מוודסטוק ועד הירח

בעקבות הגילויים והמהפכות שהתרחשו בשנת 1969

המסע במנהרת הזמן ממשיך, והפעם נחתנו בשנת 1969. כשצעדנו אל תוך אולם סמולרש, שטפה אותנו אווירת המחאה והרוק. פסטיבל וודסטוק הוא ציון דרך מרכזי בחיבור שבין תרבות ואידאולוגיה חברתית. הפסטיבל נחשב בעיני רבים כאירוע שיא בתרבות האנטי ממסדית שהתפתחה בארצות הברית באותו עשור. אך באופן אירוני, דווקא אחרי הפסטיבל התחזקו המגמות השמרניות בארה"ב, כמו למשל תנועת "ערכי המשפחה", והשמרנות הפוליטית והחברתית היא זו שבסופו של דבר "ניצחה" את התפיסה האלטרנטיבית, המזוהה עם ערכי הפסטיבל. עם זאת, המחאה נגד הממסד עדיין קיימת בעולמות התרבות השונים: באומנות, בספרות, בספורט ובמוזיקה. בתערוכה במבואת הכניסה נחשפנו לדוגמאות מרכזיות לכך, מאז ועד היום.

 

ומוודסטוק לישראל. עד שנות ה-60, נחשבה מוזיקת הרוק בישראל לתופעה חולפת ואף ראויה לביקורת בשל השחרור התרבותי שייצגה. האמנים המבוססים בארץ התייחסו לרוק'נ'רול כאל קוריוז, ולכל היותר הקליטו גרסאות פרודיות של שירים בסגנון רוק. דוגמה מובהקת להלך הרוח הזה היא האיסור שחל על הופעתה של להקת הביטלס בארץ, על אף הפופולריות העצומה שלה בקרב הקהל הצעיר.

 

בשנת 1969 החלו להופיע ניצנים של מפנה בגישה השמרנית, בין השאר הודות לפרסומו של האלבום "פוזי", שנחשב לאלבום הרוק העברי הראשון, בהובלתו של הזמר אריק איינשטיין. האלבום, שהוקדשה לו התערוכה השנייה בכניסה לאולם, סימן את ההפיכה של הרוק לזרם מרכזי בתרבות המקומית והציב סטנדרט חדש של הפקה מוזיקלית. אין ספק שהעובדה שאריק איינשטיין היה חתום על היצירה, סייעה להצלחת האלבום, שכן הוא כבר הספיק לבסס את מעמדו כזמר מוכר ואהוב במיינסטרים הישראלי. את הערב פתחנו עם הופעה של להקת איגיון בביצוע לשיר "היה היה" מתוך האלבום "פוזי".

 

תור הזהב של המסך הקטן

שנת 1969 גם בישרה על תחילת תור הזהב של המסך הקטן, הודות לאינספור אירועים דרמטיים שהועברו בשידור חי ליותר מ-200 מיליון צופים אדוקים. אסף ליברמן, הוביל אותנו בעקבות הכותרות החשובות יותר (או פחות) של שנת 1969.

 

 

צעד גדול לאנושות?

האסטרונאוט ניל ארמסטרונג התפרסם בזכות היותו האדם הראשון שצעד על אדמת הירח, אך לא פחות מכך, כמי שטבע את המשפט האלמותי: " זהו צעד קטן לאדם, צעד גדול לאנושות", שהפך לקונצנזוס. האמנם? לדעת פרופ' שאול קציר, שעומד בראש מכון כהן להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות, המשפט הזה מעורר מחלוקת, והוא חלק איתנו את נקודת המבט הייחודית שלו בנושא.

 

 

כשגלי הכבידה מגלים את סודות היקום

בעקבות הצלחת מסעה של החללית אפולו לירח, חלה עליה אדירה בהתעניינות בלימודי המדעים, בארה"ב בפרט ובעולם בכלל. רבים פנו אל תחום חקר החלל שהלך והתפתח. ד"ר יאיר הרכבי מביה"ס לפיזיקה ולאסטרונומיה, חשף אותנו אל אחד מהמחקרים הנמצאים כיום בחזית המחק האסטרונומי. במחקריו הוא מתמקד בתופעות משתנות ביקום, כגון סופרנובות וכוכבים שנקרעים ע״י חורים שחורים מאסיביים. לאחרונה הוביל ד"ר הרכבי את אחת מקבוצות המחקר, שגילו לראשונה את הבזק האור מהתנגשות של שני כוכבי נויטרונים, התנגשות שהרעידה את המרחב והזמן בגלי כבידה.

 

 

הנורה במטבח נשרפה או שהשתלטו עליה האקרים?

בשנת 1969 עשו אוניברסיטת קליפורניה ואוניברסיטת סטנפורד מהלך מהפכני, כאשר יצרו רשת תקשורת נתונים משותפת, שלימים תהפוך לרשת בעלת היקף עולמי ותביא עמה את עידן הגלובליזציה של האינטרנט. 50 שנה קדימה, עמוק בעידן הדיגיטלי הנוכחי, ניתן כבר לחבר חפצים ומכשירים לרשת האינטרנט ואחד לשני. כיצד יראו חיינו עם הטכנולוגיה הזו? פרופ' סיון טולדו, מרצה וחוקר בבית הספר למדעי המחשב על שם בלווטניק, חלק איתנו תשובות מרתקות בנושא.

 

 

לב ביוני - כבר לא מדע בדיוני

בשנת 1969 הושתל הלב המלאכותי הראשון בעיר יוסטון שבארה"ב. המטופל לא שרד את התהליך ונפטר כעבור 64 שעות. רבים ביקרו בחריפות את הניתוח, שלא נעשה תחת פיקוח משרד הבריאות. עם זאת, מדובר בפריצת דרך שסללה רשימת הישגים בתחום. רון פיינר, שמסיים בימים אלה את הדוקטורט שלו במסלול המהיר במעבדתו של פרופ' טל דביר בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, קם מדי בוקר אל מעבדה שקוראת תיגר על מחלות לב. נושא המחקר שלו מתמקד בשילוב של מערכות חשמליות, לחישה  ושליטה ברקמות לב מהונדסות. במחקרו הוא משלב שיטות של ייצור אלקטרוניקה מתוך תעשיית הסיליקון, שבבים גמישים והנדסה של רקמות לב, על מנת לפתור את בעיית המחסור בלבבות לתרומה.

 

 

האם ניתן לרפא סוכרת?

הגילוי של הורמון האינסולין נחשב לאירוע מכונן בתולדות הימים של מדע הרפואה. חולי סוכרת רבים חבים את חייהם לתגלית זו, שמנעה מהם לדעוך לאיטם מחוסר וויסות הסוכר המשתולל בגופם. בשנת 1969 נרשמה פריצת דרך נוספת, כאשר הכימאית זוכת פרס הנובל דורותי קרופוט הודג'ין, פענחה לאחר 35 שנה של עבודה מאומצת את מבנה האינסולין. האם כיום, לאחר 50 שנה של עבודת מחקר נוספת, ניתן לרפא את מחלת הסוכרת? פרופ' שמעון אפרת, ראש המחלקה לגנטיקה מולקולרית של האדם ולביוכימיה בביה"ס לרפואה ע"ש סאקלר, חשף בפנינו תשובות מפתיעות בנושא. פרופ' אפרת חוקר את התאים מייצרי האינסולין בלבלב, במטרה ליצור במעבדה מקור שופע של תאים אלה להשתלה בחולי סוכרת.

 

 

בין הרמוניה לדסטרושן - של מי ההמנון הזה?

על רקע מלחמת וייאטנם וארה"ב, שנות ה-60 נחשבות דווקא כסמל לעידן ה"שלום, שוויון ואהבה", ששיאו התרחש באחד מהאירועים האייקונים של המאה ה-20 - פסטיבל וודסטוק. בראי הזמן, האם פסטיבל וודסטוק הוא אכן אירוע תרבותי משפיע? לאורחת האחרונה שלנו הערב, ד"ר יעל מאורר, שכתבה את הדוקטורט שלה על סלמן רושדי והיסטוריות אלטרנטיביות, פרספקטיבה רחבה על הנושא.

 

 

רוצים להבטיח את מקומכם גם באירוע הבא? ביום שני, ה-25.3, תיפתח מכירת הכרטיסים לאירוע, והפעם בעקבות אחת השנים המכוננות של מדינת ישראל הצעירה, שנת 1977. נתראה באירוע הבא, ב-8 לאפריל.

 

 

כל מה שמעניין - ישר למייל

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>