פרופ' מרדכי אריאלי ז"ל

בדימוס במנהלת ביה"ס לחינוך
מנהלת ביה"ס לחינוך בדימוס
פרופ' מרדכי אריאלי ז"ל

מידע כללי

The residential care setting brings a world of children or adolescents together with a world of adults, often one adult acting alone - the group care worker. It also brings a world of those who are considered “not  properly  socialized”, whom the prevalent

educational  and  care approaches seek to change, together with a world of those who know the “proper” social codes and are expected to generate the desired change in the ones who don’t, by intervening in the course of their maturation.

M. Arieli (1997). The occupational experience of residential child and youth care workers. Child and Youth Services, vol 18 (2) p.1.

תחומי מחקר והוראה

 
תחומי מחקר: מנהלים של בתי ספר. תפישות תפקיד, סיפורי חיים, זהות מגדרית (ג'נדרית), פיתוח מתודולוגיות בחקר החינוך.
 
תחומי הוראה: הסוציולוגיה של ההוראה ושל ניהול בתי ספר יומיים ופנימיתיים, ש"מ איכותיות, ביקורת החינוך: היבטים חברתיים.

קורות חיים

השכלה
B.A  -  אוניברסיטת תל אביב

M.A -  אוניברסיטת תל אביב

Ph.D  - University of Susex (UK)
 

ניסיון מקצועי

·רב רפורמי [ללא סמיכה לרבנות] של הקהילה היהודית בבלקפול, אנגליה
·מורה לעברית ולאנגלית בישראל
·יועץ מדעי וחינוכי להנהלת עליית הנוער
·מייסד ועורך כתב העת העברי לחינוך "יסודות"
·מרצה ו\או פרופסור אורח באוניברסיטאות סאסקס באנגליה, מינסוטה ופיטסבורג בארה"ב,  פקין בבייג'יג, סין, באוניברסיטה היאגליונית  בקראקוב, פולין, בתכנית  האקדמית של הקהילות היהודיות במקסיקו סיטי.

 

 

ניסיון מקצועי בבית הספר חינוך

·התחלתי להורות בו באופן חלקי כמורה מן החוץ ב1975 התמנית לראשונה במרצה תקני בסוף 1982
·ראש התכנית להכשרת מורים למדעי החברה, של בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב
·ראש המגמה למינהל החינוך וארגונו, בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב
·ראש המרכז להשתלמות עובדי חינוך, בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב

 
מחקרים עיקריים בהווה ובעבר
 M. Arieli

Self concept and achievement values of culturally deprived adolescents in residential and
long day schools

M. Arieli

Students' attitudes towards the formal and informal features of residential schools

M. Arieli

Polish identities of  Jewish immigrants to Palestine before and after World War II 
[Kontacti I Konflikty Etniczne W Europe Srodkowej: Stosunki Miedzyetniczne
I Miedzykulturowe E Polsce I  W Krajaach Sasiednich Po II Wojnie Swiatowj]
 
מ. אריאלי
טקסטים על "הסתר פניו" של האלוהים ועל "מותו" כאמצעים לפיתוחה של זהות יהודית אצל בני
נוער לא-דתיים

M. Arieli

Do women have “a natural inclination” to teach?
 
מ. אריאלי
משמעות ההשתייכות ל"עדה האשכנזית" אצל יוצאי  מזרח אירופה בני העלייה החמישית
 

הוראה: קורסים מייצגים

ביקורת חברתית ופוליטית על ביה"ס ועל ההוראה (שו"ת)

ההוראה כשליחות,  כמקצוע, כתפקיד וכפעולת גומלין(שו"ת)

העצמי והזהות של עובדות חינוך: חקר של הסטוריית חיים (סמינר)

תיאוריות פרשניות ויישומן בחינוך (שיעור)

חקר ביה"ס כארגון: מ"תיעוד" ל"הבנייה" (שו"ת)
 

פעילות ותפקידים בהווה

·       פרופסור-אורח באוניברסיטה היאגליונית, קרקוב, פולין.

·       יועץ לפיתוח במכללת חינוך בישראל.

פרסומים

ספרים
מ.  אריאלי , אי-נחת בהוראה תל-אביב: רמות - אוניברסיטת תל-אביב ,  1995

M. Arieli, Do women have “a natural inclination” to teach?

M. Arieli   The Occupational Career of Residential Child and Youth Care Workers: New York: Haworth, 1997

M. Arieli   Aszkenazyjczyk: Biografia mozliwa. Sejny (Meridian):  Pogranicze, 2004.
 

מאמרים ופרקים בספרים                                                                                                                                                                                          

M. Arieli, Opportunities and risks in residential education:  The admission of day students to residential schools. Child and Youth Care Forum, 28(4), August 1999. 

M. Arieli,  Knowledge and educational contexts:  Some intercultural and intergenerational notes. Child & Youth Care Forum, 29 (3), June 2000.

מ.  אריאלי,  החינוך הפנימייתי בישראל - התפתחות התפיסה ויישומה בגוונים השונים של החינוך הפנימייתי בתוך: א. פלד (עורך) 
החינוך בישראל - ספר היובל,  ירושלים: משרד החינוך התרבות, 1999.

 

M. Arieli, Is School Knowledge Stratified?  Views of Israeli Head-Mistresses.  Teacher Education, Tel Aviv:  Reports on the Second Educational Conference, 1998.

M. Arieli, Residential setting for adolescents in Israel In: Colla-Muller , H.et al., (eds..): 2000 

 Handbook of Residential and Foster Care in Europe. Neuwied ; Kriftel, 2000

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>