היא מפליגה לבד

סטודנטיות וסטודנטים מהפקולטה להנדסה, יהיו המתחרים הראשונים מישראל בתחרות כלי שייט אוטונומיים

הסירה האוטונומית של אוניברסיטת תל אביב
הסירה האוטונומית של אוניברסיטת תל אביב

אחרי שכבר בנו את מכונית המרוץ 'פורמולה' והתחרו איתה בתחרות בינלאומית באיטליה, ואחרי שהקימו מערכות לאיסוף מים בכפרים נידחים באפריקה, קבלו את הפרויקט החדש שמבשלים לנו הסטודנטים והסטודנטיות של הפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן: יצירת כלי השייט האוטונומי הישראלי הראשון, משלב התכנון והעיצוב ועד המוצר המוגמר, שיתחרה בתחרות בינלאומית בחודש יוני. לאחרונה עברה הסירה בהשקה חגיגית את הטבילה הראשונה במים העמוקים, במהלכה נבדקו ביצועי המערכות השונות, לשביעות רצון חברות וחברי הצוות.

 

הרימו עוגן

15 סטודנטיות וסטודנטים מבתי הספר להנדסת חשמל, הנדסה מכנית ובית הספר למדעי המחשב, שילבו כוחות וידע בפרויקט הגמר שלהם לתואר, והפכו לקבוצה הישראלית הראשונה, שתתמודד בתחרות היוקרתית RoboBoat. הסירה שהם מתכננים ובונים בימים אלה, תתחרה מול סירות מעשרות אוניברסיטאות מכל העולם בקריטריונים רבים, בהם תכנון, בנייה והפעלה של כלי שייט אוטונומי, שינווט וישלים משימות במסלול מכשולים, אשר תוכנן בכדי לבחון את גבולות היכולות של הכלי.

 

מחובל בחיל הים לקפטן פרויקט

שובל בן שושן ונדב שולב, שותפים לדרך כבר מתחילת התואר. בין היתר הם השתתפו יחד במספר האקטונים ואף זכו, ביחד עם ג'ורדן פאר, במקום הראשון בהאקטון האוניברסיטה. שלושתם חיפשו איך אפשר לשלב בין התואר לאתגר מעשי.

 

נדב, שאת שירותו הצבאי העביר בחיל הים כחובל, ראה בפרויקט עם אתגרים שקיימים מחוץ לכותלי האוניברסיטה את ההמשך הטבעי לתחום העניין שהוא עוסק בו. "הפקולטה מנסה יותר ויותר לקדם פרויקטים רב-חוגיים, שמדמים שיתוף פעולה ופיתוחים מהעולם שמחוץ לאקדמיה. התחרות נתנה לנו הזדמנות להקים פרויקט גמר, שמחבר מהנדסים ממספר תחומים עם אתגר בעולם האמיתי", הוא אומר.

 

יש מנוע! קפטן נדב שולב פותח את אחת החבילות החשובות שהגיעו בהזמנה מיוחדת מחו"ל

 

מתחילים מהבסיס (הבידונים ההפוכים של הסירה). מימין לשמאל: זיו, עמרי וג׳ורדן


 

גלים גבוהים בדרך לפלורידה

הקבוצה נדרשת לעבור גלים גבוהים ומשוכות בדרך לניצחון בתחרות, כמו גיוס מנטורים מעולם תעשיית הרובוטיקה וכלי השיט, התייעצות עם מומחים ועם החברות המובילות במשק, לימוד עצמי של תוכנות ומערכות הפעלה. בהמשך הם צפויים לפגוש באתגרי התכנון, ההרכבה והפיתוח, בניסויים במצבי אמת ובקשיי ההכנות לטיסה לפלורידה. "זה כולל קשיים, כמו הזמנת החומרים, לו"ז צפוף, עמידה בדדליינים, המתנה מורטת עצבים להזמנות ואפילו עיצוב הסירה, שהוא לא פשוט בכלל", מסביר  ג'ורדן פאר, סטודנט בתואר הכפול בהנדסה מכנית וגאופיזיקה, ואינטגרטור ב-Sail–IL (שם הפרויקט).

 

"אנחנו מאמינים שיישום גישה רב תחומית, כמו גם תכנון משותף, בין תחומי העיסוק שלנו בקבוצה, נוכל לתכנן כלי שייט אוטונומי שיעמוד באתגרים ובמשימות, ותוך כדי כך גם להפוך למקצוענים בתחומנו, ללמוד לעבוד בממשק עם תחומים אחרים, לשפר את הגמישות המחשבתית, ואולי אפילו לשמש השראה עבור מהנדסים ומהנדסות, בפיתרון אתגרים הנדסיים ובייצור מוצר מתחילתו ועד סופו", הוא מוסיף.

 

לא ברור מה הסיבה, אבל רוב המשתתפים בפרויקטים מהסוג הוא עדיין גברי. "כנראה שיש עדיין מנטליות שאולי גורמת לבנות לחשוב שזה קשה וסיזיפי מדיי, אבל אני כמובן לא מסכימה עם זה", מספרת לין הרוש, חברה בקבוצה וחלק מצוות התקשורת של הסירה האוטונומית. "אצלי זה קצת אחרת, כי הגעתי ממגמת חשמל בתיכון, ובצבא הייתי טכנאית, אז כל החברות שלי מהתיכון ומהצבא גם כן המשיכו להנדסה." היא מספרת.

 

כוח נשי. לין הרוש, לינור פוריסדניאלה שבת ומור ברקמן

 

 

התחרות

התחרות השנתית RoboBoat מתקיימת כבר 12 שנים ע”י  ארגון RoboNAtion בדייטונה שבפלורידה, ומשתתפים בה צוותים מאוניברסיטאות מכל רחבי העולם. האתגר הוא לתכנן, להרכיב ולהפעיל תוך שנה את כלי השייט האוטונומי. בכל שנה מתווספים אתגרים ומשימות חדשות למסלול, בהם איתור ואפיון מכשולים, תכנון המסלול האופטימלי, העמסה ופריקת משלוח, עגינה אקוסטית ועוד. השנה, כאמור, תתמודד לראשונה גם סירה ישראלית.

 

אנחנו נלווה את צוות SAIL-IL ואת הסירה האוטונומית שלהם, עד שתגיע לקו הגמר בתחרות. מוזמנים לעקוב אחריהם יחד אתנו, כאן וברשתות החברתיות - בפייסבוק ובאינסטגרם של אוניברסיטת תל אביב, בהאשטג TAU_SAIL#

 

טבילה ראשונה במים העמוקים. הסירה האוטונומית בניסוי בירקון בחודש מרץ 2021

 

איך אפשר לתמוך בפרויקט?

"החזון שלנו הוא להיות הקבוצה הראשונה אבל לא האחרונה שיוצאת מהאוניברסיטה, וכבר עכשיו אנחנו מחפשים את הסטודנטים שיצטרפו אלינו לפרויקט, ובשנה הבאה יוכלו להוביל אותו בעצמם", אומר שובל. בנוסף, הקבוצה מחפשת ספונסרים נוספים, שירצו לקחת חלק במסע ולסייע למהנדסים ולמהנדסות הצעירים להגיע לתחרות בארצות הברית ולנצח בגדול.

 

ירימו עוגן בקרוב. משמאל לימין, שורה ראשונה: לין הרוש, לינור פוחיס, דניאלה שבת, זיו יוסף, מור ברקמן, רז שקד, ג'ורדן פאר, נדב שולב, שובל בן שושן, נדב פורת, עמרי דרורי. שורה שניה: חגי קונקול ועידו נחום

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>