המהפכה החשמלית של בוב דילן

חממו מנועים וצאו איתנו למסע בדרך הבלוז, בעקבות אלבומו Highway 60 revisted של דילן

"לתת לדילן פרס נובל, זה כמו לתלות מדלייה על האוורסט ולומר שהוא ההר הגבוה ביותר." זאת היתה תגובתו של המשורר, הטרובדור והזמר הענק – לאונרד כהן, לזכייתו של בוב דילן בפרס נובל לספרות לשנת 2016. כהן התכוון, כנראה, לומר שהעולם אינו זקוק לאקדמיה השוודית על מנת לדעת שדילן הוא אחד הקולות המשמעותיים ביותר של המאה ה-20.

 

מפגש "אתנחתא" האחרון הוקדש לדילן – האדם שהגדיר את הרוקנרול, המשורר שכותב שירים שנצעקו בהפגנות ובמחאות אבל גם הוקראו בערבי שירה, היוצר שהשפיע על התרבות הפופולרית אבל פלרטט עם התרבות הגבוהה, הילד היהודי מבית טוב שהפך לאחד הכוכבים הגדולים של המוזיקה במאה ה-20.

 

כדי להיכנס לאווירה, קחו כמה דקות והקשיבו להדרה לוין מבצעת על הבמה באתנחתא את אחד משיריו הידועים ביותר של דילן - ."like a rolling stone"

 

 

עולים על הכביש המהיר

אלבום highway 61 revisited רווי התייחסויות לעולם התחבורה. בשיר המוכר ביותר באלבום, דילן תבע את אחד הדימויים האייקוניים ברוקנרול, כאשר תיאר אישה שירדה מנכסיה כמי שנעה בעולם כמו אבן מתגלגלת.

 

האקדמיה, לצד תעשיית ההיי-טק, עסוקה לא מעט בפתרונות לסוגיות תחבורתיות, והתחזיות מורות על מהפכה ממשית שמתדפקת על דלתנו. מהי אותה מהפכה? וכיצד הכבישים יראו בעשורים הקרובים?

 

לצורך כך, הזמנו את ד"ר עלית אופנהיים, שקמה מדי יום כדי לקדם את אותה מהפכה. ד"ר אופנהיים היא מנהלת מכון שלמה שמלצר לתחבורה חכמה באוניברסיטת תל אביב. במחקריה היא מתמקדת בפיתוח ממשקי אדם-מחשב ומודלים של התנהגות הגורם האנושי, באופן שבו הם באים לידי ביטוי בעולם התחבורה.

 

 

הטכנולוגיה שמאחורי הרוקנרול

בקיץ של שנת 1965, בעיר ניופורט, נפל דבר. הופעתו של בוב דילן על הבמה משכה את כל באי פסטיבל מוזיקת הפולק, שהתקיים בניופורט ביולי של אותה שנה, וכל יתר אירועי הפסטיבל בוטלו. כשדילן עלה על הבמה המרכזית, הוא היה חמוש בגיטרה חשמלית ובלהקה חשמלית, שהרכיב אד-הוק לילה קודם לכן. עם להקת רוק וטקסטים שלא מחויבים לשום דבר ולאף אחד, פרט לו עצמו, דילן שבר את כל המסורות האקוסטיות של הפסטיבל. קהל הפולק המסורתי שרק לו שריקות בוז מחרישות אוזניים, אך דילן רק הגביר את הווליום. דילן חישמל את שירי העם. נמאס לו לשיר על הזמנים המשתנים, והוא החליט לשנות אותם בעצמו.

 

יצירתו של דילן מחברת שני עולמות מוסיקליים. האחד הוא "העולם הישן" שלתוכו גדל – עולמה של מוסיקת הפולק המסורתית. העולם השני הוא עולמה של מוסיקת הרוקנרול החשמלית, הבועטת והמרדנית. הרגע שבו השכיל דילן למזג בין שתי הדרכים והתיך את הפואטיקה ואת החשמל לכדי יצירה אחת – היה נקודת המפנה שבזכותה הפך הרוקנרול לַמוסיקה העממית (הפולק) של המאה העשרים. ואשר לגיטרה החשמלית עצמה, מעמדה שודרג בין לילה כאשר דילן הצעיר, שכבר זכה לכינוי נביא והיה סמל לאיכות טקסטואלית, בחר לוותר באלבום Highway 61 Revisted על האינטימיות של הגיטרה האקוסטית לטובת להקה חשמלית.

 

מאחורי הגיטרה החשמלית מסתתרת טכנולוגיה שהופכת יותר מתקדמת עם השנים וניתן לראות אותה כמי שלראשונה הכניסה אפקטים וצלילים מלאכותיים למוזיקה הפופולרית. יעקב פיינגלרנט, המהנדס הראשי בביה"ס להנדסת חשמל שבפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן הכיר לנו מקרוב את הטכנולוגיה מאחורי האפקטים של הגיטרה החשמלית.

 

 

הזמנים משתנים

הקידמה מביאה עמה לעיתים רצון להתרפק על העבר. תשאלו כל גיטריסט שמכבד את עצמו ומחזיק אוסף של גיטרות וינטג'. הגיטריסט אנדי ווטאס, הוא בדיוק כזה. אוספו הפרטי הוא סיפור בזמן שמרכזו התשוקה שלו לעולם המוזיקה. במהלך ההפסקה ווטאס הציג וניגן בכמה מהגיטרות האהובות עליו במיוחד.

אנדי ווטאס על הבמה מחוץ לאולם המרכזי

אנדי ווטאס על הבמה מחוץ לאולם המרכזי

 

הסיפור על רבי שבתאי והנביא דילן

שבתאי זיסל צימרמן, הידוע גם בשם רוברט צימרמן, נולד ב-27 במאי 1941 בדולות' – עיר קטנה במינסוטה, ארה"ב, למשפחה יהודית שמוצאה ממזרח אירופה. הפרסונה הציבורית הקרויה בוב דילן נולדה בסוף שנות החמישים. לאורך השנים, דילן הואשם בכך שהוא מפנה גב לעקרונותיו המוזיקליים ולמעריציו. אם במעברו למוזיקת רוק חשמלית או בבחירתו לזנוח את המנוני המחאה שהיו מזוהים עמו בתחילת דרכו, ואף בזגזגו הדתי בין היהדות והנצרות.

 

פרופ' מל רוזנברג מגיע מתחום המיקרוביולוגיה. הוא יצא לפרישה מוקדמת כדי לעסוק בתשוקותיו האמיתיות שהן מוסיקה וכתיבת ספרי ילדים. כיום, פרופ' רוזנברג מלמד קורס אקדמי על מוסיקה של שנות השישים באוניברסיטת תל אביב, במסגרת תכנית "כלים שלובים" המאפשרת לסטודנטים להיחשף למגוון רחב של תחומי עיון.

 

על הבמה של אתנחתא, ניהל פרופ' רוזנברג שיחה, אמנם חד צדדית, עם דילן של היום ועם הילד שבתאי צימרמן שהוא פעם היה. בסיום המרגש של ההרצאה, עלו תלמידיו של פרופ' רוזנברג לבמה ואנחנו בקהל זכינו לחווית שירה בציבור אוטנטית לצלילי בוב דילן.

 

 

לפגוש את השטן בדרך הבלוז

האלבום Highway 61 Revisted קרוי על שם כביש מספר 61, שנסלל במקביל לנהר המיסיסיפי ועובר ממינסוטה ללואיזיאנה. ישנן התייחסויות רבות לכביש זה בשירי בלוז אמריקאי ולפיכך הוא נקרא גם "דרך הבלוז". זמר הבלוז רוברט ג'ונסון, ממנו הושפע דילן רבות, סיפר שמכר את נשמתו לשטן בהצטלבות בין highway 61 ל-highway 49. יש המאמינים שדילן עצמו עשה עסקה דומה עם השטן – אולי תמורת יכולתו המופלאה בכתיבת שירים.

 

לד"ר נחמה ורבין, היכרות מעמיקה עם הצד האפל של עולם התיאולוגיה, ובזכותה נחשפנו אל דמותו המורכבת של אלוהים. ד"ר נחמה ורבין השלימה את לימודי הדוקטורט שלה באוניברסיטת קיימברידג'. היא עמדה בראשה של התכנית למדעי הדתות באוניברסיטת תל אביב וכעת היא מלמדת בה ובחוג לפילוסופיה. היא עוסקת בטבעה של האמונה הדתית, במקומו של הספק בחיי האמונה, ובעיקר מתמחה ברוע - בדרכים אמוניות שונות להתמודד עם סבל ולהביס אותו.

 

 

מילים מחשמלות

האם מוזיקת רוק יכולה להיחשב כאמנות גבוהה? האם שירי פולק ורוק יכולים לזכות במעמד של שירה בדומה ליצירותיהם של וולט וילטמן או רוברט פרוסט? כפי שמוכיחה הזכייה של דילן בפרס נובל, התפר בין אמנות גבוהה לתרבות פופולרית הוא דק. האם יש דרכים נוספות לפרוץ את גבולות האמנות?

 

לצורך כך, הזמנו את ערן הדס אשר ידגים לנו כיצד ניתן לכתוב שירה באופן טכנולוגי. ערן הדס הוא משורר ותכניתן. הוא פרסם שבעה ספרי שירה, שאת חלקם חיבר ואת חלקם יצרו תוכנות שפיתח. כמו כן היה שותף לבניית מערכת שכותבת שירה על בסיס גלי המוח, ורובוטית שמראיינת אנשים בניסיון להבין מה זה אומר להיות אנושי. הדס מרצה במסלול למדיה דיגיטלית, בביה"ס לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש.

 

 

הצטרפו אלינו לאירוע אתנחתא הבא, שיסיים את השנה המוזיקלית שהייתה לנו. ב-25.6 כולם מוזמנים לאתנחתא בעקבות אלבומם הגדול של להקת פינק פלויד – .The dark side of the moon

 

כל מה שמעניין - ישר למייל

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>