תוציאו את הארטיביסט הפנימי שלכם

בקורס תיאטרון קהילתי בשיתוף תכנית "מתחברים +" יוצאים סטודנטים מגבולות הקמפוס אל הקהילה, למפגש מרתק של תיאטרון מסוג אחר

עבור סטודנטים באוניברסיטת תל אביב, עשייה חברתית היא לא משהו שעושים רק אחרי או בנוסף ללימודים. תכנית מתחברים+ מאפשרת לסטודנטים במהלך התואר הראשון לקחת חלק בעיצוב החברה שלנו, לפתח כישורים וקשרים לחיים, להוביל שינוי חברתי, וגם לקבל על כל זה קרדיט אקדמי.

 

"קורסים משלבי עשייה" של תכנית מתחברים+ עוסקים באתגרים חברתיים אקטואליים, מפתחים חשיבה ביקורתית ומאפשרים התנסות בפעילות חברתית במגוון ארגונים לשינוי חברתי. הקורסים מקנים נקודות זכות וציון כמו כל קורס אקדמי אחר בתואר, אך יש בהם משהו קצת מעבר. במילים אחרות, יש בהם פלוס.

 

קורס אחד מתוך עשרות הקורסים המוצעים, שנפתח לרישום זו השנה השנייה, הוא קורס "יזמות וארטיביזם: אמנות ותיאטרון בקהילה ובמרחב הציבורי", בהנחיית ד"ר חן אלון.

 

כשהתיאטרון מגיע אל הקהילה

ארטיביזם (שילוב של Art  ו-Activism באנגלית) הוא מונח שהתפתח בשנים האחרונות, במסגרת פעולות מחאה שונות ברחבי העולם. באמצעות הארטיביזם, שואפים פעילים לקדם את האג'נדה שלהם דרך אמנות, המנסה לעורר מודעות לסוגיות חברתיות או סביבתיות. ניתן לפגוש בארטיביסטים בז'אנרים אמנותיים חדשים יחסית, כגוןculture jamming  ו-spoken word, Parkour, וגם בתיאטרון הקהילתי.

 

"בתיאטרון קהילתי יש היפוך תפקידים," אומרת פרופ' שולי לב־אלג'ם, ראשת החוג היוצאת לאמנות התיאטרון באוניברסיטת תל אביב. "במקום שהקהל יבוא לתיאטרון - התיאטרון מגיע אל הקהילה. יש כאן ניסיון לנתב את הנושאים שעוסקים בהם לנושאים שבוערים ומעסיקים את הקהילה הספציפית, כולל נושאים שלרוב מודרים או סובלים מייצוג חסר בשיח הציבורי. חברי הקהילה מקבלים הזדמנות פז להיות השחקנים הראשיים, להשמיע את קולם."

 

ד"ר אלון, מנחה הקורס, מדגיש שבשביל להירשם לקורס של מתחברים + לא צריך להיות שחקנים. "התיאטרון הקהילתי והאמנות האקטיבסטית (Artivism) מאפשרים לנו להפוך בעיה בלתי-נראית לנראית." מסביר ד"ר אלון, "המחויבות שלנו למעורבות חברתית מוציאה אותנו אל מחוץ לכתליי האוניברסיטה, אל הקהילות עצמן, כי רק שם אפשר ללמוד וללמד איך מחוללים את השינוי הזה באמצעות כלים אמנותיים ותיאטרוניים. "

 

תיקון עולם בין כתלי הכלא

 אחד הפרויקטים מעוררי ההשראה שבהם עסקו בקורס בשנת הלימודים החולפת היה הקמת קבוצת תיאטרון קהילתי במקום בלתי שגרתי בעליל – בית הכלא רימונים. תשעה חודשים של מפגשים שבועיים בין אסירים לבין סטודנטים הולידו את ההצגה "אחר עולם اخر عالم". -  סיפור על עולם הזקוק לתיקון ועל מסע בעקבות עולם חדש, אחרהיאם דיאב.

 

היאם דיאב, תלמידת תואר שני בחוג לתיאטרון ובוגרת הקורס, מעידה על חוויה עוצמתית במיוחד. "החוויה שלי שם מהביקור הראשון עד להצגת הסיום, הייתה חוויה אדירה שקשה לי להסבירה בכמה שורות, חוויה של פעם בחיים, עם עומס רגשי עצום שליווה אותי תשעה חודשים עד עכשיו."

 

"כפעילה חברתית ואקטיביסטית בענייני נשים נפגעות אלימות, החוויה שלי הייתה שונה, חדה וקשה. אני באה במגע עם קורבנות, ובפרויקט קיבלתי הזדמנות זהב לפגוש את המקרבנים, להקשיב להם, לדעת מה בעצם גרם להם לעבור על חוק האנושיות, להרוג ולרצוח נשים ואנשים. חוויתי קונפליקטים פנימיים חזקים, כשמצאתי את עצמי מרחמת עליהם, אבל זהו בדיוק התהליך, לשבור את הסטריאוטיפ ולקבל את האחר, להקשיב ולעבוד ביחד בתהליך יצירתי שאמור לגרום לשינויי אישי, קבוצתי וחברתי עמוק. אני מקווה שאחרי התהליך שעברנו ביחד, תפיסות העולם של האסירים ישתנו, במיוחד של אלה שרצחו נשים, ושהם יתחילו לפעול למען שיוויון מגדרי אמיתי בחברה."

 

חובה לשנות את המציאות

ד"ר אלון מסכם: "כל מי שמתמודד עם בעיות ואתגרים חברתיים באמצעות אמנות, לומד כי לא מספיק לפרש את המציאות אלא חובה עלינו לשנותה. עבודה באמצעות אמנות ותיאטרון במסגרת בית סוהר, שאין זה סוד שהוא זירה רוויית אלימות, מאפשרת לייצר מרחב בטוח, המפרק ומטפל ביסודות האלימות באמצעים יצירתיים. תיאטרון ואמנות הם אמצעים לגלוי וגיבוש זהות וגם הנשק (הלא-אלים) ששומר עליה".

 

הקורס הוא חוויה עוצמתית עבור הסטודנטים המשתתפים בו, חוויה מעצבת עבור חברי הקהילה שמשתתפים בפרויקט וכמובן עבור הצופים. בהצגה שהועלתה זכו הצופים להזדמנות נדירה להציץ  לתוך עולמם של אסירים שפגעו בחברה, אך השואפים לחזור אליה יום אחד ולקבל הזדמנות שנייה. עדיין לא מאוחר להצטרף למסע המטלטל של התיאטרון הקהילתי השנה.

 

למידע נוסף ולהרשמה לקורסים של תכנית מתחברים+ >

כל מה שמעניין - ישר למייל

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>