פרופ' יוסי יובל התמנה לראש בית הספר סגול למדעי המוח

יחליף את פרופ' אורי אשרי, שהיה שותף להקמת ביה"ס לפני תשע שנים ומאז עמד בראשו

02 נובמבר 2020
פרופ' יוסי יובל
פרופ' יוסי יובל

שנת הלימודים תשפ"א של ביה"ס סגול למדעי המוח מתחילה עם ראש בית ספר חדש. פרופ' יוסי יובל מבית הספר לזואולוגיה בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס' וייז, התמנה לעמוד בראשו של ביה"ס שמשלב תחומי מחקר חוצי פקולטות ומשמש כמרכז אקדמי בינתחומי של הוראה ומחקר במדעי המוח.

 

פרופ' יובל, שעומד בראש המעבדה לנוירו-אקולוגיה, חוקר התנהגות בע"ח ומתמקד בעטלפים. "החלום שלי הוא לפענח התנהגות. להבין מדוע אנחנו מתנהגים שונה זה מזה, להבין איך התפישה החושית משפיעה על ההתנהגות ואיך היא מקודדת במוח שלנו", אומר פרופ' יובל ומסביר "כדי לעשות זאת אני משתמש בחיית מודל (העטלף), שההתנהגות שלה דומה באופנים רבים לזו של האדם, אבל פשוטה יותר להבנה ולמניפולציה. מושבת העטלפים למשל היא חברה של אלפי פרטים בעלי תקשורת קולית מפותחת, שיוצרים קבוצות קטנות ומקיימים קשרים חברתיים לאורך שנים, אך ללא היררכיה חברתית ברורה. אני מאמין שמחקר של יונקים עם התנהגות פשוטה יגלה לנו הרבה על עצמנו" .

 

בשנת 2019 נבחר פרופ' יובל לאקדמיה הצעירה הישראלית למדעים בזכות הצטיינות במחקר, חשיבה מקורית ותרומה ציבורית לחברה. בין היתר הוא היו"ר של ועדת מקצוע הביולוגיה של משרד החינוך, האחראית על תוכנית לימודי הביולוגיה בתיכונים.

 

"אני נרגש למלא את התפקיד. ביה"ס סגול שונה מכל בתי הספר האחרים באוניברסיטת תל אביב מכיוון שאין לו פקולטת אם, וחברי הסגל שלו מגיעים מכל קצוות הקמפוס. זה אומר שמדובר בתפקיד מאתגר במיוחד, אבל גם להזדמנות להשפיע", הוא אומר.

 

פרופ' יובל בהרצאת אתנחתא

 

לתת למחקר להוביל אותך

עד כה פרסם פרופ' יובל עשרות מאמרים ומחקרים פורצי דרך, בהם חשיפת תהליך קבלת ההחלטות של אמהות-עטלפים בשדה וגילוי השימוש במפה קוגניטיבית מבוססת ראייה בגורי עטלפים. מעבדת יובל אחראית על פיתוח אחד ממכשירי ה-GPS הקטנים בעולם למעקב אחרי בעלי חיים, והוא אף עומד בראש פיתוח הרובוטלף - הרובוט האוטונומי הראשון, שמנווט באמצעות גלי קול ולמעשה מחקה את הביולוגיה הייחודית של העטלפים.

 

יחד עם צוות החוקרות והחוקרים של המעבדה הוא יוצא למשלחות בארץ ובעולם, כדי ללמוד עוד על אורח חייהם של היונקים המכונפים. הסטודנטים במעבדה שלו מתרוצצים על פני הגלובוס וכבר הצמידו סנסורים מזעריים לעטלפים וליצורים אחרים בארצות כמו מקסיקו, פנמה, בליז, תאילנד, הודו, דרא"פ ועוד. בקיץ 2019 הוביל משלחת סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב לשם התנסות וחקר קולות בע"ח, כחלק מצוות בינלאומי בשמורת טבע בתולית בווייטנאם באזור האלונג ביי. בתוך מערות, בשחייה במאגרי מים, בטיפוס על עצים ועל גבעות - הם פגשו ותיעדו את התקשורת הקולית של למעלה מ-15 מיני עטלפים.

 

לשאלה כיצד התחיל העניין שלו בתחום, עונה פרופ' יובל בחיוך: "כבר בתואר הראשון היה לי ברור שאני רוצה לחקור את המוח. עם כמעט 100 מיליארד תאי עצב, המקושרים ביניהם באמצעות יותר מ-100 טריליון קישורים, המוח האנושי הוא כנראה המכונה הביולוגית המורכבת ביותר. הוא יוצר מוסיקה ופרוזה וגם כדורגל. הוא מאפשר לנו להיזכר בילדותנו, כמו גם לתכנן את העתיד, והוא עושה אותנו מודעים ומאפשר לנו לקבל החלטות מורכבות".

 

כמה מלים לסטודנטים שמגיעים ללמוד בביה"ס סגול

"הסטודנטים בביה"ס סגול הם מהמצטיינים בקמפוס", אומר פרופ' יובל. "למעשה, הם המשאב הכי חשוב של ביה"ס. תוכניות הלימוד לתואר ראשון כוללות מגוון דיסציפלינות רחב, המכסה את מרבית תחומי הדעת בקמפוס כולל פסיכולוגיה, ביולוגיה, הנדסה, מדעי המחשב, בלשנות ופיזיקה. בביה"ס יותר מ-100 תלמידים לתארים מתקדמים ורבים מהם יהפכו לחוקרי המחר בתחום המוח, כמו גם למובילים בתעשיית הביו-טק הישראלית ולמובילים בתעשיות אחרות. הסטודנטים האלה הם מקור הגאווה של חברי הסגל בביה"ס. למעשה הם מאתגרים אותנו מדי יום עם המחשבה הביקורתית והיצירתיות שלהם".

 

"אוניברסיטת תל אביב היא המקום הטוב ביותר בישראל לחקור את המוח. רק בה אני יכול לנכוח בבוקר בהרצאה על רדאר בחוג להנדסה, לשבת בצוהריים על קפה עם עמית מביה"ס לפסיכולוגיה, וללכת להצגה של החוג לתאטרון בערב. אין מגוון כזה באף קמפוס אחר בישראל ואין רבים כאלה בעולם".

 

איפה לדעתך יהיה מדע חקר המוח בעוד שני עשורים ויותר?

"הצד האופטימי שבי חושב שהחידושים הטכנולוגיים בעשור האחרון כל כך משמעותיים, כך שאנחנו מתקרבים בצעדי ענק לגביע הקדוש של חקר המוח. אבל מיד הצד הריאלי שבי מתעורר ומזכיר לצד האופטימי כמה מורכבת המערכת הזו, וכיצד כל תשובה שאנחנו מספקים מייצרת אלפי שאלות חדשות. אין לי ספק שגם בעוד 50 שנים חקר המוח יספק עבודה רבה ומרתקת לסטודנטים סקרנים".

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>