אהבה, זה כתוב בדנ"א?

האם האפליקציה הבאה תשדך זוגות על בסיס התאמה גנטית?

כבר משחר התרבות, הגה האדם בסוגיית החיבור הזוגי וניסה להבין את מקורותיו ואת מניעיו. בספר בראשית, מתוארת בריאתם של אדם וחוה פעמיים. בפרק א' נאמר כי "זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם", ואילו בפרק ב' אלוהים יוצר את האישה מצלע האדם, ועל כך נאמר: "עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ, וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד."

 

לפי ה"משתה" של המחזאי אריסטופאנס, היו בני האדם הראשונים יצורים בעלי ארבע ידיים, ארבע רגליים ושתי פנים, וכונו "אנדרוגינוס". כשניסו להתמרד נגד האלים, זאוס חתך אותם לשניים, והותיר אותם חצאים משלם אחד, שמתגעגעים ומחפשים אחר החצי האבוד.

 

בסדרת הנטפליקס החדשה “The One”, שכובשת את הצופות והצופים הישראלים, הלכו צעד אחד קדימה עם הפנטזיה למצוא את בן הזוג המושלם בצורה הוודאית ביותר – התאמה לפי דנ"א. בסדרה, באמצעות שליחת קווצת שיער ועל ידי עיבוד נתונים ביוטכנולוגי, ניתן למצוא את האדם שמובטח ללא כל ספק שתתאהבו בו והוא בכם. אבל אפליקציית ההיכרויות החדשה מעמידה נישואים קיימים בספק אדיר. כולם סקרנים לגלות מיהו הזיווג המדעי שלהם, ואחוז הגירושים עולה. אז האם יש דברים בגו או שמדובר בהמצאה טלוויזיונית שמימושה לא צפוי לעבור בעתיד הנראה לעין מהמסך למציאות חיינו? 

 

"הרעיון לשידוך באמצעות דנ"א הוא בדיוני," אומר פרופ' נועם שומרון מהפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, "אין בסיס מדעי לכך שהתאמה בין בני זוג תושפע רק מהרצף הגנטי שכל אחד מהם נושא. החומר הגנטי, הדנ"א, מכיל את ההוראות לעיצוב תאי הגוף בזמן ההתפתחות ברחם עד ליצירת אדם שלם ולתחזוק התאים במהלך החיים. לעומת זאת, הנפש או האישיות מוכתבת לא רק על ידי גנטיקה, אלא גם על ידי חינוך, חוויות חיים ותהליכים מורכבים רבים נוספים. לראייה, תאומים זהים הנושאים את אותו הדנ"א אינם בהכרח זהים באישיותם. הרעיון המוצג בסדרה של משלוח קצוות שיער וקריאת מכלול הדנ"א הוא אמיתי, קיים ונגיש במחירים סבירים (פחות מאלף דולר). התאהבות בבן/ת זוג מותנית בגורמים רבים שאינם גנטיים."

 

כשהזבוב אוהב את הזבובה

"מעניין לציין שמחקרים בזבובים הראו שניתן לשלוט בזיווגים, כלומר בבחירת בן/ת הזוג, באמצעות אוכלוסיית החיידקים במערכת העיכול." מוסיף פרופ' שומרון. "זבובי פירות הגדלים על מצע מזון מסוים, הגורם להם לשאת חיידקים מסוימים במערכת העיכול, תמיד יזדווגו עם זבוב פירות מהמין השני הגדל על אותו מצע מזון. ניתן לכוון זיווג שונה של זבובי פירות באמצעות מחיקת חיידקי מערכת העיכול (על ידי מתן אנטיביוטיקה) וגידול על מצע מזון חלופי. מחקר זה מדגיש את התאמת בני הזוג על בסיס חיידקי ולא גנטי, אך כל זאת תקף בזבובי פירות ולא הוכח ביצורים אחרים."

 

"החידושים האחרונים בתחום קריאת הדנ"א מעלים אתגרים הנוגעים לסוגיות שונות כגון היקף המידע שאדם ירצה לקבל על עצמו או על בני משפחתו, שיתוף מידע גנטי של בן משפחה אחד עם בן משפחה אחר שאינו מעוניין לקבל מידע זה על עצמו, מסירת מידע לאדם על בעיה גנטית הקיימת אצלו אך לא ניתן לטפל בה או לא ברור כיצד היא משפיעה עליו ו/או על ילדיו, הסבירות ששינויים בדנ"א יגרמו למחלה וכו'."  

 

טעם האהבה

לדברי ד"ר יאיר לוי מבית הספר לפילוסופיה, "פרופ׳ שומרון ללא ספק צודק שאין יסוד לחשוב ש׳התאמה גנטית׳, גם אם תיתכן, תהיה ערובה לשידוך מוצלח, בדיוק מכיוון שהאישיות שלנו אינה נקבעת רק על פי המטען הגנטי אלא גם על-ידי גורמים סביבתיים, כפי שפרופ׳ שומרון מסביר. עם זאת, לגנטיקה יש כמובן השפעה כלל לא מבוטלת על עיצוב האישיות. לאור זאת, ניתן לחשוב שעקרונית, התאמה גנטית שכזו תוכל להגדיל – אולי אפילו להגדיל בצורה משמעותית – את הסיכוי לשידוך מוצלח.

 

"במובן זה, נכון לראות בסיפור המסגרת של הסדרה הטלוויזיונית הפרזה או דרמטיזציה ולא רעיון מופרך מיסודו. ואם נתייחס אליו באופן הזה, הוא עשוי לאפשר לנו לבחון את התפיסות המוקדמות שלנו לגבי אהבה, כפי שניסויי מחשבה עושים פעמים רבות בפילוסופיה. כך לדוגמא, אחת השאלות המעניינות שמעסיקות פילוסופים.ות שעוסקים.ות באהבה היא: האם ישנם טעמים (סיבות; reasons) לכך שאנחנו אוהבים את מי שאנחנו אוהבים, או שמא האהבה היא ׳עיוורת׳? האפשרות של ׳שידוך גנטי׳ עשויה להשפיע על התשובה שניתן לשאלה זו. אם ההתאמה הגנטית ביני ובין בת הזוג שלי היא תולדה של, למשל, היותה נדיבה או יצירתית – תכונות שכאמור מושפעות רבות מגנטיקה – אזי ייתכן שזהו טעם לאהבתי אליה."

 

אז האפליקציה הבאה כנראה לא תשדך זוגות על בסיס התאמה גנטית בלבד, אבל אין ספק שבחירת בני ובנות הזוג שלנו מושפעת גם ממטענים גנטיים, אל חלקם אנחנו מודעים ואל חלקם ממש לא, וכאן אולי כדאי להשאיר לחיים לעשות את שלהם, מבלי לדעת הכול מראש, כי החיים עצמם הם לפעמים אפליקציית ההיכרויות המשוכללת ביותר. אפילו כאן בקמפוס. 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>