לספק מי שתייה נקיים ל-5,000 ילדות וילדים בטנזניה בהתנדבות

הסטודנטיות והסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב חזרו מאפריקה ומספרים על פרויקט "מהנדסים ללא גבולות"

19 יוני 2022
הסטודנטיות והסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב חזרו מאפריקה ומספרים על פרויקט "מהנדסים ללא גבולות"
הסטודנטיות והסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב חזרו מאפריקה ומספרים על פרויקט "מהנדסים ללא גבולות"

צוות אפריקה, מהנדסים ללא גבולות ישראל - תל אביב, שמורכב כולו מסטודנטים.ות לתארים ראשון, שני, ושלישי באוניברסיטת תל אביב, חזר לאחרונה ממשלחת בת שבועיים בטנזניה. הפרויקט, שפועל באופן רציף במחוז Babati שבצפון טנזניה מאז שנת 2013, עוסק באספקת מי שתייה נקיים לאזורים כפריים באפריקה ומונה 20 מתנדבים מתחומים מגוונים שמנהלים את הפרויקט מקצה לקצה לאורך כל השנה: מגיוס כספים ושיווק ועד בנייה והטמעת המערכות בשטח. הצוות נמצא בשיתוף פעולה הדוק עם המחלקה הבין לאומית בהובלת פרופ' מילאת שמיר וגב' מורין מאייר אדירי, המרכז לחקר המים ברשות פרופ' דרור אבישר,  הפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן, ומכון בוריס מינץ בפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון.

 

לאסוף 75 קוּבּ מי גשמים

המטרות המרכזיות של המשלחת השנה היו לבנות שתי מערכות איסוף מי גשמים חדשות בבתי ספר בנפח כולל של 75 קוּבּ, אחת מהן באזור חדש לחלוטין. בנוסף, פעל הצוות לקידום חתימה על הסכם שיתוף פעולה מול ראשי המחוזות, שיגדיר את חלוקת האחריות בין הקהילה המקומית לצוות הישראלי, העברת תוכנית חינוכית מורחבת בנושאי מים והגיינה ובניית קשר עם ארגונים בינלאומיים שעובדים בטנזניה.

 

"פתיחת אזור חדש דורשת מאתנו התארגנות לוגיסטית רחבה, החל ממציאת מקום לינה, דרך אוכל ועד ליצירת קשרים עם הקהילה המקומית. אין ספק שזהו אתגר מעניין", מסביר גיא דן, חבר צוות מהנדסים ללא גבולות. "אזור דאביל הוא עני ומרוחק. הרשויות הכווינו אותנו לשם מתוך הבנה שלא מתוכננים פרויקטי מים באזור ושהפתרון שלנו הוא המענה הנכון למצוקת המים של המקום".

 

"חשוב לנו שהרשויות והקהילה יהיו חלק מתכנון ובניית המערכות משלב מוקדם. יותר מזה, אנחנו רוצים שיהיה ברור שהקהילה היא זאת שאחראית על הפרויקט".

 

להבטיח אספקת מים בטוחים לאורך כל השנה

הצוות פיתח בשנה האחרונה מערכת סינון מים שגורמת לכך שמי הגשמים לאחר תקופת בצורת לא ייכנסו למערכת. "חשוב לנו לספק לילדים מים בטוחים לאורך כל השנה. לשם כך יש לנו שיתוף פעולה עם מעבדות אוניברסיטאות ומעבדות מים באזור, ששולחות פעם ברבעון צוות מקצועי מטעמם לפרויקטים שלנו ומבצעים בדיקות לאיכות המים במערכת".

 

לדברי אסף ניצן, חבר צוות מהנדסים ללא גבולות, הרבה מאוד פרויקטים באפריקה הופכים במהירות לפילים לבנים. הם ננטשים ויוצאים משימוש. "אנחנו רוצים להימנע מכך ולכן חשוב לנו שהרשויות והקהילה יהיו חלק מתכנון ובניית המערכות משלב מוקדם. יותר מזה, אנחנו רוצים שיהיה ברור שהקהילה היא זאת שאחראית על הפרויקט".

 

בנוסף על תרומות נדיבות מאוניברסיטת תל אביב, הצוות נשען על גיוס כספים מחברות, מקרנות פילנתרופיות כדוגמת קרן קירש, ושגרירות ישראל בקניה (שאחראית על טנזניה).

 

 

זכרונות מאפריקה

בשנת 2019 בנתה משלחת הסטודנטיות והסטודנטים שלנו מערכת לאיסוף מים בנפח של 40,000 ליטר מהגגות של בית הספר האזורי במחוז באבאטי, שבו לומדים כאלף תלמידים, וערכה עבודות תחזוקה למערכות קיימות שהותקנו על ידי משלחות קודמות. על הדרך הם הקימו יחד עם האוכלוסייה המקומית ספרייה חדשה לילדים ולילדות.

 

בשנת 2021 הם שדרגו את המערכות שנבנו לאורך השנים, חידשו את הקשרים עם הרשויות והקהילה שנפגעו עקב מגפת הקורונה, העבירו תוכנית חינוכית מקיפה בבתי הספר בנושאי מים ומצאו אזורים נוספים בטנזניה, שבהם יש צורך קריטי במערכות מים.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>