אוניברסיטת תל אביב תרחיב את אפשרויות הלימוד והמחקר של השפה והתרבות היידית

המטרה: לאפשר לסטודנטים ולסטודנטיות לחוות ולחקור את הרלוונטיות המפתיעה של התרבות היידית לחייהם כיום

02 אוגוסט 2023
הפסל לזכרו של הסופר היידי שלום עליכם

לאור ההצלחה המרשימה – אוניברסיטת תל אביב תרחיב השנה את אפשרויות הלימוד והמחקר של השפה והתרבות היידית. במסגרת כך, האוניברסיטה תפתח לראשונה, לצד התכניות הוותיקות בפקולטה למדעי הרוח, גם מיזם חדש למחקר בפקולטה לאומנויות אשר יעסוק מבחינה עיונית ומעשית באומנות והתיאטרון היידי. באוניברסיטה מציינים שבשנים האחרונות השפה היידית זוכה לעדנה רבה, וסטודנטיות וסטודנטים ישראלים רבים, בהם גם בגילאים צעירים, וכן סטודנטים מכל העולם נרשמים ללימודים כדי לחוות את העושר הרוחני והמילולי של השפה והתרבות היידית. כמו כן, לצד הרחבת אפשרויות הלימוד, האוניברסיטה אף הציבה לאחרונה בקמפוס פסל לזכרו של הסופר היידי שלום עליכם.  

 

באוניברסיטת תל אביב מסבירים כי מדי שנה, למעלה ממאה סטודנטיות וסטודנטים נרשמים לפקולטה למדעי הרוח לטובת מסלולים מגוונים בלימודי השפה ותרבות היידיש. הקורסים מתקיימים בהובלת המכון ללשון, ספרות ותרבות יידיש ע"ש יונה גולדריץ' (שהוקם בשנת 2005). מסלולי הלימוד כוללים, בין היתר, תואר שני בלימודי יידיש - במסגרת התכנית הבין-אוניברסיטאית, קורס מקוון לקהל הרחב בספרות יידיש ע"ש יונה גולדריץ', מלגות לחוקרים צעירים וכן תוכניות קיץ בינלאומיות ללימודי יידיש ע"ש נעמי פרוור כדר. בקיץ הנוכחי 75 סטודנטים וסטודנטים ישתתפו בתוכנית מ-14 מדינות שונות בעולם, בהן: ארה"ב, פורטוגל, ארגנטינה וצרפת.

 

אוצרות התיאטרון היידי

כעת לאור ההצלחה ומגמת הגידול במספר הסטודנטים והסטודנטיות, האוניברסיטה תפתח קבוצת מחקר חדשה שתעסוק מבחינה אקדמית גם בפרקטיקה האמנותית והתיאטרונית. על פי התכנון, קבוצת המחקר תפעל במסגרת הפקולטה לאמנויות, בהובלת ד"ר רותי אבליוביץ' וד"ר יאיר ליפשיץ מהחוג לאמנות התיאטרון, והיא תזמין סטודנטים להעמקה עיונית ומעשית-אמנותית באוצרות התיאטרון היידי.

 

הסטודנטים המשתתפים בקבוצה יעסקו הן במחקר היסטורי-ארכיוני והן בהתנסות בימתית-תיאטרונית שתגיב לעושר היצירתי של התיאטרון היידי והאמנויות המשיקות לו. ביחד, הקבוצה תתמודד עם השאלה מהי המורשת של התיאטרון היידי עבור יוצרים צעירים והתרבות העכשווית. היוזמה לקבוצת המחקר החדשה, כמו גם להצבת פסלו של שלום עליכם, היא של ד"ר מארק זילברקויט, סופר ומוציא לאור, יו"ר הקרן לשימור מורשת התרבות היידית, וזאת, כחלק ממאמצי השימור של מורשת הקהילות היהודיות ברחבי העולם.

 

ד"ר יאיר ליפשיץ מהחוג לאמנות התיאטרון וראש המרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה: "בישראל, לרוב יידיש נתפשת כמסורתית ונוסטלגית או במקרה הגרוע כגרוטסקית ומיושנת, אך למרות זאת התרבות היידית כוללת קולות רבים ומגוונים אשר בזמנם היו קולות צעירים, מודרניסטיים, רדיקליים, חושניים ואוונגרדיים. אנחנו שואפים להחזיר את הקולות הללו לתל אביב בת זמננו, ולאפשר לסטודנטים שלנו לחוות ולחקור את הרלוונטיות המפתיעה של התרבות היידית לחייהם כיום".

 

ד"ר מארק זילברקויט מסכם: "בעוד שהפופולריות של לימודי היידיש צוברת תאוצה לאחרונה, אני משוכנע שתהליך לימוד היידיש לא יכול להיות שלם ללא לימוד התרבות היידית."

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>