שיווין ומגוון באוניברסיטת תל אביב, מסבירה כי היעד הוא לקלוט מדי שנה 12 סטודנטים חדשים. לדבריה, במהלך שנת המעבר יוכלו הסטודנטים ללמוד קורסים בודדים כסטודנטים במעמד מיוחד בחוגי לימוד על פי בחירתם, בהם משפטים, עבודה סוציאלית, חינוך, היסטוריה, ארכיאולוגיה, קולנוע, כלכלה, ביולוגיה, מגדר ועוד. בנוסף, יקבלו הסטודנטים מעטפת תומכת וליווי באמצעות החוג לריפוי בעיסוק, שכוללת פגישות שבועיות (אישיות, קבוצתיות וקשר עם גורמי טיפול בקהילה). הייעוץ והתמיכה יינתנו על ידי גורם מקצועי שיועסק לשם כך.

 

"התוכנית מאפשרת מתן הזדמנות שווה למועמדות ולמועמדים עם מוגבלות מורכבת להשתלב ולהצליח באקדמיה", אומרת פרופ' נאוה רצון. "יש לנו צוות מיומן שמסוגל להבין מהם הצרכים הספציפיים של כל תלמיד או תלמידה, ולמצוא את הפתרונות שיעזרו לכל אחד ואחת מהם למקסם את הפוטנציאל שלהם ולהתמודד עם הקשיים במסלול אקדמי. לשמחתי, תוצאות הפיילוט מוכיחות שברגע שנותנים לסטודנטים את ארגז הכלים המותאם לצרכים שלהם, אזי הקבלה שלהם לאוניברסיטה נעשית בצורה מיטבית".

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>