אתנחתא עם גיבורי על

לבשנו טייץ וגלימה והמראנו לשמיים להציל את העולם

אתנחתא עם גיבורי על
מה זה "אתנחתא"?

אירועי אתנחתא הם אירועים הפתוחים לקהל הרחב, המתרחשים אחת לחודש באוניברסיטת תל אביב. במסגרת האירוע, החוקרים הכי מסקרנים באוניברסיטה נותנים הרצאות קצרות של כ-15 דקות סביב נושא מוביל. השנה כל האירועים יהיו בסימן אלבומים ומחקרים פורצי דרך.

לערב אחד הפך אולם סמולרש למחוזם של גיבורי העל. אף על פי שמרצי אוניברסיטת תל אביב התעטפו בגלימות מצוירות לכבוד המאורע, גיבורי העל האמיתיים היו המדענים הצעירים אשר לומדים באוניברסיטה לנוער, המאפשרת לבני נוער ללמוד נושאים אקדמיים כבר במהלך הלימודים בתיכון. המדענים הצעירים, המקדישים שעות מזמנם הפנוי במהלך השנה לעבודה על פרויקטים באוניברסיטה, הציגו תוצרים של עבודתם לאורחי אתנחתא.

 

עבור מי שלא מכיר את עבודתה של אוניברסיטת תל אביב לנוער, נספר שהיחידה מציעה מגוון רחב של תכניות בתחומים ובנושאים שונים לאלפי תלמידים מכל רחבי הארץ ומכל שכבות האוכלוסייה. אחת המטרות החשובות של היחידה הינה צמצום פערים ואי שיווין בחברה, ויצירת הזדמנויות לבני נוער מכל קצוות החברה הישראלית להתנסות בתכנים מדעיים.

 

מדי שנה משתתפים בתכניות היחידה למעלה מ-20,000 תלמידות ותלמידים בכיתות ה' עד י"ב מכל רחבי הארץ במסגרות אישיות וקבוצתיות. התכניות נבנות בשיתוף אנשי החינוך בבית הספר ומותאמת לצרכי הצוות החינוכי והתלמידים, וכך התלמידים נהנים מהעשרה, מהרחבה ומהעמקה בחומר הנלמד, תוך "שבירת שגרה" והיכרות קרובה עם עולם האקדמיה והמחקר. 

 

הפרויקטים שהוצגו במבואת אולם סמולרש עסקו בתחומים מדעיים כגון רפואה ופסיכולוגיה, אך גם בקידום ובהנגשת ידע אקדמי לציבור הרחב, למשל בכתיבת ערכים אינפורמטיביים ומדויקים בוויקיפדיה. הערכים שבחרו לערוך המדענים הצעירים העידו על מגוון ורוחב תחומי העניין שלהם, וכללו את הערך על המדען זוכה פרס הנובל ריימונד דייוויס ג'וניור, על מקימת הארגון הפמיניסטי הישראלי "אחותי" קציעה עלון, ועל אודות ארגון הפליטים הבינלאומי. תוך כדי שיחה עם גיבורי העל הצעירים האלה, גילינו שהעתיד שלנו בטוח בידיהם, כמו בידי גיבורי העל על המסך הגדול, שבסוף תמיד מצילים את העולם. 

 

 

הילי קופרשטיין

הילי קופרשטיין, בת 15, כיתה י'

המקצוע האהוב עלי: מדעי המוח

בעתיד הייתי רוצה לגלות: עוד על מחלות ניורו-דגנרטיביות. אני רוצה לגלות איך מחלות כגון אלצהיימר משפיעות באופן פסיכולוגי על החולים בהן, כאשר החולים עצמם לא מודעים למחלה, ורק מי שסביבם רואה את כל התסמינים.

 

 

דניאל קויצקי

דניאל קויצקי, בן 17, כיתה י"ב

המקצוע האהוב עלי: מחוץ לבית ספר אני מאוד אוהב אומנות ותולדות האומנות. כאן באוניברסיטה המקצוע האהוב עלי הוא מדעי המוח.

בעתיד הייתי רוצה לגלות: עוד על מחלת ה-ALS. עשיתי מחקר בנושא במעבדה של פרופ' דן פרנק. זאת מחלה שידוע עליה מעט מאוד, והייתי רוצה להיות חלק מפיתוח של טיפול יעיל יותר במחלה.

 

 

עדי בחן

עדי בחן, בת 17, כיתה י"ב

המקצוע האהוב עלי: כימיה, ביולוגיה ורפואה

בעתיד הייתי רוצה לגלות: איך ליצור רקמה שרירית "מושלמת" במעבדה. למשל, איך להנדס לב, או איברים שלמים, שאפשר להשתיל אותם למישהו.

 

לאחר שלמדנו על העבודה שהילי, דניאל, עדי וחבריהם עשו במהלך כל השנה, ולאחר שלמאות הילדים ובני הנוער שהגיעו לאירוע הייתה הזדמנות לשמוע ולהתרשם מגיבורי העל הצעירים של העולם האקדמי, המשכנו לשמוע הרצאות מפי הגיבורים הוותיקים של עולם המחקר, החוקרים המובילים של אוניברסיטת תל אביב.

 

האם כל התינוקות נראים אותו הדבר?

גיבורת העל הראשונה שעלתה על הבמה הייתה פרופ' גלית יובל מבית הספר למדעי הפסיכולוגיה, שסיפרה לנו על המנגנונים המורכבים המאפשרים לנו לזהות פנים שונות. האם יצא לכם פעם לחשוב שכל התינוקות נראים אותו הדבר? ובכן, פרופ' יובל סיפרה לנו שאפילו אחיות מילדות אשר עובדות בבתי חולים ורואות מאות תינוקות בשנה, לא יודעות להבדיל בין תינוק אחד למשנהו. לעומת זאת סטודנטים אשר עברו ניסוי קצר במעבדה של פרופ' יובל יודעים להבדיל הרבה יותר טוב בין תינוקות שלא ראו מעולם. כיצד זה ייתכן? צפו בהרצאה כדי לגלות:

 

 

שינוי התנהגות בלחיצת כפתור

האם אמרתם לעצמכם פעם "ממחר אתחיל לעשות ספורט"? או שניסיתם לשנות הרגלים שונים שצברתם לאורך השנים והייתם מעדיפים להיפטר מהם? ד"ר תום שינברג מהמחלקה לנוירוביולוגיה בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס' וייז הסביר מה באמת גורם לנו לשנות התנהגות וכיצד ניתן לוודא שהשינויים שאנחנו עושים ישארו איתנו לאורך זמן. צפו בהרצאה המלאה כדי לגלות איך באמת אפשר "להתחיל דיאטה ממחר".

 

 

האם אנחנו יכולים לסמוך על המוח שלנו?

זוכרים את התמונה של השמלה בעלת הצבעים המתחלפים שהייתה פופולרית באינטרנט? האם ראיתם אותה כשמלה לבנה עם עיטורים מזהב או כשמלה כחולה עם עיטורים שחורים? על פי ד"ר ליעד מודריק מבית הספר למדעי הפסיכולוגיה, קל יחסית לתעתע במוח האנושי. צפו בהרצאה שלה וגלו דוגמאות נוספות לאשליות של צבע, אור וקול, שמשפיעות כמעט על כולנו מבלי שאנחנו מודעים לכך.

 

 

התנהגות כפייתית: מדובים לאנשים

אנשים החולים ב-OCD, מחלה של התנהגות כפייתית, לעיתים מרגישים שאין להם שליטה והם חייבים לבצע את אותה פעולה שוב ושוב. האם גם בממלכת החיות ישנן מחלות כאלה? מה הגורם למחלת ה-OCD והאם יש פתרון באופק? צפו בהרצאתו של פרופ' דוד עילם כדי לקבל את כל הפרטים:

 

 

לאחר שנבחרת גיבורי העל של אתנחתא מילאה את תפקידה, פינינו מקום באולם לגיבורת-על אחרת: וונדר וומן, הלוא היא גל גדות. צפינו בסרט המצליח, שיצא רק לפני כמה חודשים וכבר הרוויח מקום חם בלב חובבי גיבורי העל, ויש האומרים שהוא שינה את הכללים של תעשיית הקולנוע ההוליוודית.

 

וונדר וומן

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>