אנחנו יודעים מה עשיתם בקיץ האחרון

קראו על מסעות הסטודנטים והסטודנטיות שלנו, שהצליחו לשלב טיול ולימודים בכרטיס אחד

בוייאטנם התנהג כוויאטנמי. יום טיול להלונג ביי. צילום: גוני נעמני
בוויאטנם התנהג כוייאטנמי. יום טיול להלונג ביי. צילום: גוני נעמני

חופשת הקיץ! האור בקצה המנהרה של כל שנת לימודים. בין אם ביליתם את כל הקיץ בניסיונות לחשוב על כל דבר חוץ מהלימודים, ובין אם אתם חלק מאותם יחידה סגולה שנרשמו לקורסי קיץ, תנו כבוד לסטודנטים שנהנו מכל העולמות, רקדו על כל החתונות וניצלו את יולי אוגוסט כדי לצאת בעקבות הלא נודע למקומות רחוקים. הקיץ ליווינו ברגעים היפים והמאתגרים את הסטודנטים והסטודנטיות שלנו, שטסו לסין, לוייטנאם ולאיטליה, כדי להעשיר את תחומי המחקר והלימוד שלהם ועל הדרך להגשים כמה חלומות.

 

פיצה על מסלול המרוצים

הסטודנטים והסטודנטיות של צוות פורמולה מהפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן נסעו עם מכונית המרוץ שתכננו ובנו בעצמם לווראנו (Varano) שבאיטליה, והתמודדו מול 45 צוותים אקדמיים מרחבי העולם על הכבוד, על התהילה ועל הגביע.

 

את מכונית המרוץ בנו מאפס במשך שנה שלמה, כפרויקט הגמר שלהם לתואר ראשון. זהו הפרויקט היחיד בפקולטה שמחייב גם את תהליך הייצור (ולא רק התכנון), ועל כן מהווה פרויקט דגל של האוניברסיטה. מדובר בשיתוף פעולה בין כל בתי הספר להנדסה (חשמל/תוכנה, חומרים וכמובן הנדסה מכנית), שמובל ע"י בית הספר להנדסה מכנית, בראשות האחראי האקדמי של כלל הפרויקטים של בית הספר, פרופ' יורם רייך.

 

את המכונית, שעד הלילה האחרון שלה בישראל עוד עשתה נסיעות מבחן בכבישי הקמפוס, הם ארזו היטב בארגז ושלחו במטוס. באיטליה הרכיבו אותה מחדש וישנו לידה במשמרות, באוהלים על הדשא, בזמן שהאחרים מהדקים, משמנים ומבריגים עד הרגע האחרון. הסיפור והמסירות שלהם היו כל כך מרגשים ויוצאי דופן, שאפילו זכו לסיקור בערוץ החדשות הבינלאומי i24.

 

צוות הפורמולה המלא רגע לפני ההמראה. צילום: נדב גברעם

 

שלבי התחרות היו רבים. המכוניות נבחנו על פי פרמטרים רבים וקפדניים, והמתח היה גבוה. חבר הצוות נדב גברעם התנדב למשימת התיעוד ועדכן את צוות הסושיאל שלנו בכל שלבי התחרות בזמן אמת. הוא תיעד עבורנו את הווי התחרות והנציח את כל הרגעים המרגשים, את הלילות הלבנים ואת הפיצות על הדשא, בסמוך לרכב המרוץ. פספסתם את הסיקור שלנו? מוזמנים להיכנס לפרופיל שלנו באינסטגרם או פשוט לחפש את ההאשטג .#TAU_racecar

 

תכף נוגעת במסלול. מכונית הפורמולה והצוות באיטליה. צילום: נדב גברעם

 

באיזו שפה מדברים העטלפים בוייטנאם?

אם תמיד רציתם לדעת איך עטלפים מתקשרים זה עם זה, תוכלו לשאול את הסטודנטים והסטודנטיות מבית הספר סגול למדעי המוח, שניצלו את חופשת הקיץ ונסעו עם המנחה שלהם - פרופ' יוסי יובל, לשמורת טבע בתולית בוייטנאם, הסמוכה להאלונג ביי, כדי לחקור בדיוק את זה. בתוך מערות, בשחייה במאגרי מים, בטיפוס על עצים ועל גבעות - הם פגשו ותיעדו למעלה מ-15 מיני עטלפים וגם חקרו נחשים, לטאות וחרקים, חלקם אנדמיים לשמורת הטבע.

 

אל סדנת השדה הם יצאו כחלק מקורס משותף עם אוניברסיטת טובינגן שבגרמניה ואוניברסיטת ג'ונס הופקינס שבארה"ב, במהלכה למדו יחד על נושאים שונים בתקשורת בע"ח, כגון תקשורת בין טורף לנטרף, חיזור, קולות אזהרה ועוד בחרקים, בזוחלים, בדו-חיים, ביונקים ובעופות, תוך התנסות בשטח בפרויקטי מחקר.

 

בפתח המערה. הצוות הבינלאומי בשמורת הטבע בוייאטנם. צילום: יונתן בן סימון

 

הקבוצה לא הגיעה בידיים ריקות והביאה עמה אמצעים טכנולוגיים שונים למחקר - מיקרופונים ייחודיים להקלטת עטלפים ומכשירי מעקב קטנים (מהקטנים בעולם), אותם ניתן להצמיד לגבם של העטלפים, מכשירי ג'י.פי.אס, מיקרופון, מד תאוצה ואפשרות לחיבור מצלמה תרמית, שאיפשרו לחוקרות ולחוקרים לעקוב אחר מסלול התעופה של העטלף בלילה, ולהקשיב לתקשורת קולית עם עטלפים אחרים.

 

עטלף הבמבוק הזעיר בא להגיד שלום וביקש להשתתף במחקר. צילום: יונתן בן סימון

 

למרות התמונות מעוררות הקנאה, שנותנות תחושה שמדובר בחופשה חלומית, הסטודנטים עמלו על מחקרם מסביב לשעון, כפי שסיפרה גוני נעמני, סטודנטית בקורס: "אחר הצהריים אנחנו מתמקמים בשמורה ומתחילים להקים את אוהלי התעופה, את הרשתות ואת כל הציוד. בסביבות 18:30 העטלפים מתחילים לצאת מהמערות, ואז אנחנו פועלים במהירות, מוציאים אותם מהרשתות, בודקים אם הם מתאימים לאחד המחקרים, ובכל מקרה משחררים אותם עוד באותו ערב". לקראת חצות הם שבים למלון ועובדים כל הלילה על הורדת נתונים למחשב, עד שמגיעה שעת הקפה הוייטנאמי, שעוזר להם לנתח בשלום את המידע, להכין את מה שצריך לניסוי הבא, וחוזר חלילה.

 

הקבוצה חזרה ארצה עמוסה במידע ובתגליות סודיות, שנצטרך להמתין בסבלנות עד שיתפרסמו במאמר מדעי. בינתיים הסתפקנו בתמונות עוצרות נשימה. לא הספקתם לעקוב אחרי החוויות בוייטנאם? אתם יכולים לעשות צפיית בינג' אם רק תחפשו את ההאשטג #Bats_in_vietnam

 

מקליטים קולות אקולוקציה (ביו-סונאר) של עטלפים. צילום: גוני נעמני

 

אז איך הסינית שלכם?

עוגיית המזל האירה פנים לסטודנטים ולסטודנטיות בחוג ללימודי מזרח אסיה. לאלה מהם שבחרו ללמוד במהלך השנה האחרונה סינית כשפה נוספת, ניתנה האפשרות לנסוע לחודש בסין, בחסות אוניברסיטת שאנדונג, שהעניקה להם מלגה למטרה זו.

 

Pret a' Porter נוסח סין. המשלחת לומדת להתלבש

 

חברי המשלחת התארחו במחוז הולדתו של קונפוציוס, גדול הפילוסופים הסיניים, וחוץ מלשפר את הסינית שלהם, הם זכו בהצצה חד פעמית אל סודות התרבות הסינית. הם למדו על מנהגיה, קיבלו טיפים על הדרך הנכונה ללבישת בגדים סיניים מסורתיים, טעמו (תרתי משמע) את טעמה של בירת הרפובליקה, בייג'ין, והתמנגלו עם האוכלוסיה המקומית, שקיבלה אותם בזרועות פתוחות. מיתר קרן, חברת המשלחת, תיעדה ושלחה לנו את הרגעים היפים. ממליצים מאוד לבקר בהאשטג #China_tau

 

Everybody was Kung Fu fighting. מורה צעיר מרביץ תורתו במשלחת בשיעור רחוב ספונטני. צילום: מיתר קרן

 

חכם סיני זקן אמר פעם שזה לא מזיק לנוח לפעמים. סופגות השראה בשאנדונג.

 

כך הולכים החופרים

היו גם כאלה שאמנם לא החתימו דרכון, אבל לא טמנו ידם בצלחת או במזגן, אלא דווקא בחפירות ארכיאולוגיות, שהתקיימו הקיץ בפעם השנייה בקריית יערים. 40 מעלות בצל לא עצרו את משלחת החפירות ע"ש משפחת שמוניס, המשותפת לסטודנטים ולסטודנטיות מהחוג לארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום ע"ש יעקב מ. אלקוב והקולז' דה פרנס בפריז, מלחפור ולחשוף את הסודות שמסתתרים מתחת לאדמה. את הצוות מרכיבים סטודנטים משתי האוניברסיטאות, אשר נמצאים בשלבים שונים של הלימודים שלהם - מתואר ראשון ועד פוסט דוקטורנטים. עונת החפירות הזו הייתה קצת יוצאת דופן, מכיוון שהפעם התלווה אל הקבוצה צוות, שמצלם סרט דוקומנטרי על החפירות. 

 

חבורת החופרות והחופרים בקריית יערים. צילום באדיבות משלחת החפירות ע"ש משפחת שמוניס

 

"אנחנו חופרים כל שנה שנייה בקרית יערים, כי בקיץ בין לבין אנחנו חופרים בתל מגידו", מספרת נעמה ולצר, דוקטורנטית ומנהלת שטח בחפירה, שחופרת כל קיץ מאז שנה א' בתואר הראשון שלה. "זאת חוויה שהיא מדהימה גם מבחינה לימודית וגם חברתית, אבל באמת שהעבודה שאנחנו עושים שם היא ראשית כל אקדמית ומחקרית. העבודה שלנו כמשלחת עומדת כיום בחזית המחקר השואף לשלב בין הארכיאולוגיה למדעים המדויקים". 

 

40 מעלות בצל ונהנים מכל רגע. צילום: נעמה ולצר

 

לשאלה מדוע זה חייב להיות בתקופה הכי חמה בשנה יש תשובה: החפירות מתקיימות תמיד בקיץ, כיוון שמרבית חברי המשלחת הם מתנדבים וסטודנטים מכל רחבי העולם, ולכן מתוכננות החפירות סביב חופשות הסמסטר. על הממצאים שלהם מהקיץ האחרון תוכלו לשמוע בכנס הקרוב של המכון לארכיאולוגיה, שיתקיים בתחילת שנת הלימודים.

 

"שיהיה בפוקוס, אתה שומע?" צילום: נעמה ולצר


 

 

כל מה שמעניין - ישר למייל

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>