כאן גרים בכיף?

כיצד מסייעת הפקולטה למשפטים לקשישות ולקשישים לעבור לדיור מוגן ביחד עם חבריהם הטובים והפרוותיים?

שותפים לדירה בישראל. צילום: נועה טולדנו
שותפים לדירה בישראל. צילום: נועה טולדנו

איך הייתם מרגישים אם הייתם נאלצים לעבור דירה ולהשאיר את חיית המחמד שלכם מאחור? סביר להניח שלא הייתם מוכנים לשמוע אפילו על האפשרות האיומה הזו. קשישות וקשישים רבים שעוברים לדיור ציבורי מוגן, נאלצים להתחיל פרק חדש בחיים עם הרבה פחות שליטה על הסביבה שלהם, ובנוסף להתמודד עם פרידה מחיות המחמד, שאותן הם מגדלים שנים רבות. למה? מפני שבמוסדות רבים הכניסה לבעלי חיים עדיין אסורה (וגם אם היא מותרת לא תמיד מיישמים את זה בפועל). הסיטואציה הקשה פוגעת נפשית ובריאותית באותם קשישים, וכמובן גם ברווחתם של בעלי החיים, שלעתים קרובות הם מבוגרים מאוד בעצמם וכעת מוצאים את עצמם ללא קורת גג וללא בעליהם האהובים.

 

מעכשיו יש מי שמגן על הזכויות שלהם וגם של חיות המחמד: הסטודנטיות והסטודנטים של הפקולטה למשפטים ע"ש בוכמן, שפעילים בקליניקה לצדק סביבתי ולהגנה על זכויות בעלי חיים, כחלק מתוכנית קולר-מנמון לזכויות ורווחת בעלי חיים.

 

מפעילות לקידום חקיקתי ועד לשינוי חברתי

הקליניקה לצדק סביבתי פועלת משנת 2001, ועוסקת במגוון בעיות סביבתיות. בשנת 2017 היא הרחיבה את פעילותה והפכה לקליניקה לצדק סביבתי ולהגנה על זכויות בעלי חיים. היא נותנת הזדמנות לסטודנטיות ולסטודנטים שהנושא קרוב ללבם להתחיל לנסח בקשות, הליכים תקדימיים וניירות עמדה, בליווי צמוד של מנחות ומנחים אקדמיים וקליניים מהשורה הראשונה במערכת המשפט בארץ, שישפרו את חיי בעלי החיים ויהוו בעתיד בסיס לחוקים חדשים למענם.

 

בשנת 2020 הקליניקה הפכה לחלק מתוכנית קולר-מנמון לזכויות ורווחת בעלי חיים, שהיא התוכנית האקדמית המובילה והמקיפה בישראל לדיני בעלי חיים, ופועלת להרחבת ההגנה המשפטית על בעלי החיים וגם לשינוי המדיניות הציבורית בתחום זה, כמו גם לחיזוק קשרי הגומלין שבין הגנת בעלי החיים והגנת הסביבה.

 

ד"ר אורית הירש-מציאולס, חוקרת יחסי אדם-חיה, עמיתת בתר דוקטורט בתוכנית וממייסדות הקהילה האקדמית לחקר יחסי אדם-חיה באגודה האנתרופולוגית הישראלית, לקחה ביחד עם מתאם התוכנית והמנחה הקליני של הקליניקה, עו"ד אמנון קרן, את נושא זכויות הקשישים וחיות המחמד שלהן והציבה אותו כאחד הפרויקטים המרכזיים.

 

התועלת ההדדית של סבתא ומיצי

אחת הסיטואציות שהובילו לשיתוף הפעולה הייתה כשהקליניקה החליטה לטפל בפנייה של קבוצת דיירים ותיקים, שלא הורשו לעבור לדירות שמגיעות להם מהמדינה עם חיות המחמד שלהם. "נוצר מצב של פגיעה בזכויות אנשים בזקנה", מסבירה אורית. "חלקם לא רצו לעבור לדיור המוגן כי לא רצו להיפרד מהחיות שלהם. ארגון נוח (ארגון הגג של עמותות בעלי החיים בישראל), פנה לקליניקה, ויחד התחלנו ליצור קשרים עם משרד הבינוי והשיכון כדי ליצור שינוי מדיניות בתחום".

 

תרומתה הראשונית של אורית לפרויקט הייתה לחשוף את אנשי משרד הבינוי והשיכון למחקרים אקדמיים לגבי התועלת הרגשית, הקוגניטיבית והבריאותית של קשרים עם חיות מחמד עבור אזרחים ותיקים. החדשנות בטיפול בנושא הייתה ההתייחסות גם להשפעת הקשר גם על הצד השני - חיות המחמד. "בנינו צוות רב תחומי שמורכב מאנשים ונשים מתחום המשפט, מדעי החברה, עבודה סוציאלית, גרונטולוגיה וארגוני חברה אזרחית, ואנחנו פועלים יחד מול משרד הבינוי והשיכון". בתחילה הם החילו מדיניות זמנית (הוראת השעה), שמאפשרת את הכניסה וההחזקה של חיות המחמד בכל בתי גיל הזהב בישראל. בהמשך למהלך שהובילה הקליניקה הוחלט לעגן זכות זו בנוהל רשמי, אולם הדרך למימושה עודנה ארוכה.

 

כעת חלקה של אורית בפרויקט הוא לבצע מחקר יישומי לגבי יחסי א.נשים בזקנה וחיות מחמד, למפות את התפיסות השונות ביחס למפגשים בין דיירים וחיות המחמד בבתים, לזהות מורכבויות שונות ולהציע סל פתרונות למיתון קונפליקטים. פירות המחקר מבססים את הקשר ההדוק שבין שמירה על זכותם של הזקנים לבריאות ולחיים בכבוד, לבין זכויותיהם של בעלי החיים עצמם, ומשמשים בסיס מקצועי לפעילותה של הקליניקה המשפטית.

 

גם למיצי ולרקסי יש זכויות. צילום: ויקה מינקוביץ מועלם

 

כמו הגירה לא מכוונת

לצד הבשורה המרגשת שמדובר בתקדים עולמי, אורית מספרת גם על הקשיים בהוצאת המדיניות לפועל. עם כל הגבלות הקורונה שנחתו על כולם, עד כה אי אפשר היה בכלל להיכנס לבתי הדיור ולהסביר לצוותי המקום על ההנחיות החדשות, כמו גם לקדם תכנים שיסייעו בהטמעת המדיניות באופן חלק ומיטיב. "נפתחו השערים אבל לא דאגו עדיין איך לעשות את זה נכון", היא אומרת. "זה כמו הגירה לא מכוונת ולא מפוקחת, ויש הרבה קונפליקטים שנוצרים ברמת השטח, ואנחנו שם כדי להבין את הבעיות והמצבים ולסייע בפתרונות".

 

בקרוב תכתוב אורית דוח ראשוני ששוטח את כל הסוגיות והבעיות. בשלב הבא תפנה לכל המומחיות והמומחים בתחום, כדי לחשוב על פתרונות ולהציע סל של רעיונות בפני קובעי המדיניות, כדי שמצד אחד אפשר יהיה לקדם חקיקה, ומצד שני כדי שבמשרד הבינוי והשיכון הדבר יהפוך מהוראת השעה להוראה קבועה.

 

אבל אורית לא עוצרת שם ומתקדמת ממשרד למשרד. "מסתבר שיש בעיות הרבה יותר חמורות במקבצי דיור של משרד הקליטה, ששם בכלל אסור לחיות עם חיות מחמד, ולרוב זה מתבצע ברמת השטח", אומרת אורית. בימים אלו מטפלים אמנון ואורית, ביחד עם הקליניקה לזכויות ניצולי שואה ואנשים בזקנה, במקרה ספציפי של בניין מגורים בירושלים, שכל דייריו אמורים להתפנות לדיור זמני אחר. "נכון לעכשיו יש להם אישור להעביר איתם את בעלי החיים שברשותם ואנחנו גם בקשר עם בעלי המקום, כדי להבטיח שהדבר יתבצע בצורה שתשמור על זכויותיהם של הזקנים ובעלי החיים", אומר אמנון.

 

התועלת רגשית, קוגניטיבית ובריאותית עבור שני הצדדים. צילום: ויקה מינקוביץ מועלם

 

קהילה רב דורית של הולכים על 2 ועל 4

התקווה היא שחבילת הפתרונות הכוללת שתגובש בתוכנית תוצע ותאומץ על ידי מדינות נוספות בעולם. "השאיפה שלנו היא להיכנס לבית גיל זהב ספציפי וללמוד את המקום על בוריו, וגם להציע להם תוכנית תרבות, שיש בה גם מסרים חינוכיים וחיוביים, שתלמד איך אפשר לחיות יחד כקהילה רב מינית (במובן של מין ביולוגי, species), ואולי אפילו לערב את הנכדים והנכדות בהקשר הזה וליצור קהילה רב דורית", אומרת אורית באופטימיות.

 

"אנחנו חושבים בצורה חכמה איך אפשר לקדם את השינוי, שלדעתנו קשור מאוד גם לחינוך, והרעיון הוא לייצר סדרת הרצאות שמייצרות אווירה חדשה בשטח, מכיוון שאחד הקהלים שמייצרים את השינוי הכי מהותי הוא ילדים ובני נוער (ראו את הסוגיה האקולוגית). אפשר לחשוב על חינוך סביבתי שמונגש לילדים ובני נוער, שאחר כך יישמו אותו בבית, ובבתי הספר והלאה. הרעיון הוא לשלוח כמה שיותר זרועות בכל מיני נושאים ולנסות להתניע שינוי", היא מסכמת.

 

"בעוד שברור לנו שאין להפריד בין הזקנים לבין בעלי החיים שהם עבורם בני משפחה לכל דבר ועניין, ייצוג הקליניקה משמיע גם את קולם של בעלי החיים, שעלול להיגרם להם סבל רב בעקבות הוצאתם הכפויה מבית חם ואוהב, בפרט בגיל מבוגר", מוסיף אמנון ומסכם "בשנים האחרונות הולכת וגוברת ההכרה במשפט הישראלי בזכויות בעלי החיים ובעקרון טובת בעל החיים, כשיקול מרכזי בקבלת החלטות בעניינם. אנחנו מבקשים להמשיך לפתח את המגמה הזו, הרואה בבעלי החיים סובייקט בעל זכויות שהוא עולם ומלואו, הראוי להגנה בפני עצמו".

 

ידידתה הטובה. שנף וד"ר אורית הירש-מציאולס

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>