"לילה באופרה": אתנחתא בהשארת להקת קווין

ערב של מחקרים בהשראת הלהקה המיתולוגית שסחפה איצטדיונים שלמים

מה זה "אתנחתא"?

אירועי אתנחתא הם אירועים הפתוחים לקהל הרחב, המתרחשים אחת לחודש באוניברסיטת תל אביב. במסגרת האירוע, החוקרים הכי מסקרנים באוניברסיטה נותנים הרצאות קצרות של כ-15 דקות סביב נושא מוביל. השנה כל האירועים יהיו בסימן אלבומים ומחקרים פורצי דרך.

מוזיקה מלווה אותנו משחר האנושות. מעצבת, משפיעה, מספקת השראה וממציאה את עצמה מחדש כל הזמן. גם החוקרים של אוניברסיטת תל אביב מחפשים את פריצות הדרך במחוזות לא ידועים מדי יום ביומו.

 

אירוע אתנחתא של חודש דצמבר הוקדש לאלבום פורץ הדרך של להקת הרוק הבריטית "קווין" - "לילה באופרה" (A Night At The Opera). האלבום, שיצא לאור בסוף 1975, הוא האלבום הרביעי של הלהקה ומשלב סגנונות רבים: בלדות, מוזיקת רוק, מוזיקה קלאסית ואופרה. בזמן השקתו היה האלבום היקר ביותר שהוקלט, והוא כולל שני שירים שהפכו לסימני ההיכר של הלהקה: Love of My Life וBohemian Rhapsody-, שאף נבחר בשנת 2000 כשיר המילניום בבריטניה. פרדי מרקורי, סולן הלהקה, מוכר בזכות אישיות הבמה הראוותנית והמנעד הקולי המרשים בעל ארבע האוקטבות.

 

בערב ששואב השראה מ"מלכה" מוזיקלית, נהנו אורחי האירוע מהזדמנות להציץ ממש מקרוב במלכה אחרת, הלוא היא מלכת הדבורים, בתערוכה שקיבלה את פניהם באולם סמולרש, והציגה מגוון רחב של דבוראים, כולל כוורות פעילות עם דבורים חיות וחרוצות במיוחד. אבל לא רק על מלכת הדבורים זכינו ללמוד, אלא גם על המלכה הבריטית ועל עוד נושאים והישגים מדעים מרגשים במיוחד.

 

את הערב פתח אייל גולדמן, די גי' (D.J) ישראלי, מוזיקאי, מפיק ויוצר. אייל סיפר לנו על הלהקה מימי הקמתה. בהרצאה למדנו שלא רק פרדי מרקיורי, שהיה יוצר ופרפורמר ענקי, תרם ללהיטים הבלתי נשכחים של הלהקה. מסתבר שקווין היא הלהקה היחידה שכל ארבעת חבריה כתבו להיטים ענקיים שכולנו מכירים. אז  מה ייחודי כל כך במוזיקה של הלהקה שכבשה אצטדיוני פוטבול ושהופעתה בלייב אייד נחשבת להופעת הרוק הטובה בכל הזמנים? כל התשובות בהרצאה:

 

 

שירת גלי הכבידה והתגשמות חזון הנביא

'דה פרופט'ס סונג' - (The Prophet's Song) 'שיר הנביא', נכתב והולחן על ידי גיטריסט להקת קווין, בריאן מיי. פרופ' דן מעוז, ראש בית הספר לפיזיקה ולאסטרונומיה ע"ש ריימונד ובברלי סאקלר, הציג בפנינו כמה מן הנבואות הפיזיקליות והתחזיות המרכזיות של "הנביא" אלברט איינשטיין. אחת מהן נחזתה לפני 100 שנה, והתגשמה ממש לאחרונה. מדובר בהתמזגות של שני כוכבי נויטרונים ביקום שנקלטה לפני חודשיים (17.8.17) על ידי גלאי גלי כבידה בעולם, והיכתה גלים בקהילה המדעית. אז איך מודדים גלי כבידה ביקום? איך נשמע מיזוג כוכבי נויטרונים? ומה נוכל ללמוד מתיעוד ההתמזגויות הללו על מוצאם של החומרים הכבדים בטבלה המחזורית? כל זאת ועוד בהרצאה המלאה:

 

 

על התקווה למיגור האיידס במאה ה-21

פרדי מרקיורי, סולן להקת קווין, הוא ככל הנראה האדם המפורסם ביותר שמת ממחלת האיידס. יותר מ-25 מיליון בני אדם מתו ממחלת האיידס ב-30 השנים האחרונות. החל מאמצע שנות ה-90 קיים טיפול תרופתי, וכיום נשאות שלHIV  נחשבת למחלה כרונית ולא למחלה סופנית. יאיר פוזניאק, המסיים בימים אלה את הדוקטורט שלו בתחום הסרטן בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב, הסביר לנו על הנגיף שתוקף את מערכת החיסון, על הטיפול הקיים - "הקוקטייל", שלא חף מחסרונות, וריתק אותנו כשחלק איתנו את הפתרונות והמחקרים האחרונים בתחום, שמעוררים תקווה אדירה לטיפול ואף לריפוי המחלה. רוצים לדעת מי האיש שטיפול כזה ריפא אותו לגמרי? צפו בהרצאה המלאה.

 

 

המנון לאצטדיון

פרדי מרקיורי נולד בשם פארוק בולסרה בזנזיבר שבאפריקה למשפחה פרסית-הודית ממחוז גוג'ארט שבהודו הבריטית. ד"ר עופר גזית מביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה חוקר את השפעת המוזיקה על זהות לאומית בקרב מהגרים בארה״ב, וסיפר לנו על האתגרים העומדים בפני חוקרים שמבקשים לחקור יוצר כמו פרדי מרקורי, שסירב לדבר על עובדת היותו מהגר. אז מדוע לא הסכים מעולם לדבר על זנזיבר ועל הודו? מהי מוזיקה של מהגרים? מה תפקיד ההמנונים בזהות המהגרים? איך השתמשה הלהקה בהמנונים וכיצד הפכה הלהקה לפס הקול הרשמי של הניצחון עם להיטים כמו "ווי אר דה צ'מפיונס"?

 

 

"אלוהים נצור את המלכה"

A Night At The Opera מסתיים בגרסה רוקיסטית קצרה להמנון הממלכה המאוחדת "גוד סייב דה קווין". ד"ר נועם רייזנר, חוקר ספרות ותרבות בריטית בפקולטה למדעי הרוח ע"ש לסטר וסאלי אנטין, המתמחה בתקופה הרנסנס והעת החדשה המוקדמת בכלל, מרים גבה, כמו כולנו, על האובססיה של העם הבריטי לבית המלוכה. מסתבר שמאחורי האובססיה טמונים ערכים של אחדות העם, מסורת ומורשת לא מבוטלים כלל. אז בפני מה הבריטים קדים קידה? בפני גופו הפיזי של המלך או המלכה או בכלל בפני הכתר והשרביט? מי היו המלכות שמלכו הכי הרבה זמן? ומה מייצגת ההיסטוריה הזו עבור העם הבריטי גם במאה ה-21? כל זאת ועוד בהרצאה המלאה.

 

 

מלכת הדבורים

מי שהתערוכה עשתה לו חשק לעוד קצת דבש מלכות, קיבל הרחבה על הנושא מפי פרופ' אברהם חפץ, מבית הספר לזואולוגיה בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס.וייז, שחוקר את האבולוציה של חברתיות בעולם החי, במיוחד בדבורים ובנמלים. ידעתם שקיימים כ-20,000 מינים של דבורים, אך רק קומץ מהן הן דבורים חברתיות? והאם ידעתם שמלכת הדבורים היא בכלל לא שליטה שעל פיה יישק דבר בממלכה? אז איך בכל זאת מצליחות הדבורים בכוורת לתפעל אותה בתיאום מושלם? מה התפקיד של כל חברה בממלכה המטריארכלית הזעירה הזו? כיצד מעבירות הדבורים מסרים זה לזה? מה זה ריקוד הדבורים ומדוע הולכות הדבורים ונעלמות מן העולם בשנים האחרונות? הרצאה מרתקת ומתוקה מדבש שמסתיימת בנימה אופטימית. אל תחמיצו:

 

 

כיאה לערב באופרה, בין ההרצאות נהנו משירתה של הזמרת יעל חוּנֶה והפסנתרן יואב וייס מביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן מהטה, וקינחנו את הערב בסרט "מועדון הלקוחות של דאלאס".

 

 

האירוע הבא של אתנחתא יקבל השראה מ"הזיקית של הרוקנרול", הלוא הוא דיויד בואי, באלבום המופת: The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>