מה קורה עם מזג האוויר?

תופעות אקלים קיצוניות הגיעו לאזורנו  - והן כאן כדי להישאר

יובש קיצוני, אבק באוויר ושריפות – מזג האוויר בימים האחרונים הפך למשהו שפשוט אי אפשר להתעלם ממנו. פתאום כולם מדברים על מזג האוויר, לא בתור שיחת חולין, אלא בתור נושא השיחה החם והמטריד ביותר, בגלל גל השריפות שתקף את המדינה. אחרי שיחה עם פרופ' פינחס אלפרט מהחוג למדעי כדור הארץ, הסתבר לנו שאנחנו לא מדמיינים – מזג האוויר הנוראי בימים האחרונים הוא תופעה ייחודית וחריגה לאזורנו.

 

"האזור שלנו אמנם כבר "זכה" לחוות אירועים כאלו של יובש קיצוני ורוחות מזרחיות חזקות (למשל ב-1962), אך מה שמייחד את התופעות שאנו חווים בימים האחרונים הוא הרקע של ההתחממות הגלובאלית המואצת מאז שנות ה-70, אשר מגביר היתכנותן של אירועי קיצון מסוג זה."

 

"ראשית, ישנה ירידה נמשכת בכמות המשקעים. בישראל, מאז 1975 פחתו הגשמים בשיעור של 10%-14%. רצף של שנות הבצורת בשנים האחרונות במיוחד בצפון הארץ גרם להתייבשות ניכרת של הצומח בכל הארץ. התופעה הזאת, כמובן, קשורה להתחממות הגלובאלית, שמובילה להקצנה של תופעות מזג האוויר כמו: רצף של ימים יבשים בחורף, שיטפונות פתאומיים, ריבוי של סערות אבק, עלייה בעוצמות רוח ובאירועי קיצון.

 

שנית, המצב הגיאופוליטי באזורנו ופעילויות האדם שנובעות ממנו מחמיר את התופעות הנ"ל. מלחמות בעיראק ובסוריה גורמות להפסקה ולהפחתה באיבוד שטחים חקלאיים, ואנו רואים תופעה מוגברת של הצתות במצבי שריפה פוטנציאליים. חשוב לציין כי ככל הנראה הסינרגיה שבין תופעות ההתחממות הגלובאלית ופעילות האדם משפיעה אף היא על האקלים".

 

לפי פרופ' אלפרט, נראה שתופעות כאלו כאן כדי להישאר: "התחזיות האקלימיות שהפקנו לישראל ולאזור כולו מצביעות על החרפה בתופעות שצוינו, אף בלי לקחת בחשבון את המשוב האנושי, אשר מגביר כאמור תופעות אלו."

 

בינתיים, כולנו מחכים בקוצר רוח לגשם, שצפוי להגיע סוף סוף ביום רביעי.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>